Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 291 - Aanraking

 

Vanuit een dierbare herinnering verlang ik naar de mogelijkheid om stervende personen weer te mogen aanraken in de toekomst. Het Corona virus heeft de mens de oorlog verklaard en er sterven nu dagelijks mensen die niet zonder al die toeters en bellen in de vorm van mondkapjes, beschermende schorten en handschoenen aangeraakt mogen worden. Ook zo’n doorzichtige ‘ ruimtecapsule ’ draagt hieraan bij.

Toeters en bellen, ik weet het, dat klinkt waarschijnlijk niet zo respectvol, het beschermt de mensen in de zorg, het is nodig om het virus in bedwang te houden, of liever, te weren. Niemand wil dat angstaanjagende virus oplopen. Het is de onzichtbare vijand, die langzamerhand de macht wil overnemen. Ik begrijp die maatregel maar al te goed.

Mijn herinnering gaat terug naar de herfst van 2018. Mijn moeder woonde op dat moment in een woonzorgcentrum en was ziek. We wisten dat ze niet meer beter zou worden en uiteindelijk kwam ze in de terminale fase van haar leven terecht. Juist op de dag dat ik de toestemming kreeg om haar over te plaatsen naar een Hospice kreeg ik te horen dat haar afdeling in quarantaine geplaatst moest worden omdat er bij haar MRSA was vastgesteld. De verhuizing en daarmee de kans op een kleinschalige en meer persoonlijke begeleiding was daarmee verkeken, want vanaf dat moment moest iedereen die in contact kwam met haar, beschermende schorten dragen, plus mondkapjes en bij ieder bezoek en vertrek de handen ontsmetten.

Gelukkig kon ik volstaan met alleen het ontsmetten van mijn handen en daar ben ik nog steeds dankbaar voor. Stel dat ze nu nog had geleefd, dan had ik haar niet dagelijks een zoen kunnen geven, mijn gezicht steeds dicht bij het hare kunnen houden en haar niet op het allerlaatste moment door haar haren kunnen strelen.

 

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ontroerend en betekenisvol verhaal, dat je nog vrij nuchter maar met veel warmte vertelt, vooral naar het einde toe. We komen letterlijk steeds dichter bij de kern van wat je zeggen wilt. Ik vind het een mooie column. Plaats het als je het aandurft bij Metro? Ik denk dat het relativeert en dat het troostend is voor familie die nu dit moeten meemaken, zonder dat het een afrekening is of een mopperpartij, maar wel het probleem benoemen bij de naam. Aanraking blijft belangrijk.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Schrijfcoach O…

Dank je wel Odile voor je reactie. Wat fijn te weten dat mijn column is overgekomen zoals ik het heb bedoeld. Ik ga eens kijken of ik het kan plaatsen bij Metro, want ik zou het zeker fijn vinden als dit tot steun kan zijn voor anderen. Het geeft me een goed gevoel dat ik dit heb mogen en kunnen schrijven. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jannie, bedankt voor het delen van deze herinnering. Lijkt me vreselijk als je afscheid moet nemen zonder een laatste knuffel, zoen of laatste woorden. Mooi verwoord. 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jannie, ongelofelijk ontroerend en ijzersterk. Ik word er stil van, je raakt me hiermee. Van harte eens met de suggestie om deze te laten plaatsen.

Twee kleine puntjes: 
'heeft de oorlog verklaard'
Waarnaar verwijst 'hieraan', laatste zin van 1e alinea?

Mvg, Ton Badhemd 

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Jannie, 

Je brengt je verhaal en boodschap duidelijk over, en raakt de lezer. 

Ik ben er stil van geworden. 

Knap geschreven, het is duidelijk dat het uit het hart komt. 

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Ton Badhemd

Hallo Ton,

Dank je wel voor je positieve reactie. Het foutieve woord zal ik verbeteren, fijn dat je dit opgemerkt hebt, en wat betreft 'hieraan' , het betreft de 'ruimtecapsule' en verwijst naar het geheel van de toeters en bellen die de verzorgenden moeten dragen bij de mensen die besmet zijn geraakt met het Corona virus. ik wilde er geen grote opsomming van maken en hoopte het hiermee een beetje te benadrukken.  

Hartelijke groet,

Jannie Harmsen