Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #252 – Oh ik ken ook iemand met zo'n bril.

Die mevrouw met die nieuwe bril: Ik ken er ook een paar, die dat hebben, parkinson. Die kunnen nog redelijk lopen, niet zo ver natuurlijk, maar het gaat nog. Erger vind ik dat praten, je verstaat ze bijna niet, maar het zijn vrienden dus dan vind je dat niet erg. Lijkt me ook zo naar dat je weet dat je op een gegeven moment niet meer zelfstandig kunt wonen, ik bedoel, dat is gewoon zo. En dat eten, of eigenlijk slikken. Je ziet dat toch best vaak bij mensen met parkinson dat ze broodmager zijn, wat denk ik niet zo lekker is voor je weerstand. Je gaat dan wel niet dood aan parkinson, maar hoe leuk je leven dan nog is. Ik: Stop. Ik ken de pakweg 150 symptomen uit mijn hoofd. Soms heb ik morgen alles, of dan toch uiterlijk over een maand. Dus vertel me niets, want dan slaap ik niet. Maar nu we het toch over je bril hebben…ik ken iemand die heeft ook zo’n bril, nou dat is dus echt niet goed afgelopen, ja bij jou zal dat wel meevallen, maar die had dus binnen een jaar een giga-jampot, dat wil je niet weten, kon ook niet meer werken natuurlijk, met zo’n bril ik bedoel je kunt er oud mee worden, maar die bril he, twee jaar later had-ie dus een blindegeleidehond, ja, da’s niet leuk hoor. Werd ook blind, die hond, ja je verzint het niet. Dan kun je wel inpakken, maar ja je ziet dan niet wat je inpakt en de thuiszorg komt heus niet. Nee, rot voor je, die bril. Voor je man ook niet leuk natuurlijk, want ja, het is wel een bril. En je kinderen, hoe gaan die er mee om? Ze krijgen toch meer mee dan je denkt.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mariette, heel mooi gedaan! De hp geeft prachtig lik op stuk. Ik denk dat die mevrouw met haar nieuwe bril nu ook met haar mond vol tanden staat. Met heel veel plezier gelezen!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele insteek op een dialoog. Alleen die eerste zin "die mevrouw....bril" daar zou je iets anders mee kunnen doen, of de dubbele punt weglaten.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mariette, Mooi stukje, maar wel intens verdrietig. Ik vind het ook eerder een verslag dan een dialoog. Als ik jou was zou ik eens gaan zitten en dit overigens interessant verhaal meer "dialogisch" maken, maar ja, wie ben ik om dat te vragen. Toch doe ik het; ik denk dat er iets moois gaat uitkomen dan. :o

Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mariette, heel mooi gedaan! De hp geeft prachtig lik op stuk. Ik denk dat die mevrouw met haar nieuwe bril nu ook met haar mond vol tanden staat. Met heel veel plezier gelezen!
Dank je wel Edwin.

Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mariette, Mooi stukje, maar wel intens verdrietig. Ik vind het ook eerder een verslag dan een dialoog. Als ik jou was zou ik eens gaan zitten en dit overigens interessant verhaal meer "dialogisch" maken, maar ja, wie ben ik om dat te vragen. Toch doe ik het; ik denk dat er iets moois gaat uitkomen dan. :o
Dank je wel Marijcke. Dit stukje is een van mijn meest gelezen blogs (ik schrijf NL en EN), wereldwijd duizenden keren. Het is niet een 'toen zei zij dit en toen zei ik dat waarop zij zei en ik zei' dialoog, daar heb je gelijk in. Toch doe ik het; ik neem je advies ter harte :)

Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele insteek op een dialoog. Alleen die eerste zin "die mevrouw....bril" daar zou je iets anders mee kunnen doen, of de dubbele punt weglaten.
Klopt, het stuk heeft in de oorspronkelijke vorm een titel: 'Ooh ik ken ook iemand met zo'n bril', met als eerste zin 'Die mevrouw met die nieuwe bril zegt: "Ik ken er ook een paar die dat hebben, Parkinson." Dank je wel voor je feedback.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Mariette, … wat is die bal prachtig teruggekaatst. Je gaat er beter door kijken, al heb ik het nu niet over die bril. Dank voor je inzending.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mariette , ik lees dat je heel veel blogvolgers hebt wereldwijd. Ik lees je dialoog meer als twee monologen, waarbij ik de Parkinson en de bril interessante onderwerpen vind. Kleingheidje: Parkinson met een hoofdletter. Veel schrijfplezier en fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Technisch gezien is het een dialoog, echter omdat het meer voelt als twee monologen, slaat het wellicht een deel van het doel van de opdracht mis. Het deel van de eigen stem geven is wel aardig gelukt, denk ik. Het is in ieder geval een stijl die je verwacht bij gesproken tekst. Graag gelezen!