Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #274 - Fantasie of theorie

 

Opdracht #274 – Fantasie of Theorie

 

Theo zit beneden met zijn moeder Rie, te bekomen van zijn huiswerk met een glas thee en Rie heeft bijna haar legpuzzel af, nog maar een paar stukjes.

‘Mam.’

‘Mmm.’  Ze kijkt niet op, even nog en dan klik klik klaar!  ‘Kijk eens, hij is af, prachtig hè?' Vol trots laat ze een afbeelding van Karl Bang: The Fawn zien.

‘Hoe vind je’m ? Ik lijst hem in.’

‘Mooi en heel bijzonder, mam en ik heb iets bijzonders gelezen, het was een gek verhaaltje over flatuleren, een ander woord voor winden laten.’  

‘Vertel op, ik ben nieuwsgierig. Oma had het dan over gasjes, weet je nog?’

‘Ja, en ik dacht aan de gasmeter waar je wel eens op moest lezen.’ Hij grinnikt bij die herinnering.

 ‘Dat verhaaltje bracht me op een idee. Door het verteren van voedsel komen er gassen vrij, heel natuurlijk het ligt er ook maar aan wat je gegeten hebt. Ons lichaam moet die gassen kwijt, ons fysiek zogezegd. Dan laat je winden. Afhankelijk van hoe je het geleerd hebt laat je ze los.

Maar onze psyche?  Onze geestelijke gesteldheid wil ook wel eens iets kwijt, wanneer je te veel piekert gaat het ook wel eens gisten in dat  brein.’

Rie vult aan: ‘Je krijgt hoofdpijn of een woedeaanval of je wordt duizelig, valt en breekt je nek'.

‘Ja, dat bedoel ik. Voordat dat gas in die hersenen kwaad kan moet het weg en dat kan door kunstuitingen. Als je schrijft, tekent, schildert of componeert dan verdwijnen die boze gedachten uit je hoofd en staan dan op papier.’

‘Gut lieverd toch, je hebt wat afgedacht.’

Hoe komt hij toch aan die ideeën, denkt Rie en ze kijkt hem liefdevol aan.

‘Mam, het is maar theorie.’

 

 (Sorry mensen, het inzenden gaat met horten en stoten)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rini, van bloem veranderd? En heb ik je aangestoken met mijn geflatuleer de laatste tijd? 

Bij het lezen van je verhaal ontstaat er gas in mijn brein en raak ik de tel kwijt, wie zegt wat.

Waarschijnlijk moet ‘Mooi en heel bijzonder’ zonder onderbreking van de aanhalingstekens gekoppeld worden aan de volgende alinea.

Zijn het vrijdenkersgassen die in het brein ontstaan? Wees daar voorzichtig mee. Ze kunnen uiterst explosief zijn. Je kunt er gesloten poorten mee kraken.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Dos,

ja, een andere avatar. De anemoontjes waren verdwenen, dan maar wat narcissen. Ik zit nu steeds in het echt met zo'n rood hoofd van inspanning achter het scherm en ja, jij hebt me geïnspireerd met dat windjes laten. 

Het is een gesprek tussen Theo en Rie. Ik heb wat aangevuld met aanhalingstekens.

Haha, heb ik je naar Groningen gebracht? Ik heb nu toch wel gefantaseerd?  Met Theo en Rie kwam ik op theorie.

Fijn dat je het gelezen hebt Dos, dankjewel. Ook voor je feedback.

Dat gassen in het brein uiterst explosief kunnen zijn weet ik maar al te goed. (Grijnslach)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wilde voor de tweede keer wat aanpassingen doen; werd de tekst vertaald in abracadabra. Daar schiet ik dus niets mee op. Ook is dit lettertype anders dan het originele. Na enig zoeken: -.-.-.-.-. Kijk, het lettertype heeft zich omgezet naar het voorgaande ...

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Wat heb je een leuk verhaaltje geschreven. Voor mij was alles duidelijk. Ik had ook wat moeite met de opmaak, ik vind de nieuwe site geen verbetering... Ik denk dat ik de komende tijd maar veel ga schrijven, dan kan alle 'lucht' uit mijn hoofd verdwijnen! Nog een weetje over gasvorming in je darmen, zorg dat het eruit komt, want anders komt het terug in je bloed en via je mond er weer uit...😲

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer eens wat anders dan een brainfart. Theo moet zijn theorietje nog wat laten rijpen alvorens het te ventileren. Het heeft veel mogelijkheden, maar roept meer vragen op dan het beantwoordt.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Riny

Goedemorgen Dos,

... nee, geen vrijdenkersgassen. Theo en Rie zijn wel moeder en kind; je moet het huis wel bij het schuurtje laten.

Ik heb nu in het stukje kunnen verbeteren; het begint allemaal te wennen. Je hebt zo gek weg wel wat los gemaakt; wel positief! 

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Anke Kessels

Goedemorgen Anke,

...  fijn dat je het duidelijk vond. Gas is onmisbaar maar kan wel gevaarlijk zijn.

Die nieuwe sight? een kwestie van wennen en proberen; alles verandert in het leven en dat is maar goed ook. 

Schrijven ruimt op. Ik zal aan je weetje denken, weer wat geleerd. Prettige dag verder.

 

 

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Tilma

Hallo Tilma,

... dank voor je reactie, doet me goed want Dos maakte zo gek weg toch wel wat los en dat gaf lucht.

Ik begrijp je raadgeving aan Theo. Het is een momentopname tussen Theo en zijn moeder. 

(Stonden hier maar emoji's voor het grijpen) 

 

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi, graag gelezen. 😊👍 (Door de lange witruimte tussen verhaal en comments - wschlk veroorzaakt dr de nieuwe lay-out - dacht ik eerst dat er geen reacties onder jouw stukje konden worden geplaatst.) 

'Theo' en 'Rie': leuke vondsten, net zoals de 'vrijdenkersgassen' en de 'brainfarten'... (Verder vroeg ik me af wat het verschil zou kunnen zijn tussen een fantasie en een ongetoetste theorie... Zolang een theorie niet in praktijk wordt omgezet, blijft het waarschijnlijk ook maar een fantasie, toch?)  

PS: voor de emoticons - ik denk dat ik eraan verslaafd ben geraakt - surf ik naar: https://nl.piliapp.com/twitter-symbols/ (Kopiëren, en dan control-V om hier te plakken en dan het rozige kruisje sluiten.) Maar misschien hebben ze de lay-out juist aangepast omdat ze hier geen emoticons meer willen? 😳 (Enfin, als het niet mag, dan zullen ze het wel laten weten, toch?) 

 

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Riny, je hebt een leuk verhaaltje geschreven, met een interessante invulling van de brainfart :)

Alleen: wat is nu precies het gedeelte uit je verhaal dat niet kan? Misschien zie ik het over het hoofd, maar volgens mij mis ik het fantastische element in het verhaal...

Verder zit het dialoog goed in elkaar, je laat de personages samenwerken om het punt duidelijk te maken. Soms kan de dialoog nog wat levendiger en de interpunctie wat scherper:

‘Mooi en heel bijzonder, mam en ik heb iets bijzonders gelezen, het was een gek verhaaltje over flatuleren, een ander woord voor winden laten.’ 

'Mooi en vooral heel bijzonder, mam. Ik heb trouwens iets bijzonders gelezen. Een gek verhaaltje over flatuleren, een ander woord voor winden laten.'

Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door N.D.D.

Hallo Nele, 

... nu was ik toch weer mijn antwoord aan jou kwijt. Ik ben zo met die emoticons bezig geweest; het lukt mij gewoon niet en zoveel als daar getoond worden heb ik echt niet nodig, dan raak ik de kluts kwijt.

Het verhaaltje is eigenlijk een dubbele fantasie. Het ging allemaal vanzelf. Dos had de motor al aangedraaid en daar kwam mijn fantasie. 

Dank voor je reactie. Doet me goed.

 

 

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Schrijfcoach M…

Hallo Mike,

... jouw reactie is duidelijk. 

Ik hoorde Theo dat zo vertellen en schreef dat ook zo op. Zoals jij het schrijft leest het prettiger. Het mijne was dus verteltaal. Kan ik dat zo zeggen?

 Jouw punt over fantasie; dat wil bij mij nog niet zo. Wel eens in een kinderverhaaltje, maar echt fantasie, zoals jij bedoelt - zover ben ik nog niet. Voor ik bij SO kwam heb ik jaren verslagen geschreven over bijeenkomsten en excursies etc. Zeg maar hapklare brokken. 

Dank voor je feedback en het lezen.