Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #294 Peters wereld

 

Peters wereld

Peter kijkt uit over de stad waar hij woont. Het geluid van het verkeer beneden echoot via de wanden van de wolkenkrabbers omhoog.

Peter mist haar nu al. Er biggelen dikke tranen over zijn wangen. Hij kreeg het telefoontje op zijn werk. De arts noemde de naam van Anke en verzocht hem dringend naar het ziekenhuis te komen. Hij liet hij alles vallen en rende naar de auto. Bij het ziekenhuis stormde hij de deur binnen, maar het was al te laat. Zijn dochter was er niet meer.

Anke fietste door de stad op weg naar haar vriendin. Ze hadden afgesproken in het park. Ze had snel nog wat broodjes en drinken gepakt en was toen op haar fiets gesprongen. Het was al weer een tijdje geleden dat zij en Sanne samen iets hadden afgesproken.

Anke fietste met haar hoofd in de wolken. Uit het niets kwam de vrachtwagen in de bocht op haar af. De luide gil maakte dat de chauffeur vol op zijn rem trapte. Een ijzingwekkende stilte volgde na het gepiep van de banden en de lucht die ontsnapte uit de remleidingen.

Peters wereld stortte in. Het werd een zwart gat. Hij stond verdoofd aan het bed van Anke. Hoe hij op de rand van het balkon was gekomen herinnerde hij zich niet meer. Hij keek uit over de stad. Anke was alles wat hij nog had.

"Niet doen alstublieft. Dat zou Anke niet willen." Sanne staat met betraande ogen in de deuropening. Peters knieën knikken. "Ze is weg." Hij draait zich om richting de straat. "Wacht!" riep Sanne. "Wacht. Misschien kunt u mij helpen." Sanne doet een paar stappen naar voren richting het balkon. "Ik ben mijn vriendin verloren. Wie kent haar beter dan u?" Sanne doet nog een stap en pakt de hand van Peter. De moed zakt Peter in zijn schoenen. Hij laat zijn hoofd hangen en stapt van de rand naar beneden. "Wilt u met mij afscheid van Anke nemen?" Samen zitten ze op de rand van het bed.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Z4nshin, wat een mooi verhaal. Compliment. Graag gelezen.

Klein dingetje: Samen zaten ze aan de rand van het bed, en de ...  ---- op de rand van het bed. Achter bed hoeft geen komma.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, dankjewel. Ik heb er erg moeten inkorten omdat ik dacht dat het een minimum van 300 woorden was. Maar dat is redelijk gelukt.

Het kan zijn dat dat dialect is. Maar als je met z'n tweeën op de stoel naast het bed zit, zit je dan niet aan het bed?

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Z4, wat een mooi verhaal! Ik denk zelfs dat je verhaal 'en de wereld van Peter werd een stukje lichter' niet nodig heeft. Met het feit dat hij toch van die rand stapt, laat je al genoeg zien (show, don 't tell).

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Het kan zijn dat dat dialect is. Maar als je met z'n tweeën op de stoel naast het bed zit, zit je dan niet aan het bed?

Hoi Z4nshin, je zit op de rand van het bed of je zit op een stoel bij iemand aan het bed, maar je zit niet aan de rand van het bed. Dan haal je twee uitdrukkingen door elkaar. Dat noemen ze contaminatie.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag z4nshin. Mooi idee en mooi uitgewerkt. De dialoog tussen Sanne en Peter in de laatste alinea verloopt wat mij betreft heel mooi / soepel. Qua feedback: Je begint met tegenwoordige tijd "Peter kijkt uit ... mist haar nu al ...", switcht dan naar verleden tijd (wat er met Anke) is gebeurd, en switch dan weer naar het hier-en-nu, waarbij Sanne hem dus op de rand van het balkon vindt. Dat zou dan ook tegenwoordige tijd moeten zijn (Sanne staat ...), of het begin moet in verleden tijd geschreven worden.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goede dramatische situatie gekozen. Je zou dit naar een langer verhaal kunnen herschrijven waarbij je de scènes verder uitwerkt en ook meer van de omgeving laat zien en de personages. Zo'n scène op het balkon zou gemakkelijk pagina's kunnen beslaan, zo ook de scène waarbij het meisje onder de vrachtwagen belandt.