Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#293 Een stil Corona Voorjaar in 2020

Een stil Corona Voorjaar in 2020

In het nieuws beelden van IC’s en zwaar zieke patienten. Maar hier bij het water een ander verhaal.
Dieren komen naar buiten. Eenden passeren beschermend om zeven piepkleine bewegende bolletjes. Een jong konijntje springt nieuwsgierig op een bolletje af, maar de eend strekt zijn nek lang uit en jaagt het konijntje weg.

Twee duiven kijken toe vanuit de boom . Een vis waagt ook zijn kopje boven het water.

De mannetjes zwaan zwemt verliefd rondjes om een vrouwtje. De veren uitgespreid glanzend wit in de zon. Boven het water vliegen ganzen gezamenlijk naar het noorden. De familie eend  zwemmen naar het riet en vlak boven hen laat een duif zich zweven in de wind.

Dit voorjaar zijn niet de zeilboten en jachten, de heersers van het meer maar de zwanen, trots en waakzaam glijdend door het water.
Restauranten zijn dicht, dus klap ik mijn tafeltje uit en eet mijn wentelteefjes in de zon. Musea gesloten, maar nu in deze stilte is de natuur mijn museum. Aandachtig bekijk ik de natuur om mij heen. De bloesem aan de bomen en de rietstengels onder water.
Bioscopen zijn dicht, maar voor me, speelt de dierenwereld zich af als een Bambi film. Geen avonturen in verre warme oorden, maar nu, hier in mijn kayak, sta ik op scherp.
Af en toe hoor ik een loeiende ambulance langskomen over de snelweg en weet ik weer waarom dit alles zo is. Er wordt een stille oorlog gevoerd, niet zo ver weg van mij, in ziekenhuizen in Harderwijk, Zwolle, Amersfoort en Ede. Ik bid voor mijn zusje in de thuiszorg, mijn vriendin in het ziekenhuis in Zwolle. En verder... kan ik zo weinig doen. Dus houd ik afstand, en zien mijn ogen meer dan ooit te voren.

Impressie van mijn Kayak tocht vanmorgen bij Nulde

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mariette, mooi hoe je de natuur omschrijft als een museum en bioscoop. Je bent je inderdaad meer bewust van wat er om je heen gebeurd. Mooi beschreven.

Er waren een aantal dingen die me opvielen in de tekst. Ik hoop dat je me niet te muggenzifterig vindt.

Eenden passeren beschermend om 7 piepkleine bewegende bolletjes. --- het is mooier als je ipv 7 zeven schrijft.
Als je passeert, dan ga je er voorbij. In dit geval blijven ze er omheen zwemmen.

Een jong konijntje springt nieuwsgierig op een bolletje af. Maar de eend strekt zijn nek lang uit en jaagt het konijntje weg. --- achter af hoort eigenlijk een komma. 

De familie eend en de kuikentjes zwemmen naar het riet. --- en de kuikentjes zou ik weglaten. Familie zegt het al en je hebt eerder al geschreven dat er zeven eendenkuikens bij waren.

De mannetje zwaan zwemt veliefd rondjes om een vrouwtje zwaan. ---- bij mannetjes moet nog een s achter. Verliefd ipv veliefd. Ik zou de tweede keer zwaan weglaten: De mannetjes zwaan zwemt verliefd rondjes om het vrouwtje.

maar nu en  hier --- maar hier en nu    of: maar nu, hier in mijn kayak.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mariette, ik zag dat je een en ander hebt aangepast. Beter zo, naar mijn idee. Toch viel me nog wel wat op. Je schrijft eerst dat je een tafeltje uit klapt en wentelteefjes eet en daarna zit je ineens in een kayak.
O ja, de familie eend zwemt ipv zwemmen.

 

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geen brief Mariette, maar een fijne persoonlijke impressie van deze lente, in een veranderde wereld. Wat ik vooral mooi vindt, is het contrast van de loeiende ambulance, die je voorbij hoort komen, in die ontwakende jonge lentewereld aan het water. Twee realiteiten naast elkaar. En mooi ook, het museum en de bioscoop; inderdaad allemaal te vervangen door van de natuur te genieten. Ik heb je tekst graag gelezen! 

Wat betreft zintuiglijk schrijven; kun je omschrijven hoe deze ochtend aan het water, ruikt en ook, hoe klinkt het? Ik stel me zo voor dat je voortdurend het water hoort klotsen.