Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#257 - de Dorpse Brandweer 25 jaar

Opdracht #257 – Film/boek – fragment (… ik ben aan het fantaseren geslagen en keerde terug naar de jaren ’50 toen de film: “Fanfare” van Bert Haanstra zo’n enorm succes werd. Deze film ging over twee rivaliserende fanfarecorpsen in Giethoorn.) De Dorpse Brandweer Loes en Emma waren al jaren onafscheidelijke vriendinnen. Zij waren in hetzelfde dorp geboren en brachten hun schooltijd door op dezelfde school. Op veel punten waren ze het eens, behalve over de smaak van muziek. Beiden werden pianist; Loes helde over naar de jazzy kant en Emma hield meer van klassiek. Enfin, ieder gaat haar eigen weg, maar vriendinnen zullen zij blijven. Op een gegeven moment wordt in het plaatselijk krantje: ‘De Magneet’, bekend gemaakt dat de Brandweer zijn 25-jarig Jubileum zal vieren. Dit zal een bijzondere gebeurtenis worden, overdag door kinderspelen op het gazon van de Zeepfabriek en een bluspartij, uitgevoerd door onze feestende brandweer op dit zelfde terrein. De kinderen mogen meehelpen; dat zal een natte boel worden. ‘s Avonds zetten we het feest voort in: “De Harmonie”. Hier zal een toneeluitvoering van onze Toneelvereniging: “Moedig Voorwaarts” uitgevoerd worden. De titel luidt: “Hoe het Weeuwtje uit het Hof van Holland gevrijd werd” van: E.J. Potgieter bewerkt door Pieter Langedijk, leraar Nederlands. Na afloop van de dag volgt er een gezellig samenzijn met koffie, gebak en een glaasje. Dit alles ondersteunt door muziek. Onze gedachten gingen uit naar Loes en Emma en … zij stemden toe. -.-.-.-. Enige tijd later lazen de lezers van: “De Magneet”: De middag verliep zoals verwacht; de vreugde spatte er letterlijk vanaf. Wat een applaus kregen onze acteurs na de voltooiing van hun rollen. Zij kregen zelfs een staande ovatie. Daarna was het de beurt aan Loes en Emma. Loes kreeg na afloop van hun zeer verdienstelijk pianospel, de microfoon in handen gedrukt. Ik laat haar nu even letterlijk aan het woord: ‘Lieve mensen, het was voor ons wel even slikken, dat begrijpt u hopelijk wel. We zijn blij en dankbaar dat we deze uitnodiging aangenomen hebben. Juist omdat u ook de muziekkeuzes: boogiewoogies van Pia Beck en Cliff Jackson, en de etudes van Chopin, hebt kunnen waarderen. Dat bleek wel uit uw enthousiast reageren door het ritmisch meebewegen van uw lichaam; de voetjes konden niet stil blijven. Wij hebben besloten, indien daar belangstelling voor bestaat, zo’n uitvoering nog eens te geven. Zelfs hebben we gedacht aan één naam voor ons beiden. Ik geef nu de microfoon aan Emma.’ ‘Ja, goedenavond – wat was u een dankbaar publiek. Wij kunnen met elkaar trots zijn op ons Dorp en onze Brandweer. Mag ik nog even een applaus voor deze dappere mannen ...? Dank u wel. Dan kan ik u nu onze naam - vanavond besloten, bekend maken nl : ‘Het duo Emma - Louise.’ De dames kregen een daverend applaus. Lezers, wat een verrassing, u zult zien dat ons Dorp er wat vrolijker door zal worden, en dat wij, ook niet onbelangrijk, iets meer over klassieke muziek te horen en te weten zullen krijgen. Nadere berichten over deze bijeenkomsten zult u lezen in: “De Magneet” die ons allen verbindt. Graag tot een volgende keer, uw P.D. journalist. L.S. – dit was dus 59 jaar geleden.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is er toch aan de hand? Wilde ik net Hadeke bedanken, staat gelukkig de Dorpse Brandweer op zijn originele plaats. Mijn dank, redactie. De eerdere reacties daarop zijn verdwenen, gelukkig had ik al contact gehad met mw.Marie en van Hadeke kan ik me nog herinneren dat hij me vertelde, geen ingezonden stukken meer te verwijderen, omdat we van elkaar moeten kunnen leren. Hadeke, jij ook bedankt; :nod: :thumbsup: ik ga opgelucht weer verder.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik vanmorgen op het forum kwam, was het helemaal leeg. In de uren die volgden verschenen stokoude opdrachten en inzendingen. De recentste berichten zijn pas afgelopen uur weer verschenen (ik heb vlug een kopietje genomen van mijn eigen stukjes van deze en van vorige week, want de versies die hier stonden, waren de enige die ik had). Ik denk dat er iets mis was met de site en dat er een backup teruggeplaatst is van een dag of twee oud. Daardoor kunnen inderdaad een aantal reacties en wijzigingen verloren gegaan zijn.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Bruno, ... je brengt wat licht in de duisternis. Ik denk zo gauw dat het allemaal aan mij ligt of aan mijn pc of tablet. De techniek kan ook wel eens op hol slaan. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
In ieder geval heb je mijn essentie onthouden. Maar ik schreef ook dat juist de taaiheid van je verhaal zo mooi paste bij het tijdsbeeld. (En nog wat meer complimenten, maar nu eerst de stabiliteit van de site afwachten en mijn eigen verhaal opnieuw plaatsen. :-( )

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo mw.Marie, … jou had ik al bedankt. Ik begrijp nu, dat die ook foetsie is. Ik blijf schrijven, dankjewel. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, je hebt dit verhaal prachtig in de tijdsgeest geschreven. Ik zie het ouderwetse tafereel voor me en hoor de krakerige stem van de journalist zijn verhaal doen. "‘s Avonds zetten we het feest voort in: “De Harmonie”. Hier zal een toneeluitvoering van onze Toneelvereniging: “Moedig Voorwaarts” uitgevoerd worden." In dit stukje mogen de : voor de namen weg. De aanhalingstekens zijn genoeg. De chronologische volgorde van je verhaal zorgt bij mij voor wat verwarring. Werden de dames terplekke gevraagd om te spelen? Of werden ze voorafgaand aan het feest gevraagd? Dat maak ik niet helemaal op uit je verhaal. Verder genoten van dit nostalgische tafereel!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Chantal, fijn dat je reageerde. Je feedback van de dubbele punten heb ik begrepen, mijn dank hiervoor. Over de chronologische volgorde: de dames waren al heel lang bekend in het dorp. Het bestuur dacht aan Loes en Emma, maar had hun nog niet gevraagd, gelukkig stemden zij met het voorstel in. Die dames hadden het natuurlijk erg druk, ieder op hun eigen pad. Gelukkig kwamen ze samen harmonieus in 'De Harmonie" terecht. (Haha, misschien een beetje ouderwets) Ik had ook geen idee hoe dit verhaal zou eindigen, ik kan zo moeilijk zomaar fantaseren. De film ging over twee rivaliserende fanfarecorpsen, die uiteindelijk toch bij elkaar kwamen. Ik dacht toen aan Loes en Emma: Jazz en Klassiek - de avond werd ook een enorm succes. Misschien had ik een boogiewoogie van Pia Back moeten laten horen. Ik weet niet hoe ik zo'n rode link krijg. Het publiek werd er vrolijk van; dat misten we nu! :lol:

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken de film zelf niet, maar ik kon het plaatje voor me zien, goed gedaan! [quote: Riny]‘s Avonds zetten we het feest voort in: “De Harmonie”.[/quote] [quote: Riny]u zult zien dat ons Dorp er wat vrolijker door zal worden[/quote] Dit zijn de enige twee keren waarop er een wij-verteller in het verhaal voorkomt. Ik weet niet of dat gepast is in een krant, want ik lees de krant niet zo vaak - en vooral niet die van 60 jaar geleden - maar het voelt nogal gek, vooral omdat je het maar twee keer gebruikt. Hier en daar voelt het een beetje als een opsomming van gebeurtenissen, maar de manier waarop je ze hebt opgeschreven werkt heel goed, je hebt een hele fijne sfeer neergezet. Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: In tegenstelling tot mijn stuk heb jij er wel een verhaal van gemaakt. En het is een leuk en goed verhaal in een volkse sfeer uit vroeger tijden. :thumbsup: :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken de film zelf niet, maar ik kon het plaatje voor me zien, goed gedaan! [quote: Riny]‘s Avonds zetten we het feest voort in: “De Harmonie”.
[quote: Riny]u zult zien dat ons Dorp er wat vrolijker door zal worden[/quote] Dit zijn de enige twee keren waarop er een wij-verteller in het verhaal voorkomt. Ik weet niet of dat gepast is in een krant, want ik lees de krant niet zo vaak - en vooral niet die van 60 jaar geleden - maar het voelt nogal gek, vooral omdat je het maar twee keer gebruikt. Hier en daar voelt het een beetje als een opsomming van gebeurtenissen, maar de manier waarop je ze hebt opgeschreven werkt heel goed, je hebt een hele fijne sfeer neergezet. Graag gelezen![/quote] Hallo schrijfcoach Mike, … dank voor je reactie. Tja, die "Wij-verteller'' , ik denk dat dat komt door het enthousiasme van de schrijver/journalist. Bovendien leefde ik (fantasie) erg met hem mee. Hij was zo gek op z'n Magneet. Het betreft hier een dorpsfeest, er kwam geen NRC aan te pas. ;) Zo'n dorpsfeest is wel van alle tijden.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo N.D.D., … dank voor je reactie. Mijn fantasie ging op de loop. Ik was er blij mee, maar in eerste instantie schrok ik. Ben toch blij dat alles op z'n pootjes terecht is gekomen. Enfin, ik pas me aan bij de naam van de toneelvereniging. ;) :D