Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#259 - Nooit zorgeloos

'Laura, wat ben ik blij je te zien!' Greet omhelsde haar oudste dochter. 'Kom binnen, ik heb heerlijke koekjes gebakken.' Laura sloot de deur achter zich en keek bedenkelijk rond. 'Mam, wat heb je met je appartement gedaan?' vroeg ze terwijl haar moeder enkele koekjes in haar hand duwde. 'Mooi, hé?' zei Greet. 'Ik heb gisteren de hele dag gepoetst en heb vannacht de meubels nog een ander plekje gegeven. Veel beter zo.' Greet huppelde van enthousiasme en keek haar dochter verwachtingsvol aan. Laura nam dan maar een hapje van het koekje en vroeg zich af wanneer haar moeder voor het laatst iets had gebakken. Misschien toen Kelly en ik nog in de lagere school zaten? dacht ze. 'Ja, het ziet er hier gezellig uit,' antwoordde Laura. 'En je koekjes zijn trouwens ook heel lekker.' Ze wilde gaan zitten, maar haar moeder nam haar bij de hand en sleurde haar mee naar de voordeur. 'Kom, we gaan wat shoppen vandaag. Ik kan wel wat nieuwe kleren gebruiken. En misschien ook wat nieuwe make-up, mooie lingerie...' De hele autorit lang ratelde Greet maar door. Laura kon zich geen groter contrast voorstellen tussen haar moeder vandaag en haar moeder een maand geleden. Ze nam zich voor haar zus te bellen als ze even alleen was. Greet ging als een wervelwind doorheen het winkelcentrum. ‘Waar zullen we eerst heengaan?’ vroeg ze aan haar dochter. Maar nog voor Laura kon antwoorden, liep ze één van de duurste winkels binnen. Met zeker tien kledingstukken sloot ze zichzelf op in het pashokje. Om de vijf minuten kwam ze er even uit en gedroeg zich als een model op de catwalk. En Laura moest commentaar geven. 'Tada,' riep Greet. Ze gooide de deur van het pashokje open, één hand in haar zij en de andere in de lucht. Zo showde ze haar laatste outfit. Laura was blij dat de voorstelling gedaan was en knikte goedkeurend. 'Wauw, wat een mooi kleedje,' zei ze zo enthousiast mogelijk. 'Goed. Dan ga ik betalen.' Greet kleedde zich terug om, nam alle kledingstukken en ging ermee naar de kassa. Laura begreep eerst niet wat er gebeurde, het ging allemaal zo snel. Maar na enkele seconden stond ze op van haar poef en liep achter haar moeder aan. 'Mam, wat ga je in vredesnaam doen? Je gaat toch niet alles kopen?' 'Oh, jawel hoor.' Haar moeder moest lachen. 'Het is al een eeuwigheid geleden dat ik nog kleren heb gekocht.' Aan de kassa werd alles op de toonbank gelegd en Greet haalde haar visakaart tevoorschijn. Laura wilde haar tegenhouden, maar ze wilde geen scene maken in deze overvolle winkel. Eén pieptoon en Greet was de helft van haar loon kwijt. Om te voorkomen dat Greet nog andere winkels binnenliep, zei Laura dat ze ergens wat wilde gaan eten. Ze bestelden allebei een salade en terwijl ze wachtten, vertelde Greet over een man. Ze had hem leren kennen in een bar gisterenavond. 'Je had hem moeten zien Laura,' fluisterde ze samenzweerderig. 'Echt een lekker stuk.' Met stomheid geslagen stond Laura op van tafel. 'Ik moet even een telefoontje plegen.’ De telefoon bleef maar overgaan. Oh alsjeblieft, dacht ze, neem je telefoon op. 'Hoi, met Kelly,' hoorde ze aan de andere kant van de lijn. 'Oh Kelly, ben ik blij je te horen,' zuchtte Laura. 'Er scheelt wat met mam. Een maand geleden kreeg ik haar niet uit de zetel, ze wilde zich niet wassen, niet eten. Nu koopt ze het hele winkelcentrum leeg en ze heeft haar appartement helemaal ondersteboven gedraaid. Oh god, ze is zelfs wat gaan drinken met één of andere man. Het lijkt wel of ze weer manisch is.'

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In het begin van het verhaal kreeg ik de indruk dat het voor Laura niet bekend was dat haar moeder een psychische stoornis heeft, anders zou ze niet zo verbaasd hebben gereageerd op de acties van haar moeder en haar zus zo ongerust opbelt. Maar in de laatste zin schrijf je: "Het lijkt alsof ze weer manisch is." Hieruit maak ik op dat ze het al eens eerder is geweest. Dat vond ik wat verwarrend. Het verhaal is verder goed geschreven. Lijkt me bizar om mee te maken. Bedankt voor het delen. Fijn weekend.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het begin van het verhaal kreeg ik de indruk dat het voor Laura niet bekend was dat haar moeder een psychische stoornis heeft, anders zou ze niet zo verbaasd hebben gereageerd op de acties van haar moeder en haar zus zo ongerust opbelt. Maar in de laatste zin schrijf je: "Het lijkt alsof ze weer manisch is." Hieruit maak ik op dat ze het al eens eerder is geweest. Dat vond ik wat verwarrend. Het verhaal is verder goed geschreven. Lijkt me bizar om mee te maken. Bedankt voor het delen. Fijn weekend.
Dankjewel voor de feedback, Fief! Ik neem het zeker mee voor een volgend verhaal :)

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stukje. Bipolariteit, je moet de keuze voor deze opdracht bewonderen. Goed stukje, met die dochters. Maar koekjes eten, daar moet je op mee passen. Voordat je het weet sta je verdwaasd in Wonderland om je heen te kijken en zit er een rups u door dikke brillenglazen vanaf een hallucinogene paddenstoel aan te kijken: "Wie bent u?"

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi verhaal. Op de één of andere manier blijf ik nog wel wat 'op afstand', door de registrerende manier van schrijven. Dat kan natuurlijk een keus zijn. Als je het wat actiever schrijft krijg je mij als lezer nog meer mee denk ik. Bijvoorbeeld: 'Laura, wat ben ik blij je te zien!' zei Greet terwijl ze haar oudste dochter omhelsde, 'Kom binnen, ik heb heerlijke koekjes gebakken.' (Of iets dergelijks.) Je kunt ook nog overwegen om het naar de tegenwoordige tijd om te zetten, dan beleef ik het als lezer 'live' mee. Keuzes, keuzes, maar vooral nu al geslaagd verrhaal.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een goedverhaal geschreven. Mijn eerste indruk was dat er met haar moeder niets aan de hand was. De bezorgdheid van haar dochter en je laatste zin lieten mij twijfelen. Zal ze echt weer 'manisch' zijn, of heeft ze misschien haar geluk weer gevonden? De dure aankopen is dan wel een minder verstandige keuze... Dankjewel voor je mooie verhaal!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. Op de één of andere manier blijf ik nog wel wat 'op afstand', door de registrerende manier van schrijven. Dat kan natuurlijk een keus zijn. Als je het wat actiever schrijft krijg je mij als lezer nog meer mee denk ik. Bijvoorbeeld: 'Laura, wat ben ik blij je te zien!' zei Greet terwijl ze haar oudste dochter omhelsde, 'Kom binnen, ik heb heerlijke koekjes gebakken.' (Of iets dergelijks.) Je kunt ook nog overwegen om het naar de tegenwoordige tijd om te zetten, dan beleef ik het als lezer 'live' mee. Keuzes, keuzes, maar vooral nu al geslaagd verrhaal.
Dag Hadeke, Bedoel je dat ik nog wat te vertellend schrijf en dat ik mijn verhaal meer moet laten zien aan de lezer? Meer 'show, don't tell'? Kwestie van goed te begrijpen wat je bedoelt :) Dankjewel voor de feedback!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Veer.Mij vdv … ik zat me een beetje te verkneuteren: heerlijk, nu komt er een vrouw die een man oplicht. Maar helaas voor Greet en Laura blijkt het toch anders te zijn. :( Met plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Veer.Mij vdv … ik zat me een beetje te verkneuteren: heerlijk, nu komt er een vrouw die een man oplicht. Maar helaas voor Greet en Laura blijkt het toch anders te zijn. :( Met plezier gelezen.
Haha, Riny. Zou ook een leuke wending zijn! :D

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
'Show don't tell' wordt steeds meer een uitgehold begrip, dat ik het bijna niet meer durf te gebruiken. Maar ... In dit geval bedoel ik het inderdaad wel. :-) Tegelijkertijd hoeft niet alles altijd maar 'Show don't tell' te zijn. Er zijn fantastische verhalen/ romans geschreven, die voornamelijk vertelden en weinig toonden.

Lid sinds

4 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Veer! Misschien een idee om het helemaal in de tegenwoordige tijd te zetten? Ik denk dat het dan nog beter tot zijn recht komt. Ik neig zelf ook vaak naar de verleden tijd, maar probeer het steeds vaker in de tt en merk dat dat vaak een toegevoegde waarde heeft.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Veer! Misschien een idee om het helemaal in de tegenwoordige tijd te zetten? Ik denk dat het dan nog beter tot zijn recht komt. Ik neig zelf ook vaak naar de verleden tijd, maar probeer het steeds vaker in de tt en merk dat dat vaak een toegevoegde waarde heeft.
Dankjewel voor de tip! Ik ben nog wat aan het experimenteren met perspectieven en tijden, maar merk zelf ook dat sommigen me beter lukken dan anderen :)