Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een kleine meid

 

Opdracht #294

 

Een kleine meid

 

Er was eens een kleine meid, die, volgens haar, de wereld ging redden. Ze was onderweg met haar rugtas in het bos, wat langs de stad lag. Ze moest, hoe dan ook naar de andere kant.

Onderweg dacht ze, dat ze wilde dieren tegen zou komen. Zou heel goed kunnen., Wat gaat ze dan doen?,, dacht ze. Dan zou ze haar toverstok pakken die in de tas ligt en het dier heel erg lief toveren. Ja, dat gaat gebeuren, waarna de dier met ze mee zou gaan.

Maar het kan ook dat daarna een draak op haar afvliegt vanuit de bergen. Dan gaat ze haar toverstof uit haar tas halen, en dat op de draak gieten. Hierna zal die veranderen in een klein vogeltje, die met haar mee zou gaan naar de andere kant van het bos.

Ze zou ook een heks tegen kunnen komen. Dan zou ze uit haar tas de toverkoekjes pakken en dat aan de vrouw geven. Als ze dat opeet verandert ze in een aardige oma, wie de hele tijd zou willen knuffelen. Oma zou natuurlijk ook met de groepje mee lopen.

Voordat ze het wist heeft ze, in het werkelijkheid, de andere kant van het bos bereikt, waar een winkeltje stond. De meid ging binnen en zei glimlachend tegen de verkoopster:

- Mag ik een brood alstublieft? Ik wil het namelijk aan de arme man geven die onder de brug woont.

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Monika, welkom op het forum.

Een verhaal geschreven vanuit de fantasie van een jong meisje dat haar angsten bedwingt door middel van fantasie. Mooie opzet!

Aanvullende kritiek:

- Verwijswoorden: "een klein vogeltje, die" > "een klein vogeltje, dat", "een aardige oma, wie de hele tijd zou willen knuffelen" > "een aardige oma die" etcetera

- "Wat gaat ze dan doen?,, dacht ze" > Het meisje dacht iets, dus dan zou ik er van maken: "Wat ga ik dan doen, dacht ze."

- Je begint het verhaal in de verleden tijd, en vanaf de derde alinea zitten we plots in de tegenwoordige tijd? Is dat een bewuste keuze omdat we in de gedachten van het meisje zitten? Dan zou ik het vanuit de ik-persoon schrijven.

Hoop dat je wat aan de feedback hebt!

 

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Monika! Een leuke opzet van het verhaal! Ik leefde mee en zag haar avonturen voor me :)! Qua feedback: wat mij betreft hoef je de "volgens haar" niet weg te geven in de eerste zin al. Laat ons maar even in haar fantasiewereld leven. Verder is het einde nogal abrupt. Misschien kan het iets meer impact hebben, bijvoorbeeld dat de verkoopster meespeelt in haar fantasie, of juist dat ze er (helaas) uit gedwongen wordt in een harde realiteit, I don't know. Maar leuk verhaal tnx!

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Monika, welkom op het forum. Voor iemand die, naar eigen zeggen, de taal nog moet leren, heb je een mooi stukje geschreven. Compliment. 

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik dacht al, dit is door iemand geschreven die al verder is met Nederlands leren maar oorspronkelijk een andere taal spreekt, en wel omdat de lidwoorden 'het' en 'de' soms niet kloppen. Dit had ik in het begin ook. Je bent al aardig gevorderd dus veelbelovend. Je gebruikt een traditioneel begin met 'er was eens' en ik denk dat dit een goed begin is als oefening.

Zou je nog aan dit verhaal willen werken, dan zou je kunnen proberen om het langer te maken, meer details en beeld toe te voegen, meer van de omgeving, meer in scènes werken. Lees vooral de verhalen van de anderen op dit forum om op ideeën te komen hoe jij het zou kunnen ontwikkelen. Dat je al zover bent met Nederlands is veelbelovend wat betreft je leervermogen.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Monika, 

… wat een verrassing. Ik las je verhaal en dacht: tjee, hoe zit dat - de taal klinkt anders.

Na het lezen van de reacties  werd het me duidelijk. Ik las het nog eens en verdween toen in dat kleine meisje. Ik voelde me jouw kleine meid in een Hongaars bos. Hoewel ik meer overeenkomsten heb met de oma. Wat een avontuur, zeg. Jaren geleden was ik eens in Hongarije in Bük . Dankjewel je hebt me de reis weer in herinnering gebracht.

Ga fijn door met schrijven.