Lid sinds

4 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#259: Psychologische verandering

Zelfhulpboeken maken je narcistisch. Op een artikel met die aanhef, stuitte ik van de week. Met de inhoud van het artikel ben ik het grotendeels wel eens. Zelfhulpboeken: je kunt er gewoon niet meer omheen. Al zou je het willen; het is zinloos. In elke boekenwinkel, op internet, in de bibliotheek, overal loop je er tegenaan. Vroeger struikelde je erover, maar tegenwoordig is de stapel zelfhulpboeken zo gigantisch uit zijn voegen gegroeid, dat je er niet meer overheen kunt struikelen. Je moet de berg nu beklimmen. En als je van die berg naar beneden lazert is er altijd weer een zelfhulpboek dat jouw botten vanuit stand aan elkaar lijmt. Ik noem even los uit de pols een paar titels. -jouw gevoel is niet de mijne: nee, dat moest er nog bijkomen ! Na het lezen van dit boek ben je in een handomdraai je negatieve gevoelens kwijt; en ben je in staat om zonder noemenswaardige kleerscheuren je schoonmoeder op haar verdiende voetstuk te timmeren; -Angst beheersen met aandacht; even snel lezen en je bent in staat om je angst en je paniek onder controle te krijgen. Was je bang voor honden? Na het licht doornemen van enkele hoofdstukken ben je probleemloos in staat elke hond die je tegenkomt aan de hoogste boom op te hangen. Daarna de hond wat goed gerichte kopstoten geven om de opgekropte en onderdrukte hondenangst van vroeger de gewenste plek te geven. Ja sorry, maar ik verzin dit niet. Ik zou met gemak nog enkele honderden van dit soort titels kunnen noemen, maar ik noem er nog één: -De zeven spirituele wetten van succes van Deepak Chopra. Dit is een boek dat u uw hele leven zult koesteren, want in deze praktische gids liggen de geheimen besloten die uw dromen in vervulling kunnen doen gaan, zegt de wervingsadvertentie over dit boek. En inderdaad Chopra heeft er succes mee. Het geld stroomt als een Universele energiestroom zijn kalfslederen portemonnee binnen, maar dat geheel terzijde. Ik heb nog niet vernomen of ook maar iemands droom, na het lezen van dit boek, al dan niet financieel, is uitgekomen. Waar het om gaat is dat die boeken één ding gemeen hebben: lees mij en je zorgen zijn voorbij. Elke schrijver van een zelfhulpboek denkt dat zijn methode de beste is. Laat ik ze uit de droom helpen; laat mij ze helpen uit de zelf verkozen illusie waar ze in vast zitten: Elk mens is uniek. Zo uniek als een vingerafdruk. Elk mens denkt zijn eigen gedachten, voelt zijn eigen emoties en reageert door zijn eigen karakter. Daarom zal ieder mens zijn eigen psychologische veranderingen moeten regelen. Wel heb ik nog een tip voor je. Bij mij werkt het. Als je vastzit in je denken, als je gedachten een chaos zijn, breng je aandacht dan naar een plek vijf centimeter onder je navel. Daar zit je gevoel. Adem daar diep naartoe . Het is de nooduitgang uit het labyrint van chaotisch denken. Ik geef uiteraard niet de garantie dat het bij jou ook werkt. Probeer het gewoon! Vooruit; deze krijg je gratis van Painter. Ik ben ook de beroerdste niet. Je hoeft niet eens een boek te kopen. Kortom; zoals mijn buurman Wiebe, die lijdt aan het syndroom van schriftelijke gilles de la tourette, het zo treffend schreef: Iedere , zelfbenoemde, verlichte goeroe is niet meer dan zuiver bewustzijn verpakt in een hoop stront. Denk dus na voor je je zichzelf overlevert aan de eerste de beste narcistische zelfhulpboekschrijver die denkt dat hij God gezien heeft en nu alles mag schrijven wat in hem opkomt terwijl hij jou en je leven niet eens kent. Doe het zelf! Waarvan akte!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk stukje. :) Of ze allemaal 'narcistisch' zijn is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht. Ik kan me wel vinden in jouw eindconclusie.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interpunctie! Leer ergens een punt achter te zetten zonder eerst pauze te nemen. Iedereen is jezelf. We zijn allemaal hetzelfde, of tenminste gelijk. ook zomaar een paar titels.