Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#305 De buitenlandse vrouw

 

Reactie van een lezer:

'Bijzonder hoe de schrijfster je mee weet te nemen in een hele heftige periode van haar leven zonder dat het een zwaarbeladen item wordt. Het boek leest fijn weg. En hoewel er allerlei spirituele items de revue passeren, wordt het nergens zweverig, eerder praktisch. Het is een inspirerend verhaal over vertrouwen, liefde, doorzettingsvermogen én discipline. Voor eenieder mooi om te lezen maar zéker voor degenen die met deze ziekte te maken krijgen een soort “handbijbeltje”.'

‘Ik krijg geen kanker met mijn gezonde leefwijze.’
‘Chemo zal ik nooit nemen, dat maakt meer kapot dan dat het geneest.’

Een lang gekoesterde droom verandert in 2018 in een nachtmerrie. Nynke Werkhoven krijgt een half jaar na haar avontuurlijke emigratie naar Turkije te horen dat de klachten waar ze veel te lang mee doorgelopen is niet zo onschuldig zijn als ze denkt. Stadium vier uitgezaaide borstkanker met een levensverwachting van drie maanden. Een dag na de keiharde diagnose start de behandeling met de eerste chemokuur.

‘Een ding weet ik zeker en dat is dat ik niet doodga. Ondanks mijn grote weerstand weet ik dat ik geen andere keus heb dan me volledig overgeven aan het onvermijdelijke.’

Tegen alle verwachtingen in reageert Nynke heel goed op de chemo en blijkt na zes kuren alles weg te zijn, iets wat een jaar later in een Nederlands ziekenhuis wordt bestempeld als een medisch wonder. De ziekte blijft echter aanvallen en er volgt een traject van bestraling en een operatie.

‘Ik heb het hele reguliere behandeltraject doorlopen maar ik leef nog door alle dingen die ik ter ondersteuning daarnaast gedaan heb.’

In dit bijzondere boek dat leest als een roman vertelt Nynke Werkhoven een heel persoonlijk verhaal. Het is een boek dat geschreven moest worden en een pleidooi voor een holistische aanpak in het genezingsproces bij kanker.