Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#283 Stop maar, begin jij maar weer helemaal overnieuw.

 

Viel me dat even tegen. Ik had me het toch anders voorgesteld. En ik was altijd zo trouw geweest. Elke zondag vooraan in de kerk. Twee keer per dag lezen in de bijbel. Vurig bidden voor elke maaltijd, als ik opstond en als ik naar bed ging. Het was helemaal niet gegaan zoals ik het had gedacht. M’n hele leven geluisterd naar de dominee. Altijd geluisterd naar die verschrikkelijke man van me en dit is wat ik ervoor terug heb gekregen. Doodgaan was met recht een deceptie. Er was geen vagevuur, geen oordeel Gods. Ze had zo vurig geloofd dat ze het zou redden voor het aangezicht des Heere. Ze had er veel over gezinspeeld, maar niet dit. Er was zelfs geen hel. Tenminste niet zoals het door de dominee was verteld.

De mensen of geesten die ze was tegengekomen toen ze was ontwaakt. Hadden haar verteld dat ze overleden was. Ik had het in eerste instantie niet geloofd. “Jullie zijn gek”. Maar ze waren niet gek, ze hadden me geprobeerd uit te leggen hoe het werkte. Het was een harde dobber geweest.

Het was niet het bidden of haar vrome gedrag geweest, dat me hier had gebracht. Sterker nog dat had tegen me gewerkt. Alleen wat ik als verpleegster en als zorgzame moeder had gedaan had me tot hier gebracht. Ze was een goede ziel, maar nog steeds verdwaald hadden ze me gezegd. De enige optie was dit geweest.

Ik schopte van me af. Het was hier donker in de buik maar schoppen kon ze nog. Al zeven maanden zat ze hier te wachten en het werd steeds krapper. Viel dat even tegen dacht ze weer. Terwijl ze een zachte stem hoorde zeggen: ”Voel hier, ze schopte weer.”   

 

En ze geloofde niet eens in reïncarnatie. 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal hoor. Graag gelezen. Alleen, waarom zet je het begin in de ik-vorm en ga je daarna ineens over op de tweede persoon? 

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat gek zeg dat was me helemaal niet opgevallen. Het was de bedoeling om het verhaal volledig vanuit de ik-vorm te schrijven. Dat is een beetje mislukt zie ik nu. Om je de waarheid te vertellen, is mijn natuurlijke vorm tweede of derde persoon. Ik merk dat ik de ik-vorm nog niet onder de knie heb, maar dit wel graag wil. Bedankt voor je feedback

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De perspectiefwissel valt nogal op. Eerst kijk je vanuit de oude vrouw en opeens plaats je ons erbuiten. Interessante combinatie van een vrome vrouw en hergeboren worden, maar ik vind haar wel erg eendimensioneel in het eerste deel.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Webkabouter, mooi verhaal over de teleurstelling na een vroom leven.
Naast de perspectiefwissel die al is genoemd; kijk ook nog even naar de 3e alinea, waar je 'daar had gebracht ' gebruikt en in de volgende zin 'tot hier had gebracht.' Maar verder met plezier gelezen!
Mvg Ton Badhemd