Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht#298 - Proffessor Anderling

 

Als grote fan van de schrijfster J.K. Rowling, vervul ik graag deze schrijfopdracht met een ode aan een bijzondere figuur uit de boeken over Harry Potter. Deze kinderboeken zijn een verhaal voor volwassenen in een kindvriendelijk jasje gestoken. Ze verhalen de strijd tussen het goede en het kwade. Tussen de engel en de duivel. Het eeuwige verhaal dat zich afspeelt in ieder mensenleven.Vertolkt door de naïeve, onschuldige jongen Harry wiens ouders door de boze tovenaar Voldemort, zijn vermoord. De schrijfster steekt de draak met de wereld van de volwassenen. Houdt de mens een spiegel voor hoe onverschillig hij staat tegenover de hogere waarden van het leven.

Proffessor Anderling speelt een grote rol in het leven van Harry. Zij staat het Hoofd van de school, proffessor Albus Perkamentus, terzijde. Streng, maar onder het harde schild leeft een warme vrouw die het opneemt voor haar leerlingen.

In de finale van het epos is zij het die de weg vrij maakt om Harry zijn taak te laten uitvoeren. Voldemort en zijn handlangers staan in strijdhouding voor het kasteel. Als hij de jonge tovenaar Harry niet in zijn macht krijgt, zal hij de school en al zijn bewoners doden.

Maar Harry heeft tijd nodig om een taak die Perkamentus hem gegeven heeft te vervullen. Proffessor Anderling besluit om het kasteel waarin de school gevestigd is, te verdedigen. Om tijd te rekken.

Wanneer de strijd beeindigt is en de vijand verslagen, grotendeels door Harry, die zich aanvankelijk vrijwillig aan het kwade overgeeft om zijn medemensen te sparen, heerst er euforie in het gehavende kasteel. Van proffessor Anderling is geen spoor meer te bekennen. Zij is als het ware in het niets opgelost. Dit vind ik zeer spijtig. Zij heeft de dood meegemaakt van Perkamentus en van verscheidene andere geliefde personen. Zij heeft Harry geweldig geholpen, maar voor haar is geen dank weggelegd. Niet in de boeken, niet op het witte doek. Is zij gedood? Is zij het Hoofd van de school geworden? Is zij nadien nog gelauwerd?

Deze vragen houden mij al meerdere jaren gevangen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuke inzending! Ik weet niet in hoeverre ik feedback kan geven op de inhoud, aangezien het voornamelijk een beschrijving is van de plot van de Harry Potter-boeken, maar ik kan wel een antwoord geven op de vragen. 

Het is gelukkig bekend dat professor Anderling na de gebeurtenissen van de boeken schoolhoofd van Zweinstein geworden. Ze heeft het er dus goed vanaf gebracht :)

Graag gelezen!