Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 305 - de boreling

 

De boreling.

 

Mijn moment van glorie is in de vergeethoek geraakt. Alleen ik herinner mij nog het speciale gevoel van de mengeling vreugde en teleurstelling van dat moment. Ik hield voor de eerste keer een door mij geschreven boek in de hand. Op aanraden van een vriendin had ik mijn eersteling aan een uitgever gestuurd. Zelf liep ik niet met die plannen rond. Ik had gewoon mezelf een plezier gedaan met neer te schrijven hoe een deel van mijn leven verlopen was. Door haar enthousiaste reactie zette ik een stapje in de wereld van 'het geschreven woord'.

Ik vond wel dat ik een goed verhaal verteld had, dat wel. Met als achtergrond de twee wereldoorlogen en twee belangrijke havensteden, Antwerpen en Rotterdam. Hoe een jongen uit Antwerpen verliefd werd op een meisje in Rotterdam, maar de omgang werd verboden door zijn strenge joodse moeder. Stiekem beleefden ze hun romance tussen de onderbroeken in het pakhuis van zijn vader die voor het Duitse geweld met zijn gezin en zaak gevlucht was naar Rotterdam. Het resultaat van deze liefde ben ik. De jonge man heeft niet geweten dat zijn geliefde zwanger was toen hij weer met zijn ouders terug naar zijn vaderland moest gaan. Daar wachtte een joodse bruid hem op. Op latere leeftijd ontmoet hun kind toevallig een oudere man. Er ontstaat liefde tussen hen.

Ik ga nu niet de plot vertellen. Familie en vrienden loofden mijn boek, maar 'de bestseller waarvan ik droomde' is het niet geworden. Van de royalties kan ik op een zonnig terrasje af en toe een lekker kopje koffie drinken, maar daar blijft het bij.

Er werd geen tamtam gemaakt; geen doopfeest voor de boreling, geen horde journalisten, geen lovende kritiek in de krant, geen receptie, geen feest, geen bloemen. 

Ondertussen zijn er meer zaken van mijn hand gepubliceerd. De mengeling van vreugde en teleurstelling blijft.

Schrijvers en dichters zijn dromers, zij leven in een fantasiewereld, niet in deze harde wereld waarin je moet boksen om gehoord en gelezen te worden. Je moet niet alleen het talent hebben om leuk te schrijven, je moet ook een zakelijke kant hebben. Die ontbreekt me en velen van onder ons.

Zo jammer.

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Marijcke,

Je (hp) schrijft dat je het door jou geschreven boek in de hand houdt, maar ook dat de wieg leeg bleef.

Je bent teleurgesteld hoewel je meerdere publicaties op je naam hebt staan.

Je schreef voor je plezier, maar hebt het omwille van een vriendin naar een uitgever gestuurd.

Je plaatst de fantasiewereld vd schrijvers tegenover 'deze harde wereld' waarin je moet boksen om gehoord en gelezen te worden.

Die terloopse tweeslachtigheid vind ik jammer, ik zou het graag scherper zien. De hp weet niet of ze blij mag zijn of niet. Terwijl ze al meer bereikte dan ze ambieerde en ze vorm kan geven aan haar fantasiewereld, dat is niet niks!

Als je begrijpt wat ik bedoel...

Het verhaal vh boek maakt in ieder geval nieuwsgierig.

Katja

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Katja, dank voor je interesse voor mijn 'boreling'. En voor je goed gemeend commentaar. Er is inderdaad een tweeslachtigheid in de tekst gekropen. De wieg bleef niet leeg. Ik ga deze zin schrappen. Er is zeker een voldoening over het feit dat er toch verschillende verhalen en gedichten gepubliceerd zijn. Mede door het duwtje in de rug van de vriendin die mij heeft aangespoord verder te schrijven, heb ik veel mooie uren al schrijvend doorgebracht. 

Ik was destijds erg teleurgesteld door het feit dat het boek verschenen was en niet de gewenste aandacht heeft gekregen. Ik vond ook dat het geen fijne uitgave was en kreeg zo goed als geen steun van de uitgeverij. Ik had het indrukwekkender gewenst.

Er zijn nu drie boekjes van mij op de markt en een aantal verhalen in een bundel opgenomen. Ik mag tevreden zijn, maar mijn hoogmoed helaas streefde naar meer roem.

Het is een prachtig gegeven en het is waar gebeurd. ik zou graag jonger zijn en rijker. Er is een mooie film van te maken. Daar droomde ik destijds van...

Als je de plot van het verhaal wilt kennen; als je me goochelt zult je wel ontdekken welk boek het is. In bovenstaaande tekst 'de boreling' staan genoeg aanwijzingen naar de titel.

Nog een prachtige dag toegewenst met veel inspiratie.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik leef met je mee Marijcke. Zo is het leven van kunstenaars/schrijvers etc. Ik ga eens kijken.

Grappig dat je niet wenst gelukkiger te zijn.

Katja