Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#311 - Cognitieve test

 

‘Ik weet het niet, dokter Zorya Utrennyaya’ zei de verpleegkundige. ‘Hij is nu al uren aan het mompelen.’

De dokter keek hem aan. ‘Heb je er iets van kunnen verstaan? Misschien geeft dat aanknopingspunten, broeder Czernobog?’

‘Hij zegt steeds vrouw, man, persoon, camera, tv. Soms grijpt hij dan ons jasje en zegt dat hij die test getackeld heeft, dokter Zorya Utrennyaya. Dat hij extra punten krijgt voor de goede volgorde. En dan zegt-ie het nog een keer. Vrouw, man, persoon, camera en tv. Dokters vertelden hem dat niemand zo goed was geslaagd als hij, zegt hij, maar we hebben helemaal geen tests afgenomen sinds hij hier is.’

Misschien werd het daar wel eens tijd voor, voor een test.

‘Ik zal hem onderzoeken, dank je voor de overdracht, broeder Czernobog.’ Er verscheen een glimlach rond haar lippen. Ze liep naar de metalen kast en haalde een verweerde kaart met pictogrammen uit de kaartenbak. Het geluid van haar hakken echode door de gangen van het tot psychiatrisch ziekenhuis omgebouwde oude klooster. Het was ooit het mooiste gebouw van de stad, maar nu was het in verval geraakt. Ze kwam aan bij de cel en de bewaker liet haar binnen. Aan tafel zat een uitgemergelde man met lange geelblonde en grijze haren.

‘Goedendag meneer president, ik ben dokter Zorya Utrennyaya. Ik kom vandaag een test uitvoeren.’ Het gezicht van de man klaarde op. ‘Daar ben ik goed in.’

De dokter glimlachte en hield de kaart met pictogrammen onder zijn neus. Er stond een aardbei, een glas water, een keukentrapje, een treinrails en een schroevendraaier op.

‘Vrouw, man, persoon, camera, tv.’ Zei de man, hoopvol keek hij naar de dokter.

‘Heel goed gedaan meneer president. U bent zeer scherp van geest.’

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Vincent, goed gevonden. Blijkbaar is het naar aanleiding van een bestaand verhaal. Ik ken dat verhaal niet, maar ik vind het gebruik van de woorden in een pictogrammentest goed gevonden. Graag gelezen.

Meneer president (is dit een vertaling van mister President?) moet volgens mij meneer de president zijn of alleen president.

‘Vrouw, man, persoon, camera, tv.’ Zei de man, hoopvol keek hij naar de dokter.--- achter tv hoort een komma en "zei" schrijf je dan met kleine letter. Hoopvol keek hij naar de dokter zou ik dan als nieuwe zin schrijven. Of in plaats van de komma het woordje "en".
'Vrouw, man, persoon, camera, tv,' zei de man. Hoopvol keek hij naar de dokter.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Vincent, ik ben heel erg nieuwsgierig naar de betekenis van de woorden die de president steeds oplepelt. Waarom juist die woorden? Of is het gewoon willekeur?

Persoonlijk zou ik de dokter één naam geven, dat leest voor mij natuurlijker, zeker als Zorya haar voornaam zou zijn.

Intrigerend verhaal!

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ah, dank voor jullie reacties allemaal. Ik had gehoopt dat de clou van het verhaal ietsje duidelijker zou zijn maar ik zal een beetje toelichten. Een tijdje geleden was in het het nieuws dat een zekere president van een land dat de VS wordt genoemd waarom hij nogal aan het opscheppen was hoe hij een test enorm goed had volbracht. (google maar) Één van de opdrachten in de test was dat hij 5 woorden in een bepaalde volgorde moest zetten en hij deed op tv voor hoe goed hij dat kon. Die woorden waren: woman, man, person, camera, tv.

Toen ik het rijtje van vijf woorden in de opdracht zag staan moest ik direct aan dat voorval met de president denken en heb daar een verhaaltje van gemaakt. Voor het politieke sausje heb ik 'em in een vervallen Russisch psychiatrisch ziekenhuis gestopt. De namen van de dokter en broeder komen uit het Slavische Godenpantheon en spelen een rol in het boek American Gods van Neil Gaiman. (Dat verhaal bedoel je denk ik, Katja?) 

In Rusland is/was het in sommige gevallen gebruikelijk om mensen bij hun voor- én achternaam aan te spreken. 

Het idee was een licht politiek getinte satire op wat er zou gebeuren met de president als hij na zijn ambt in Rusland terecht zou komen.

De grammaticale en taaltips neem ik mee. Hartelijk dank!

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ah, je hebt alleen de namen gebruikt uit het genoemde boek.

Je hebt de uitleg wel nodig om te snappen om wie het gaat en die anekdote kende ik niet. Fraai verhaal!

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Vincent,

Leuk verhaal. Ik ken de anekdote van Trump niet, maar die informatie maakt het verhaal wel leuker. Blijkbaar hebben wij een telepathische connectie want ik heb jouw idee onbewust 'gejat'.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vond je verhaal alleen al leuk, maar na je uitleg gelezen te hebben nog leuker. Ik struggelde een beetje met hoe ik de grijze en geelblonde haren samen voor me moest zien, maar dat is met die uitleg helemaal opgelost ;)

Ontzettend goed gevonden!