Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 292 Uitzicht

 

Een harde klap tegen metaal klinkt door de nacht. Het licht van de straatlantaarn flikkert even en gaat dan uit.
Daarna zie ik beweging. Iemand sluipt langs de auto van de buurman. Hij kijkt door het autoraam naar binnen. Dan probeert hij of de deur open gaat. Mis. Nu kijkt hij of het bij de volgende auto lukt. Weer mis. Zo vangt hij bot bij alle auto’s die ik kan zien.
Kijk, hij bukt; hij raapt iets op. De man spiedt om zich heen.

Ondertussen denk ik terug aan mijn laatste verjaardag. Nou ja, eigenlijk; vermaanddag. Want waar ik woon, krijgen Poeh-beren iedere maand een cadeautje. Ik kreeg een boekje met een gele kaft. Vogels kijken voor dummies stond erop. Ik kan nu het verschil zien tussen een mus en een duif.
En vorige keer kreeg ik ook zo’n geel boekje. Daar stond iets anders op: Frans voor dummies. Beetjes saai, maar ik weet nu wel hoe je pardon moet zeggen in het Frans. Dan spreek je de n niet uit.
Ik heb wel meer van die gele boekjes gekregen. Ik word vast een heel knappe beer. Al wordt het wel wat krapjes hier op de vensterbank. Door al die boekjes naast mij kan ik alleen maar rechtop staan. En naar buiten kijken. Nooit lekker op mijn rug liggen en naar het plafond staren. Dat zou ik nog wel eens willen.

Nu zie ik de man weer om zich heen kijken. En naar zijn hand. Heeft hij een steentje opgeraapt? Dan maakt hij met die hand een wilde beweging. De hand gaat langs een auto en maakt een kras. Hij maakt nog een kras. Dat doet hij ook bij de andere auto’s. Bij één auto gaat de claxon loeien. Ook gaan de knipperlichten aan. De man rent weg. Even later is het weer stil. Er is niemand naar buiten gekomen.

Morgen is weer mijn vermaanddag. Dan krijg ik vast wel weer zo’n geel boekje. Ik weet wel welk boekje ik nu zou willen; 112 bellen voor dummies.

 

 

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leest erg prettig, een volwassen beer die de mensenwereld probeert te doorgronden.

Maar die ook 'berig' genoeg is om lekker te willen luieren in de vensterbank.

Leuk gevonden: vermaanddag. 

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Heel leuk, ik hoor het hem zeggen: "ik word vast een heel knappe beer." Leuk bedacht ook: de beren zitten er om vrolijk te zwaaien, maar zien uiteraard van alles, ook de minder leuke dingen!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

He Ton,

Knap verhaaltje ! Begint erg spannend, thrillerachtig. Je verwacht het ergste en in mijn hoofd zag ik geen verband met de beren.Dan verrassend via een leuk woord "vermaandag" komen we bij de beren. Leuk gevonden die gele cadeauboekjes.Ik heb het heel graag gelezen en wil meer van dat. Dit soort verhalen is mijn ding. Ik ga je dus goed in het oog houden voor volgende schrijfsels. Bedankt.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal met een ietwat thrillerachtige insteek. Lekker spannend begin dus wat de lezer direct stimuleert om verder te lezen. In het eerste stuk beginnen wel veel zinnen met het woordje 'dan. Dit vond ik persoonlijk een beetje te veel. 

Die gele boekjes vond ik leuk en ook vermaanddag. Goed bedacht.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton,

Wat een leuke invalshoek! Een beetje extra kennis is onontbeerlijk, tegenwoordig.
Ook in jouw verhaal  is het echter helaas zo dat de beer dingen ziet die mensenogen soms missen.
Konden ze maar praten, die beren.

Fijne dag!