Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #295 - Red de wereld

 

Aan Koninklijke Hoogheid Prinses Alexia

Wat zou U doen als u de keuze had? Niet voor dag en dauw uit de veren, in ieder geval.
"Het was vroeg. Echt heel vroeg", mompelde U toen Uw moeder aan vlogger Enzo Knol uit de doeken deed hoe Koningsdag 2020 voor de familie begon. Vast ook niet halfslapend en plichtmatig poseren voor de persfoto, wetende dat U vervolgens rijkelijk voorzien zou worden van commentaar op Uw kleine oogjes. Het zal voor U - opgegroeid met social media waarop een ieder zijn ongezouten commentaar uitbraakt - inmiddels een vorm van routine zijn dergelijke uitlatingen van U af te laten glijden? Of hebt U wellicht in het grootste geheim een account aangemaakt waarmee U de virtuele oprispingen genadeloos fileert?

Ik ervoer Koningsdag toen ik kind was als een behoorlijk stressvolle aangelegenheid. Vroeg opstaan was voor ons onontbeerlijk, want er moest een gunstige plek veroverd worden op het dorpsplein. Zoveel mogelijk oude meuk in fietstassen proppen en gáán. Kleed spreiden, koopwaar op enigszins aantrekkelijke manier uitstallen en vervolgens discussie over wie er als eerste een rondje vrijmarkt mocht doen. Verwijten dat je de barbie voor meer geld had moeten kopen en eenmaal thuis ruzie over het verdelen van de buit.

Er was een jaar dat ik met een vriendinnetje muziek ging maken. We speelden allebei accordeon. In de vroege ochtend was het aan de frisse kant, dus we hadden ons goed voorbereid door de topjes van onze handschoenvingers af te knippen zodat de stramme vingers nog enige feeling met het klavier zouden hebben. De inkomsten vielen desondanks wat tegen. Toen de burgemeester korte tijd geamuseerd stond te luisteren, maar geen muntje in de pet gooide, voelde ik me net een aapje. Kort daarna begon enkele honderden meters verderop een geluidsinstallatie op maximaal volume te blazen, dus hebben we het maar opgegeven. Terugdenkend vermoed ik dat er dat jaar iets onherstelbaar gebroken is in mijn oranjeplezier.

Neemt U het niet persoonlijk op, Hoogheid. We weten allebei dat er vele, vele mensen plezier beleven aan Koningsdag. Misschien volwassenen nog wel meer dan kinderen, omdat er iets is om naartoe te werken met hun toneelclub, hun fanfare, hun kroost. Nu hebben ze zelfs een jaar extra om het nóg mooier te maken. Ik ben benieuwd of we dat in 2021 terug zullen zien. Ik wens u dat van harte toe.

Met de meeste Hoogachting,

Onderdaan L.H.