Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #290 - Corona -

 

Beste meneer de Wit,

Vandaag zag ik een vogel met een stukje mos in zijn snavel. Een dikke hommel liet een viooltje doorbuigen en de zonsondergang schilderde zalmroze strepen in de lucht. En  niet zo lang geleden zag ik ijsbloemen als palmbladeren op het raam van de auto. Adembenemend mooi.   

Helaas kunnen we elkaar voor een lange tijd niet zien. Niet meer samen een soepje eten of advocaatje lepelen. Niet meer even dammen. Maar de vogeltjes en de hommels komen ook bij u langs op het balkon. En de bomen in de tuin botten nog steeds uit. En de hemel blijft haar luchten uittekenen; soms grijs, soms met blauwe gaten en witte wolken. En de vogel zal u nog steeds wakker zingen.

Zullen we samen afspreken dat we zo kijken? Als we dat vogeltje zien dan knipoogt God naar u en mij. Helaas klop ik niet meer op uw kamerdeur, maar we kunnen wel de deur van ons hart open zetten naar wat goed is, en mooi en lieflijk.

Belooft u dat u dat zult doen?
Hopelijk zie ik u weer voordat de rozen gaan bloeien en hortensia’s blauw kleuren. En tot zolang zing ik mee met de vogels en drink ik in gedachten een kopje thee met u.

Mariette

 

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtige brief en wat mooi om meneer De Wit te wijzen op wat er nog wél is en waar jullie samen, op afstand, van kunnen genieten! Mooi hoe je de natuur beschrijft. Ik zie de lente voor me. En ook mooi hoe je die beelden gebruikt om een tijdsaanduiding te geven aan het eind! 

Verder: 

- Een dikke hommel liet het viooltje doorbuigen: het lijkt hier alsof je ergens op terug komt, omdat je 'het viooltje' schrijft. Maar dat hele viooltje is nog niet genoemd. Dat is verwarrend. Gebruik dan 'een'. 

- U kunt de deur niet meer voor mij open doen in uw kamer: Deze zin loopt ook niet lekker, teveel kleine woordjes achter elkaar om het goed te volgen. Daar is vast een helderder zin van te maken. 

Groet, Elza

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mariette,

Een mooie brief. Er spreekt veel warmte uit.

Ik heb wel een opmerking over de 2e paragraaf. Hier heb je drie zinnen die met En beginnen. Dit komt heel erg over als een opsomming. Ik zou bij de eerste twee zinnen de En weglaten. Hierdoor vloeit de tekst beter.

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marriette,

Mooie brief! Ik krijg zowel een beeld van de schrijver als de ontvanger. Interessant ook de religie die erbij komt, in combinatie met de liefde voor de natuur. Mooie beelden ook: een dikke hommel liet een viooltje doorbuigen. Als ik feedback zou moeten geven: wat mij betreft kan "adembenemend mooi" eruit. Dit maak je al duidelijk in je beschrijving hiervoor, wat voor emotie de schrijver erbij heeft. Het is misschien sterker zonder die bevestiging erbij.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goedemorgen Mariette

 

Mooi neergepend dus er is weinig inhoudelijke commentaar te geven. Ik zou wel de verkleinwoorden nog eens bekijken. Ik begrijp dat je dat doet, maar je kan andere knepen gebruiken waardoor de verkleinwoorden overbodig worden. Probeer het eens, is kwestie van ietwat anders te formuleren.