Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 282 Er was eens

# 282 Er was eens

Ik mis de open tuin en dito achterdeur waardoor de buuf - ik geef het toe
soms vond ik haar een oude zeur -na een bescheiden klop naar binnen liep en vroeg: moet jij ook nog wat van de bakker schat;
of dat moment waarop ze zei: m'n lieve kind je werkt te hard, zeg weet je wat
ik vraag de buurman even of hij morgen ook jouw straatje schoon wil vegen
 
mijn nieuwe buurman heeft een hoge schutting neergezet, ik voel me net
een kistkalf en zijn auto zet hij hier zo voor de deur dat ik niet inparkeren kan, nog afgezien daarvan sloeg hij toen hij verbouwen ging zomaar een groot 
gat in de zolderkamer van mijn huis en gaf daarna 'niet thuis' toen ik daar wat van zei
 
het sprookje van een fijne samenleving lijkt voorgoed voorbij

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Willemina, gelukkig is de samenleving groter dan alleen de buurman.

Ik mis de poëzie in het verhaal, maar misschien ligt dat aan mij. Het leest nu als een klaagzang over wat eens was.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Willemina,

Anders dan Fief voel ik de poëzie in het eerste deel juist wel. Ik heb je gedicht hardop gelezen en dan komen de afbrekingen mooi ritmisch uit. De tekst komt hier nostalgisch over.

In het tweede deel gaat het ritme verloren en het gevoel van nostalgie ook. Ik zou daarom bijna zeggen; schrijven is schrappen; dat geldt ook voor dichten. Schrap het tweede deel en je houdt een beeldend gedicht over dat bij veel mensen een nostalgisch gevoel oproept. 

Met plezier gelezen!

Groeten,
Ingeborg

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Willemina, ik ben zelf niet zo van de poëzie, dus op dat vlak geen commentaar. Maar als verhaal (en dat was toch de opdracht) vind ik het wel een duidelijke boodschap hebben.
Hopelijk is deel 2 niet uit jouw leven gegrepen ...
Mvg Ton Badhemd

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Willemina, er zit een heel mooi ritme in je gedicht, vooral in de eerste alinea. Ik val over het woord 'buuf', maar dat is persoonlijk hoor (Ik vind het geen mooi woord :).

Verder heerlijk meegedeind op je cadans!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Ton Badhemd

Ton,

Bedankt voor het lezen en voor je reactie.

Het is autobiografisch, wel al ruim 14 jaar geleden geschreven. Ik heb alleen de opmaak veranderd. Van de korte half afgekapte zinnen heb ik langere gemaakt. 

Van poëzie heb ik ook geen verstand, ik experimenteer weleens wat. 😉

Groet, Willy