Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#294 Het geschenk van Juultje

 

Mireille’s vingers trillen wanneer ze het scherm aanraakt. Even lijkt het alsof ze dwars door het scherm de rood aangelopen wangen van haar dochter kan voelen. Ze streelt virtueel haar Pippi-Langkous vlechten, alsof ze mama’s volledige eigendom zijn. 

‘Mama is moe van het werk, en dat ligt aan mama’s baas’, zegt ze en grote blauwe onschuldige ogen kijken haar aan. Ze kan geen uitlaatklep vinden voor haar problemen en dus doet ze het maar weer op deze manier. Geslachtofferd worden zoals gebruikelijk de mensen die het dichtst bij haar staan. Juultje kan er niets aan doen dat de zelfverklaarde ‘chef de mission’ mama's nieuwe testmethode tegen het virus wegschoof als zijnde ‘ondoordacht’. De bureaucraat heeft weer toegeslagen en dit keer werd haar PHD-onderzoek, dat ze nu eindelijk een keer dacht te kunnen toepassen, achteloos naar de overvolle prullenbak verwezen.

‘Misschien moet mama dan een cadeau geven aan de baas?’
‘Zoals wat liefje?’ Het lijkt bijna alsof ze de minachting in haar stem, die ze voor de chef had gereserveerd, nu over haar achtjarige dochter uitstort.

‘Mannen zijn toch ook kleine jongetjes. Die houden vast van speelgoed.’
Naast de vlechtjes valt haar oog op het vliegtuigsetje, vergelijkbaar met het model dat al sinds jaar en dag op de zijkant van het bureau van de chef pronkt. De bureaucraat is een Meccanojongetje.
‘Je bent een held, liefje,’ fluistert ze haar wereldredder toe, terwijl ze weet dat de hele voorraad aan bouwpakketten die nu de zolder bevolken morgen het Meccanojongetje zullen toelachen. 

 

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuoso, intrigerend en actueel stukje, dat ik aandachtig moest lezen omdat het bij een paar stukjes wat lastiger lezen was.

Twee dingen die mij daarbij opvielen:

"Alsof ze mama's volledige eigendom waren". : Ik zou van "mama's " "haar" maken. Dat leest voor mijn gevoel makkelijk. 

"Mannen zijn toch ook kleine jongetjes": Dat hoor ik een klein meisje niet echt zeggen. Het feit dat ze met een cadeautje als oplossing komt, daarentegen juist wel. En dat is denk ik dan ook genoeg voor je verhaal.

"Naast de vlechtjes valt haar oog op het vliegtuigsetje" : deze zin is ook onduidelijk. Misschien vervangen door zoiets als dit: " dan valt Mireille 's oog op het vliegtuigsetje dat naast Juultje in het beeld verschijnt" 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi  Virtuoso, goed verhaal dat de relatie tussen moeder en dochter belicht en hun persoonlijkheden. Maar je mening over de moeder belet me om mijn eigen relatie met haar te hebben. Je staat tussen mij en de moeder met je oordeel. Er is genoeg wat overblijft wanneer je dat niet doet.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door edwinchantalen…

@edwinchantalenquinten Veel dank voor je feedback. Eens ook met je opmerking over 'mannen zijn ook kleine jongetjes', die was misschien wat te veel in dit geval. Ik begrijp ook je opmerking over 'mama's volledige eigendom'. Laat deze wel even staan, omdat ik vrees dat anders onduidelijk wordt of er naar mama of Juultje wordt gerefereerd.