Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#259

(fragment uit langer verhaal. Hp is met haar oudere zus, Claasje, op weg naar de fotograaf. Claasje heeft een vrijer als soldaat in Indië en wil een foto opsturen, het is 1948.) De matroos gooide een tros om de meerpaal en knipoogde naar Claasje. Ik zuchtte. Knarsend kwam het touw strak te staan, de laadklep klapte op de steiger. 'Ik was vergeten hoe lomp dat altijd gaat,' zei ze. 'Dat is alleen op zaterdag zo,' zei ik en hield mijn gezicht in de plooi. 'Mijn zusje maakt een grap, dat moet in de krant.' Ze zei het vriendelijk. De matroos tikte tegen zijn pet, hij groette Claasje met een onverstaanbaar woord. Ze voelde met één hand aan haar victory rolls en duwde haar fiets de pont op. In het gebonk van de stoommachine kon ik niet horen of ze de matroos antwoordde, ik vermoedde van wel. We leunden tegen het hekwerk van de achtersteven, daar was de olielucht het minst. 'Weet je wat ik denk?' vroeg ze vlak bij mijn oor. Ik schudde mijn hoofd. 'Dat de postbode op jou is.' Nog nooit had ik erover nagedacht dat iemand op mij zou kunnen zijn. Laat staan de postbode, het was een absurd idee. Toch zag ik hem gelijk voor me, hoe hij op zijn fiets sprong, hoe hij aan de keukentafel zat met die serieuze blik in zijn lichte ogen, zijn handen, schoon en verzorgd op een mannelijke manier. Uit het niets gloeiden mijn wangen. Ik keek opzij. 'Doe niet zo gek,' zei ik. 'Mag ik ook eens een grapje maken.' Ze lachte zo hard dat diverse mensen onze kant op keken. 'O,' bracht ik uit, 'ik dacht al.' Ik probeerde ook te lachen, maar mijn gezicht trok strak en ik voelde een wonderlijke teleurstelling. De postbode was niet op mij. Nee, natuurlijk niet, een volwassen man. Toch was er het opborrelen van die teleurstelling, het gaf een druk op mijn voorhoofd. Ik draaide me om en volgde het schuimspoor achter de pont. Claasje liet haar armen achter zich over de leuning bengelen. Haar krullen waaiden een kant op. Stel dat het wel echt zo was, dacht ik, dat de postbode op mij was, wat zou ik dan doen? Niets, besloot ik. Wat zou ik moeten doen? Het idee dat hij op mij was, streelde me, meer niet. Nee, ik was blij dat het niet zo was. Hij zou me vragen samen over de dijk te wandelen op zondag, net als Cees en Claasje vroeger. Het idee hem dan te zoenen, zoals Claasje eerder had geopperd, stond me tegen. Ik had geen idee wat er dan van mij verwacht zou worden. Misschien als het precies zou gaan zoals in mijn gedachten. Langzaam, zachtjes, voorzichtig, met zijn handen op zijn rug. Ja, dacht ik, dat zou ik wel willen meemaken. Ik zag zijn handen weer voor me. Nee, die hoefde hij niet op zijn rug te houden. Hij mocht mijn gezicht strelen en lieve woorden fluisteren. 'Sta je nou te dromen?' vroeg Claasje. 'Heus niet.' Ik slikte, leek ik dan toch op moeder en op Claasje? Wilde ik ook begeerd worden? Ja, een beetje. Misschien, heel voorzichtig. Anders niet. Ik nam me voor de volgende keer dat ik de postbode zou zien, extra goed op zijn handen te letten. We slingerden door straten in de binnenstad, ze werden steeds smaller. Sommige van de gevels helden voorover, hier en daar gaapte een lege plek tussen de huizen en winkels. Ik dacht weer aan de postbode en moest ineens giechelen. 'Gedraag je' zei Claasje. De zaak van de fotograaf zat in een pand met een klokgevel, ernaast was ook zo'n kaal stuk grond. Op de zijmuur bovenaan zaten nog repen behang. Ik rilde ervan, toch giechelde ik weer. 'Ophouden,' zei Claasje.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja, een mooi JanP fragment. Er wordt zoveel meer verteld dan dat er in woorden staat. De resten van de oorlog resoneren steeds mee. Mooi gedaan. Ik vraag me wel af of: 'op je iemand zijn' taal uit de jaren veertig is. Het komt op mij als redelijk modern over. Daarentegen is een 'oogje op iemand hebben' denk ik wel een uitdrukking die toen al bestond. Of 'met iemand willen lopen'. Maar ik kan me vergissen natuurlijk. Superieniemienie dingetje, volgens mij past er een enter na: 'Mag ik ook eens een grapje maken.' [Enter] Ze lachte zo hard dat diverse mensen onze kant op keken. Gaan we het groter geheel nog ergens tegenkomen?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, Dank je. Ik heb vooralsnog niet bevestigend kunnen achterhalen of 'op iemand zijn' gangbaar was in die tijd. (volgens mijn moeder wel). Het is de bedoeling dat het een groter geheel gaat worden . N.D.D. HP is hier 15 jaar.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers: in die tijd waren de meesten waarschijnlijk een beetje ouder dan nu, die opgroeiende pubers. :) Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, Dank je. Ik heb vooralsnog niet bevestigend kunnen achterhalen of 'op iemand zijn' gangbaar was in die tijd. (volgens mijn moeder wel). Het is de bedoeling dat het een groter geheel gaat worden . N.D.D. HP is hier 15 jaar.
Toen ik 15 was, "was ik ook op iemand". Wij gebruikten die uitdrukking ook. Dat was begin jaren 80. Mooi verhaal Janpmeijers.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb me ook suf gegoogeld op wat ze in de jaren veertig zouden zeggen, maar niet gevonden. :-) 'Op iemand zijn' kwam ik alleen in een neologismen website tegen. (Jaren '80 vind ik ten opzichte van jaren '40 een neologisme ;-) ) Punt is, als je een lezer zoals ik ben hebt, gaat hij zichzelf dit soort vragen stellen tijdens het lezen. En dat verstoort. Nu denk ik dat de meeste lezers niet zo zijn als ik. Dat scheelt. :-) (Verkikkerd, vind ik trouwens ook een jaren veertig woord.)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
N.D.D. dank je - de puberleeftijd is nauwelijks gewijzigd (voor zover dat is aan te tonen). Meisjes hadden vroeger wel eerder een vrijer/verkering. Fief, ook bedankt. Hadeke, bedankt voor het meedenken.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een leuk stukje. Graag gelezen. Maar serieus. Ik heb het niet zo op verhalen die in de jaren veertig of vijftig gezet zijn. Vreemde afwijking, toegegeven. Het is niet anders. Ik vind dat je Claasje en haar zusje knap hebt neergezet. Er is een leuke ontspannen dynamiek tussen de twee gaande. Wat het zusje betreft; 13 past beter bij haar gedachten. Maar 15 kan net zo goed. Het waren onschuldigere tijden. O nee.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn beleving past 13 ook beter bij haar gedachten dan 15. Het is op het randje, vind ik. Ik begrijp je wens om Victory rolls te noemen, je wilt een tijdsbeeld neerzetten. Toch zou ik het niet doen. Ik zou er gewoon 'opgestoken haar' o.i.d. van maken. Je schrijft heel toegankelijk, daar steekt deze benaming naar mijn smaak iets teveel bij af. Dat wil zeggen in dit fragment. Het zou wel passen wanneer hp deze term in een blaadje tegenkwam of zo. Mocht je het toch ergens willen noemen. De grap over de laadklep ontgaat mij. Kan aan mij liggen. Wanneer Claasje zou zeggen: 'Gaat dat altijd zo?' en hp zou dit antwoord geven, dan snap ik het. Nu niet. Altijd fijn om je te lezen. :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma, dank je wel. Willemina, De victory rolls komen inderdaad uit een 'geillustreerd tijdschrift' - ik heb het gebruikt in de scene die hieraan vooraf gaat. Zo geisoleerd zou het inderdaad uit de lucht komen vallen. Over die grap - ik neem je tip over. Dank je