Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #285-creatie van de storm

 

Een schrijver jongleert met letters, met woorden, met gedachten. Is creatief op zijn manier. Veel van zijn op papier of touchscreen gezette gedachten zien nooit het daglicht. Een lezer van het overgebleven en gepubliceerde oeuvre kan opgetogen zijn of misnoegd of neutraal.                                                              Een schilder speelt met verf en kwasten, met potloden en ezels. Deze mens is creatief op zijn manier. De toeschouwer kijkt er naar, hangt het oeuvre aan de muur als het voldoende boeit of gaat er onverschillig aan voorbij.                                                                                                                             

Een beeldend kunstenaar klopt, beitelt, zaagt of schaaft, haalt voorwerpen uit marmer, hout, klei of eender welk materiaal te voorschijn. Kortom hij is zo creatief als een mens maar kan zijn. Het oeuvre wordt bewonderd of terzijde geschoven door een eventuele koper of kunstverzamelaar.

Creativiteit is eigen aan de mens. Alle dagelijkse (en nachtelijke) handelingen zijn een uiting van creativiteit. Het zetten van een kop koffie.  Het hanteren van de stofzuiger. De woonkamer behangen. Het bed opmaken, ja, zelfs het vrijen in of op dat bed, is in principe gericht op de voortplanting, op de creatie van een nieuwe mens.

De energie die wij God noemen, of Allah of 'the Big Creator', creëerde lang geleden, heel lang geleden eens een wereld. Hij hield van ronde vormen, van schoonheid, van bloemen en vruchten, van oceanen en stranden, van bomen, van de dieren die in vrede naast elkaar leefden.

Maar Hij bleef ontevreden. Er ontbrak iets. Het was allemaal zo star en stijf. Uit verveling slaakte Hij een diepe zucht en kijk: de wolk waar Hij op rustte, begon zachtjes te wiegen. Een aangenaam gevoel. God besloot van zijn mooie bol een wiegende bol te maken.

Zoals een kind met zijn speelgoed speelt, zo liet Hij de bol rond zijn as draaien. Spontaan ontstonden de vier winden. Elk eiste stormachtig zijn plaats op. Dat gaf behoorlijke ruzie. De storm was geboren.

Nadat de eerste storm was gaan liggen vond  'the Big Creator'  nog een ander speeltje uit. Hij blies het de adem in en ja, de rest weten we...

 

 

 

 

 

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jeetje Marijcke, zo heb ik nog nooit over het ontstaan van een storm nagedacht. Wat een mooie gedachtengang. Je hebt je creativiteit duidelijk goed aangewend in dit verhaal. Graag gelezen. Ook voor jou een dikke duim.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Marijcke,

... wat een prachtig verhaal. Een verhaal om te lezen en te herlezen.

Ik vind het zo puur, zo regelrecht uit je hart. Je bent het zonnetje in de storm.  (knf)

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fijne vertelling Marijcke. Het heeft iets van een fabel die je aan je kinderen voorleest, en vooral dit vind ik een mooie beeldende zin;  'Zoals een kind met zijn speelgoed speelt, zo liet Hij de bol rond zijn as draaien.' Bij de laatste zin vraag ik me af wat je bedoelt, (ligt misschien aan mij)  'Hij blies het de adem in en ja, de rest weten we...' Ik heb het graag gelezen!

Hoewel ik je stijl bij je vertelling vind passen, ben ik benieuwd wat er gebeurt als je wat zinnen inkort (deze bijvoorbeeld: 'Het zetten van een kop koffie, de stofzuiger hanteren, de woonkamer behangen, het bed opmaken, ja, zelfs het vrijen in of op dat bed, is in principe gericht op de voortplanting, op de creatie van een nieuwe mens.') en meer leestekens gebruikt. Dus niet  'opgetogen zijn of misnoegd of neutraal.' maar opgetogen zijn, misnoegd of neutraal.'

Verder vind ik dit schrijver/dichter  en schilder/tekenaar niet mooi. Ik zou een keuze maken voor een beroep, of ze achter elkaar zetten, maar niet / gebruiken.  

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Lizette voor je opbouwende kritiek. Je ziet, ik heb je advies opgevolgd en het resultaat is inderdaad mooier.

Ik bedoelde dat Hij de mens schiep. Was dat niet duidelijk genoeg dus?

Fijn dat je langskwam.