Lid sinds

4 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijopdracht #294 Toverdrank

 

Papa heeft vanmorgen het gras gemaaid, nu ruikt alles groen. Lize bukt zich en pakt een handje gras en strooit het in haar gele strandemmertje. De sprietjes blijven drijven. Ze hurkt neer en roert met een stokje door het water. De grassprietjes wervelen om elkaar heen en drijven daarna langzaam hun laatste rondje. Dan strooit Lize er wat zand bij, lekker warm zand met zonnestralen. Het vormt wolkjes onder de drijvende grassprietjes. Het lijkt wel toverdrank. Een kriebeltje in haar buik. Ja! Toverdrank. Lize springt overeind en danst over het gras. Haar rood-wit gestreepte jurkje waaiert wijd om haar heen. ‘Toverdrank, toverdrank,’ zingt ze.
‘Ik was de goede fee,’ zegt Lize hardop tegen zichzelf en ze slaat haar armen uit als vleugels. Ze vliegt hoog de lucht in, de wind waait aait over haar wangen. Vliegen lijkt makkelijker dan het is. Ze landt midden in een rozenstruik. De doornen prikken in haar blote benen en maken witte streepjes op haar vel. Op haar knie groeit zelfs een klein bolletje bloed. Roze bloemblaadjes dwarrelen als confetti naar beneden en leiden Lize af van de pijn en het bloed. Wat zijn ze mooi, zo roze op het groen. Zouden ze toverkracht hebben? Voorzichtig pakt ze een blaadje op. Het voelt zacht, zo zacht als mama’s nachtzoen. Ze weet dat mama’s nachtzoen toverkracht heeft, die geeft fijne dromen. Deze blaadjes hebben vast nòg meer speciale toverkracht. Eén voor één pakt Lize de rozenblaadjes van het gras en laat ze landen op de drijvende grassprietjes. Ze buigt voorover, steekt haar neus in de emmer en snuift. Ze ruikt zelfs nog een piepklein beetje strandlucht van vorige zomer. Dit is de beste toverdrank van de hele wereld. Hiermee kan ze alle zieke mensen beter maken.
‘Mamaaaaa, kijk eens! Ik mag morgen weer naar school!'

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Annemiek, toch altijd grappig de fantasie van een kind. Het brengt me weer even terug naar mijn eigen kindertijd van zandtaartjes bakken. Ik heb je verhaal met een glimlach gelezen. Wat zou het fijn zijn als alle problemen met een toverdrankje opgelost konden worden.
De laatste zin sluit niet echt aan bij het verhaal. Het lijkt uit het niets te komen. 

specialerder --- dit is een woord dat door een kind gezegd kan worden, maar je hebt nergens echt kindertaal gebruikt en ze zegt dit ook niet hardop. Ik zou er een gewoon Nederlands woord van maken. Of het in een zin zetten dat door het kind gezegd wordt.

Lid sinds

4 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Dank voor je reactie. Die laatste zin is natuurlijk alleen van toepassing in Coronatijd. Een meisje dat de wereld redt, maar haar eigen wensen ook niet vergeet. Als je vier bent en je kan iedereen weer beter maken, gaan de scholen ook weer open.

Wat betreft dat specialerder heb je gelijk, ik pas het aan.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Annemiek! Mooi verhaal en heel beeldend geschreven. Qua feedback: wellicht zou er in haar fantasieverhaal nog meer iets op het spel kunnen staan, of iets engs / spannend kunnen voorkomen. Zelfs de rozenstruik is nu eigenlijk totaal geen zorg, wellicht ontsnapt ze daar toch nog net uit de greep van ... ? Het is verder maar een suggestie, cool verhaal sowieso :D.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig verhaal over het meisje dat opgaat in haar spel en een toverdrank maakt waarmee iedereen beter zal worden en zij weer naar school mag. Het verhaal zou wat meer conflict mogen hebben maar zoals het nu is heb ik het toch graag gelezen omdat het me terugbracht naar mijn eigen spelen in de tuin meer dan veertig jaar geleden.