Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Tikkie terug - Wekelijkse schrijfopdracht #288

 

 

“Hier, meester!” De aan alle kanten versleten bal rolde langzaam Cees’ kant op, die hem vastklemde tussen zijn hiel en de tegels. De bal kon geen kant op. Hij was machteloos zonder dat Cees zijn grip zou verzwakken; overgeleverd aan de grillen van het nieuwe gezag.  

Machteloos. Dat was het woord. Het woord voor hoe Cees zich sinds afgelopen vrijdag had gevoeld. Hij had niks vermoed, het briefje was als donderwolk op kraakheldere hemel verschenen. ‘Het was er gewoon niet meer’, had ze er uiteindelijk van weten te maken, na de twee-à-drie voorgaande conclusies uitvoerig te hebben doorgekrast.

Gewoon. Geschreven met de veronderstelling dat dat de meest waarschijnlijke beschrijving was die hij zou snappen. Of omdat de woorden die ze eigenlijk had willen gebruiken hem te veel zouden kwetsen. Alsof ze toen al wist welke tergende pijn hij 72 uur later nog steeds zou voelen. Een misvatting, wat dat betreft – nu kon Cees niets anders dan gissen. Wat had hij fout gedaan? Waarvoor is ‘gewoon’ codetaal? Misschien dat haar doorgekraste afscheidsreden meer hadden onthuld, maar de chaos aan inktstrepen was te dik op het vel gedrukt om er iets zinnigs van te kunnen maken. Ieder spoor dat hem weer dichter bij haar zou brengen, was zorgvuldig uitgeveegd. Wat was de reden om te gaan zoeken, als de rijkdom niet gevonden wou worden? 

Cees keek naar de bal. Ze zaten in hetzelfde schuitje. Hij zwaaide zijn been naar achter en gaf de bal een bekeken zet. Een van hen was meer dan genoeg.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Reuston, welkom op het forum. 
Niets menselijks is een leerkracht vreemd. Mooi geschreven, vooral de laatste zin. De vergelijking met de bal vond ik mooi gevonden. Graag gelezen.

Een paar dingen vielen me op in de tekst:

het briefje was als donderwolk op kraakheldere hemel verschenen. --- ik weet niet of het een gangbare uitdrukking is. Een bliksemschicht bij heldere hemel ken ik wel. Ik zou dan, denk ik, schrijven, als donderwolk aan een kraakheldere hemel.

na de twee-à-drie voorgaande conclusies uitvoerig te hebben doorgekrast. --- ik struikelde over deze zin, maar kan niet goed zeggen waarom. Volgens mij hoeven de koppelstreepjes niet tussen twee à drie te staan. Maar ook "voorgaande conclusies uitvoerig te hebben doorgekrast" las voor mij wat vreemd. Je noemt het even later ook weer en ik zie een briefje voor me met een tekst waarin een aantal dingen zijn doorgekrast en weer opnieuw geschreven. Klopt dat?

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Reuston, welkom op dit forum. Mooi verhaal, goed gevonden die parallel met de bal. 
Wat is een 'bekeken zet'? Ik hoop je vaker te lezen!

Kleine suggestie; als je een verhaal instuurt, zet dan alleen de nummering en de titel in het vakje 'Titel', dus in jouw geval '#288 Tikkie terug'. Dat het een wekelijkse schrijfopdracht betreft, hoeft daar niet bij.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Hi,

thanks voor de feedback! Goede suggestie inderdaad, wat betreft de uitdrukking en de koppelstreepjes. 

Wat ik met 'voorgaande conclusies uitvoering te hebben doorgekrast' bedoel, is dat de persoon in kwestie een aantal keer heeft geprobeerd een conclusie te formuleren, maar daar toch niet tevreden mee was - en ze daarom maar doorkraste.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn excuses voor de veel te late feedback. Ik vind je verhaal mooi geschreven, ik ben niet echt zinnen tegen gekomen waar ik over struikelde of iets dergelijks. Ik merkte dat je verhaal iets is waarbij ik echt met aandacht moet lezen om het verhaal goed te begrijpen. Mijn complimenten daarvoor. Vaak lees ik verhalen te snel door, maar dat is iets wat bij dit verhaal niet lukt.