Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#309 Façade

 

 

Façade

Na een gemene sneer tegen Romy voelt Mariska zich weer even leeg als altijd. In de klas staat ze bovenaan in de hiërarchie, maar zo ervaart ze het niet. De andere meiden kijken vol bewondering naar haar. Ze wil het graag op een andere manier doen, maar is bang dat ze haar positie in de klas verliest.

"Hoi pap!" groet Mariska wanneer ze door de achterdeur binnenkomt. "Wat eten we vandaag!?"

"Een AGV-tje!" roept haar vader uit de keuken. "Wil jij Lisa even helpen met haar huiswerk? Ze snapt er geen snars van."

Mariska loopt naar de kamer van Lisa en gaat naast haar zitten. "Wat is er zussie? Snap je het niet?" Bij elke uitleg van een opdracht die haar zusje snapt juicht ze vanbinnen. Er golft een gevoel van trots door haar heen.

Wanneer Mariska de klas binnenkomt, vormen de meiden meteen een groepje om haar heen. Ze is begrijpt donders goed dat het niet uit respect is. De meesten zijn bang voor haar tirades. Ze heeft geleerd vel van leer te trekken, en haar tegenstander te overdonderen met een stormvloed van beledigingen en bedreigingen. Deze aanpak bleek zeer effectief toen ze zelf vaak het mikpunt was van treiterijen.

"Kom! Maris!" roept een van haar vriendinnen. "Laat die losers!" Mariska loopt met veel eigendunk weg bij het groepje wat ze eigenlijk wel leuk vindt. De sfeer is altijd gemoedelijk en niemand hoeft zich anders voor te doen. Ze voelt dat ze daar erg naar verlangt maar ze durft haar façade niet te laten vallen en weet ook niet goed hoe ze dat moet doen. Ze doet zich al zo lang anders voor dan ze eigenlijk is, het een onderdeel van haar zelf is geworden. Een soort alternatieve identiteit.

Esther Verhoef, Façade

 

 

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit is meer een beschouwende samenvatting van een boek dan een verhaal. Blijkbaar nodigt deze opdracht uit tot samenvatten en minder uit tot in een scène hetzelfde te vertellen. Samenvatten is niet altijd verkeerd, hoor. Dat bedoel ik niet te zeggen. Het is als samenvatting goed gelukt. Het effect van samenvatten is echter dat de lezer met grote afstand naar de grote lijn kijkt en dus minder voelt voor je hp. Soms kies je daarvoor.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Schrijfcoach O…

Dag Odile,

Zo was het niet bedoeld. Ik heb het boek helemaal niet gelezen. Ik ben door de top 10 van boeken gegaan en kwam deze titel tegen. De titel sprak mij erg aan als woord en betekenis. Ik heb ook geen samenvatting of iets dergelijks gelezen. Kortom geen letter. Wanneer mijn stuk overeenkomt met het boek berust dit puur op toeval. Ik werk op een school waar ik dit gedrag veel zie en dat was waar de titel mij aan deed denken.

Ik vat je commentaar dan maar als compliment op :).