Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#270 Die heerlijke stad Londen

Zodra ik op het station van Liverpool Street uit de trein stap, voel ik een aangename sensatie door mijn lijf stromen. Ik ben weer in Londen en het voelt iedere keer als thuiskomen. Ik neem een ademteug en snuif de geur van het station op. De gewelven boven het spoor voelen vertrouwd aan. Achter me stroomt de trein leeg. In no time ben ik omringd door reizigers en forensen. Een schoonmaakkarretje komt voorbij gereden. Over tien minuten vertrekt de trein weer naar Stansted Airport. In een dikke stroom bewegen we ons naar de grote, door staal en glas overdekte stationshal waar ik bijna omver gelopen wordt door een stevige man die zich al druk bellend een weg baant door de menigte naar de ingang van het metrostation. Hij is niet de enige. Velen zijn onderweg naar hun werk, zakelijk gekleed in de geijkte zwarte of donkerblauwe pakken. Maar het zijn de kleurige outfits van de Londenaren en toeristen die het beeld bepalen. Dat vind ik zo heerlijk aan deze stad, de vrijheid om te zijn wie je bent. Tja en wat doe je als iedereen naar boven staat te kijken, dan kijk je ook. Op het enorme aankondigingsbord, dat als een zwaard van Damocles boven de reizigers hangt, staan de vertrektijden van de treinen. Maar ik wil hier helemaal nog niet naar kijken. Over drie dagen zal ik hier een blik op werpen, maar nu nog niet. Zigzaggend door de menigte loop ik naar de roltrap aan de andere kant van de stationshal. Buiten het station, op Bishopsgate, rijden de voor Londen zo kenmerkende rode bussen af en aan. Zwarte taxi’s manoeuvreren tussen de bussen door, evenals de overige automobilisten. De stoplichten hebben weinig gezag. Zodra de voetgangers een mogelijkheid zien om over te steken nemen ze hun kans waar. Gelukkig staan de aanwijzingen op straat: LOOK RIGHT .

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Fief, een prachtig stukje voor in Lonely Planet. Ik houd ook van Londen en zie het zo voor me. Ik was er graag even met jou nu :D Ik vind de opdracht ingewikkeld, ben heel benieuwd wat de schrijfcoach ervan gaat zeggen. Fijne avond.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fief, een prachtig stukje voor in Lonely Planet. Ik houd ook van Londen en zie het zo voor me. Ik was er graag even met jou nu :D Ik vind de opdracht ingewikkeld, ben heel benieuwd wat de schrijfcoach ervan gaat zeggen. Fijne avond.
Dank je Marie, ik probeer er zo vaak mogelijk naar toe te gaan als ik kan. Bedankt voor je compliment.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stukje. Ik speelde ook met het idee om een station of luchthaven een rol te laten spelen in mijn inzending deze week, maar je was me voor (*) en ik weet niet of ik het beter had kunnen doen, dus koos ik een ander onderwerp (met een link naar de vorige opdracht). (*) Ik was gisteren op de boekenbeurs in Antwerpen, waar een voorproefje van "Het Groot Dictee Heruitgevonden" plaatsvond. Ik was de auteur van dat proefdictee :D Een paar kleine opmerkingen:
  • Ik zou no time cursief zetten. Het Engels in de tekst is op zijn plaats omwille van de locatie, maar het menselijk brein maakt de omschakeling naar de andere taal makkelijker als er een visuele hint is.
  • Ik twijfel tussen Londonaren of Londenaren. Zelf zou ik Londenaren schrijven, maar Google is niet echt behulpzaam als ik uitsluitsel zoek: https://www.google.be/search?q=Londonaren+of+Lond… Op bepaalde pagina's wordt zowel Londonaren als Londenaren gebruikt.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Bruno, dank voor het lezen en je compliment. Alleen al het feit dat ik je voor was. 8) Wat Londonaren of Londenaren betreft, her laatste lijkt me gevoelsmatig ook beter. Die verander ik. Ik zal de Engelse uitdrukkingen cursief maken. Als ik ontdekt heb hoe dat moet. Kopiëren vanuit Word lukt niet, want dan komt de tekst hier toch nog gewoon te staan. :confused: Wordt aan gewerkt.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik ontdekt heb hoe dat moet. Kopiëren vanuit Word lukt niet, want dan komt de tekst hier toch nog gewoon te staan. :confused:
Ik heb dat probleem ook. De opmaak verdwijnt bij copy/paste. Ik denk dat dit niet "automatisch" op te lossen is, maar ik word hierin graag tegengesproken, want het zou handig zijn als het wel kon.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk stukje Fief, ik zie het ook zo voor me! London heeft iets mysterieus en leent zich heerlijk voor een verhaal. Graag gelezen. :nod:

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk stukje Fief, ik zie het ook zo voor me! London heeft iets mysterieus en leent zich heerlijk voor een verhaal. Graag gelezen. :nod:
Ze zeggen niet voor niets: London, the place to be. :) Bedankt voor je compliment.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De sfeer komt goed over. Mooi. De tegenstelling tussen die zwarte/blauwe pakken en de kleurige outfits: goed gevonden, het tekent echt de sfeer van een stationshal.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De sfeer komt goed over. Mooi. De tegenstelling tussen die zwarte/blauwe pakken en de kleurige outfits: goed gevonden, het tekent echt de sfeer van een stationshal.
Dank je Wim. Ben blij met je compliment.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fief, … heerlijk geschreven. Je brengt me in "the mood". Ja, Londen is een heerlijke stad, hoop niet dat de sfeer verloren zal gaan. Met plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een woord cursief wil hebben kun je de code <i> LOOK RIGHT </i> gebruiken. Bijvoorbeeld "Gelukkig staan de aanwijzingen op straat: LOOK RIGHT." Ik heb genoten van je verhaal, Fief. Het is lang geleden dat ik in London ben geweest.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een woord cursief wil hebben kun je de code <i> LOOK RIGHT </i> gebruiken. Bijvoorbeeld "Gelukkig staan de aanwijzingen op straat: LOOK RIGHT." Ik heb genoten van je verhaal, Fief. Het is lang geleden dat ik in London ben geweest.
Bedankt voor je compliment, maar zeker ook voor tip. Ik ga het proberen. Fijn weekend.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fief, … heerlijk geschreven. Je brengt me in "the mood". Ja, Londen is een heerlijke stad, hoop niet dat de sfeer verloren zal gaan. Met plezier gelezen.
Hoi Riny, bedankt voor het lezen en je compliment. Altijd weer een feest om er naar toe te gaan.

Lid sinds

4 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Fief, Ben nog nooit in Londen geweest. Toen ik je stukje las, dacht ik aan Antwerpen Centraal of Brussel. Daar is het ook zo'n drukte. Ik kom er enkel als het nodig is. Ik ben een plattelandsmens. Je hebt de menigte, de massa, de drukte zo goed beschreven dat ik, toen ik opkeek na het lezen, blij was thuis te zijn en te kunnen uitkijken op mijn tuin. Dit stukje doet me denken aan het liedje van Herman van Veen: 'Opzij, opzij, opzij...' Sfeervol en vlot geschreven.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Fief, Ben nog nooit in Londen geweest. Toen ik je stukje las, dacht ik aan Antwerpen Centraal of Brussel. Daar is het ook zo'n drukte. Ik kom er enkel als het nodig is. Ik ben een plattelandsmens. Je hebt de menigte, de massa, de drukte zo goed beschreven dat ik, toen ik opkeek na het lezen, blij was thuis te zijn en te kunnen uitkijken op mijn tuin. Dit stukje doet me denken aan het liedje van Herman van Veen: 'Opzij, opzij, opzij...' Sfeervol en vlot geschreven.
Dank je wel Greet. Het is inderdaad een drukke stad, maar ik vind het er heerlijk. Er zijn over de hele stad ook oases van rust. Bedankt voor het lezen en je compliment.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fief, je hebt precies beschreven hoe ik twee jaar geleden in Londen aankwam, toen ik na mijn eindexamen besloot zes dagen in mijn eentje door de stad te dralen. Door je tekst krijg ik meteen weer zin om terug te gaan. Ik denk dat dat al genoeg zegt :) Graag gelezen!

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fief, je hebt precies beschreven hoe ik twee jaar geleden in Londen aankwam, toen ik had besloten na mijn eindexamen besloot zes dagen in mijn eentje door de stad te dralen. Door je tekst krijg ik meteen weer zin om terug te gaan. Ik denk dat dat al genoeg zegt :) Graag gelezen!
Dat is nog eens een fijn compliment. Dank je wel.