Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Brief aan de Koning opdracht# 295

21 april 2020 - 16:09

 

Beste Willem-Alexander,

Hartelijk gefeliciteerd met uw verjaardag.

Vandaag zouden u en uw gezin Koningsdag in Maastricht vieren. Deze is door de coronacrisis gecancelled. Ben ik daar rouwig om? Nee, eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik dit niet erg vind. Niet omdat ik u deze feestelijke verjaardag in het Maastrichtse niet gun, integendeel. Mijn mening is gestoeld op puur eigen belang. Ik hou namelijk niet van drukte, moet u weten. En ons kleine stadje zou met jullie komst overspoeld worden door veel volk. Waardoor ik genoodzaakt zou zijn mijn stad te ontvluchten of aan huis gekluisterd te blijven. Door de intelligente lockdown kan ik nu toch mijn hart ophalen met een fietstoertje door Maastricht zonder op mensenmassa’s en dranghekken te stuiten.

Ik herinner mij dat u op een mooie septemberdag vorig jaar Maastricht onaangekondigd heeft bezocht. U deed toen, in gezelschap van minister Bruins, het Maastrichtse Wittevrouwenveld aan. De vreugde van de mensen die u spontaan tegenkwamen was er niet minder om. U liet zich informeren over het project Blauwe zorg in de wijk. Geïnspireerd door de beweging Positieve gezondheid.  Een mooi initiatief van samenwerking tussen Huisartsen, GGZ-instellingen, Maatschappelijk werk en  Ervaringswerkers, om de psychisch kwetsbaren onder ons de juiste steun te kunnen bieden en hun leven dragelijker te maken.  U prees deze nieuwe aanpak en uw betrokkenheid is lovenswaardig.

Deze psychisch kwetsbaren hebben het momenteel extra zwaar. Door de lockdown zijn de persoonlijke begeleiding, die zij zo hard nodig hebben tot het minimum beperkt. Contacten lopen grotendeels via telefoon of video call. Voor ons is het onhandig, maar niet onoverkomelijk onze zaken online of via telefoon te regelen. Voor velen van de psychisch kwetsbaren kan dit leiden tot veel te hoge prikkels, die extra psychisch lijden tot gevolg kunnen hebben.

Ik hoop dat zodra er besloten wordt de lockdown te versoepelen, dat deze kwetsbaren van onze samenleving voorrang zullen krijgen in het vinden van een oplossing om weer echt persoonlijk toenadering te kunnen zoeken en te krijgen van hulpverleners. Zodat zij weer vertrouwen krijgen in de toekomst. Wat tot verlichting in hun lijden zal resulteren. Als u in het bespoedigen hiervan een rol kunt spelen, zal ik dat prijzen en u en uw vrouw trakteren op koffie en een heel groot stuk vlaai van de beste bakker in ons stadje. Maar kom alstublieft incognito, want u weet; ik hou niet van drukte.

Met vriendelijke groet, EvelienL

 

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
21 april 2020 - 17:33

Mooi om via deze brief aandacht te vragen voor deze kwetsbare groep! De laatste zin vind ik een leuke afsluiter. PS "integendeel" wordt aan elkaar geschreven, tenzij het bedoeld is als een nadrukkelijk uitgesproken woord (dan zou ik elk deel met een hoofdletter beginnen, maar dat is gevoelsmatig, ik heb daar geen regel voor paraat!)

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 april 2020 - 15:37

Hoi Evelien, ik heb deze brief graag gelezen. En net als Minne, vind ik jouw slotzin leuk. Verder is het hartelijk en informatief geschreven. Hou ik van. 

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 april 2020 - 9:16

Dank je Minne voor je reactie. Ik twijfelde idd over het woord Integendeel hoe het te schrijven. Als ik het hardop voorlees leg ik er wel de nadruk op.