Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#217 Sientje

Hoor ik daar nu stappen in de kamer beneden, vraagt Marlies zich af. Ik verbeeld het me, Jan is nu drie maanden overleden, meid laat je niet gek maken. Oh nee, de stappen komen nu de trap op. Marlies krijgt het snoeiheet. Ze wil de hockeystick pakken, die Jan altijd aan zijn kant onder het bed neerlegde. Nee stomme griet, die moest jij zo nodig opbergen. Was niet nodig toch! Ze hoort de kamerdeur naast de hare opengaan. Marlies springt uit haar bed en rent naar haar raam, gelukkig zet de overbuurman net zijn container buiten. Ze zwaait, durft niet te gillen. Dan komen de stappen dichterbij, langs haar kamer, de badkamer in. Huh, wat gaat die daar doen? Ze hoort een sardonische lach. Marlies weet het niet meer. Dan maar snel licht aan en uitdoen met de gordijnen aan een kant vasthouden en zwaaien naar de overbuurman. De overbuurman kijkt naar haar. Ze maakt een gebaar of iemand haar wil kelen. Dan gaat haar kamerdeur open, een donkere enorme man staat daar. Het zweet breekt Marlies uit. Oh buurman Karel, bel de politie, denkt ze nog. De man lacht weer zijn kille lach, hij heeft Sientje vast op zijn linkerarm. Sientje zwaait vervaarlijk met haar staart, zit muurvast geklemd, ze klauwt naar de man. Weer die smerige lach: ‘Dat gaat niet lukken witte kutkat, maar laten we samen eens even met je vrouwtje praten.’ Hij spreekt het woord praten zo langzaam en nadrukkelijk uit, dat Marlies volledig bevriest. De man komt dichterbij. Nu ziet Marlies dat de man een revolver bij zich heeft, hij richt op het lijfje van Sientje. Hij houdt haar nu vlak voor het gezicht van Marlies. Ze wordt ineens heel erg misselijk, haar avondeten braakt ze uit over Sientje.

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O nee! En toen waren de 300 woorden op en bleef ik achter met duizend vragen. Reuze spannend! Maar er blijven wel erg veel losse eindjes over. Wat wil die donkere man van haar en waarom lacht hij zo gemeen, wat heeft het met de dood van haar man te maken, en de buurman dan? En waarom heeft hij Sientje vast? En hoe loopt dit af? Dit zou een mooie opening zijn voor een langer verhaal waarin de verbanden helder worden. Mij heb je in ieder geval nieuwsgierig gemaakt!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow! Wat een bruut verhaal! Interessant verhaal, ook nagedacht over details (hockeystick pakken, buurman zet container buiten). Suggestie is misschien om nog de donkere man iets van een detail te geven, iets wat aan hem opvalt / wat hem karakter geeft. Verder ben ik vooral benieuwd hoe het met arme Marlies verder gaat ...

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
O nee! En toen waren de 300 woorden op en bleef ik achter met duizend vragen. Reuze spannend! Maar er blijven wel erg veel losse eindjes over. Wat wil die donkere man van haar en waarom lacht hij zo gemeen, wat heeft het met de dood van haar man te maken, en de buurman dan? En waarom heeft hij Sientje vast? En hoe loopt dit af? Dit zou een mooie opening zijn voor een langer verhaal waarin de verbanden helder worden. Mij heb je in ieder geval nieuwsgierig gemaakt!
Dank je Bianca. Ik heb ook zoveel plezier in het schrijven gehad. Er staat hier op SOL een artikel over spanning schrijven en daarbij is het belangrijk dat je precies weet hoe het zal gaan verlopen als schrijver. Ik vind het zo'n leuke oefening, heb me er echt op uitgeleefd. Fijn dat het zo bij je overkomt. Ik zal een tipje oplichten, de grote man, natuurlijk met bivakmuts, is een beetje een gestoord type, zoekt naar fetish bij zijn inbraken. Grijpt de lieve Sientje om die arme Marlies extra onder druk te zetten... Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow! Wat een bruut verhaal! Interessant verhaal, ook nagedacht over details (hockeystick pakken, buurman zet container buiten). Suggestie is misschien om nog de donkere man iets van een detail te geven, iets wat aan hem opvalt / wat hem karakter geeft. Verder ben ik vooral benieuwd hoe het met arme Marlies verder gaat ...
Dank je Karel123, dat jij er zo lekker induikt. Dat is mijn bedoeling. Ja, ben ik met je eens, de enge man heeft een bivakmuts op en stinkt naar verschaald bier en oud zweet, brr . Die arme Marlies gaat het nog heel naar krijgen met deze enge man. Gelukkig blijft het bij de buurman niet alleen bij kijken... Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey John Doe. Nee, Sientje dient alleen om Marlies onder druk te zetten, maar hij deinst er niet voor terug de revolver te gaan gebruiken. Dank voor je reactie en fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Witte kutkat- :D heerlijk om uit te spreken! Even las ik dat de inbreker de HP vast had en dat zij de kat was. Wit regels gebruik ik ( als schrijver) als een sprong in de tijd en het haalt voor mij (als lezer) de spanning eruit omdat ik als lezer een pauze 'lees'. Al met al een mysterieus verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Witte kutkat- :D heerlijk om uit te spreken! Even las ik dat de inbreker de HP vast had en dat zij de kat was. Wit regels gebruik ik ( als schrijver) als een sprong in de tijd en het haalt voor mij (als lezer) de spanning eruit omdat ik als lezer een pauze 'lees'. Al met al een mysterieus verhaal. :thumbsup:
May, dank voor je duim, van jouw hand een groot compliment. En ja over de witregels heb je helemaal gelijk, ook zo geleerd. Ik vond mijn tekst dan een blok, dus daarom zo uitgewerkt. Misschien is het toch zo beter:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Witte kutkat- :D heerlijk om uit te spreken! Even las ik dat de inbreker de HP vast had en dat zij de kat was. Wit regels gebruik ik ( als schrijver) als een sprong in de tijd en het haalt voor mij (als lezer) de spanning eruit omdat ik als lezer een pauze 'lees'. Al met al een mysterieus verhaal. :thumbsup:
May, dank voor je duim, van jouw hand een groot compliment. Voor je opmerking over dat je las dat de inbreker Marlies vasthad, heb ik 'haar'nu door Sientje vervangen, duidelijker nu? Ik vond eerst te frequent Sientje geschreven, maar als het zo beter leest, ga ik overstag natuurlijk. En ja over de witregels heb je helemaal gelijk, ook zo geleerd. Ik vond mijn tekst dan een blok, dus daarom zo uitgewerkt. Misschien is het toch zo beter: Hoor ik daar nu stappen in de kamer beneden, vraagt Marlies zich af. Ik verbeeld het me, Jan is nu drie maanden overleden, meid laat je niet gek maken. Oh nee, de stappen komen nu de trap op. Marlies krijgt het snoeiheet, de hockeystick pakken, die Jan altijd aan zijn kant onder het bed neerlegde. Nee stomme griet, die moest jij zo nodig opbergen. Was niet nodig toch! Ze hoort de kamerdeur naast de hare opengaan. Marlies springt uit haar bed en rent naar haar raam, gelukkig zet de overbuurman net zijn container buiten. Ze zwaait, durft niet te gillen. Dan komen de stappen dichterbij, langs haar kamer, de badkamer in. Huh, wat gaat die daar doen? Ze hoort een sardonische lach. Marlies weet het niet meer. Dan maar snel licht aan en uitdoen met de gordijnen aan een kant vasthouden en zwaaien naar de overbuurman. De overbuurman kijkt naar haar. Ze maakt een gebaar of iemand haar wil kelen. Dan gaat haar kamerdeur open, een donkere enorme man staat daar. Het zweet breekt Marlies uit. Oh buurman Karel, bel de politie, denkt ze nog. De man lacht weer zijn kille lach, hij heeft Sientje vast op zijn linkerarm. Sientje zwaait vervaarlijk met haar staart, zit muurvast geklemd, ze klauwt naar de man. Weer die smerige lach: ‘Dat gaat niet lukken witte kutkat, maar laten we samen eens even met je vrouwtje praten.’ Hij spreekt het woord praten zo langzaam en nadrukkelijk uit, dat Marlies volledig bevriest. De man komt dichterbij. Nu ziet Marlies dat de man een revolver bij zich heeft, hij richt op het lijfje van Sientje. Hij houdt Sientje nu vlak voor het gezicht van Marlies. Ze wordt ineens heel erg misselijk, haar avondeten braakt ze uit over Sientje.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei heel spannend, Marie. De lezer kan zich hier goed in verplaatsen omdat de angst voor een inbreker zo herkenbaar is. Sterk die hockeystick die ze zo nodig op moest ruimen. Origineel gedaan dat je de witte kat verbindt met de in het zwart geklede inbreker. De lezer mag de rest zelf invullen en dat is prima. gr. Nynke

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei heel spannend, Marie. De lezer kan zich hier goed in verplaatsen omdat de angst voor een inbreker zo herkenbaar is. Sterk die hockeystick die ze zo nodig op moest ruimen. Origineel gedaan dat je de witte kat verbindt met de in het zwart geklede inbreker. De lezer mag de rest zelf invullen en dat is prima. gr. Nynke
Fijn dat je de spanning er zo inleest. En leuk dat je de zwart-wit tegenstelling ziet. Dank je wel voor je fijne woorden. Prettig weekend.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marie, Wauw, of moet ik schrijven miauw, om je van deze spannende kant te leren kennen. Met plezier overigens. Mooi weekend gewenst.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie, wat een spanning bouw je op! Goed gedaan! Zo'n insluiper is perfect voor een potje onvervalst huiveren, vooral ook omdat ie haar kat ook nog onder schot houdt. Gelukkig lees ik in de commentaren dat Marlies niet helemaal verloren is. 'Marlies krijgt het snoeiheet, de hockeystick pakken, die Jan altijd aan zijn kant onder het bed neerlegde.' Deze zin klopt niet helemaal. Ik zou er 'ze wil de hockeystick pakken' van maken. Prettig weekend!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, … wat een goed verhaal om zo vol fantasie te schrijven. Ik vind dat knap gedaan, zo sec - dus niks van jezelf. Met spanning gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marie, Wauw, of moet ik schrijven miauw, om je van deze spannende kant te leren kennen. Met plezier overigens. Mooi weekend gewenst.
, Idd ik begeef me op onbekend terrein. Ik denk af en toe al een klein moordje uit. Zover kom je dus als schrijver in de dop! Dank je wel voor je compliment en ook fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie, wat een spanning bouw je op! Goed gedaan! Zo'n insluiper is perfect voor een potje onvervalst huiveren, vooral ook omdat ie haar kat ook nog onder schot houdt. Gelukkig lees ik in de commentaren dat Marlies niet helemaal verloren is. 'Marlies krijgt het snoeiheet, de hockeystick pakken, die Jan altijd aan zijn kant onder het bed neerlegde.' Deze zin klopt niet helemaal. Ik zou er 'ze wil de hockeystick pakken' van maken. Prettig weekend!
Idd ik zet de eerste stappen op spanningschrijven, wat onwennig, maar weer heel leuk om te doen. En wat Marlies betreft, de overbuurman is niet voor de poes! De zin heb ik aangepast, je hebt gelijk, dank voor je kritische lezing. Jij ook fijn weekend.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, … wat een goed verhaal om zo vol fantasie te schrijven. Ik vind dat knap gedaan, zo sec - dus niks van jezelf. Met spanning gelezen. :thumbsup:
Dank je Riny, van jouw hand een duimpje doet mij heel plezierig de zaterdagavond ingaan! En gelukkig heb ik er geen ervaring mee, ik moet er ook niet aandenken. Ik hoop dan ook echt dat mijn buurman me zou zien. Fijn weekend.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je hebt er weer een bijzonder verhaal van gemaakt. Fantasie genoeg. Heb je de deur weer opengelaten? Toch beter controleren in het vervolg. De buurman dacht natuurlijk dat je hem naar binnen wilde lokken. ( een sardonische lach of een sardonisch lachje)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt er weer een bijzonder verhaal van gemaakt. Fantasie genoeg. Heb je de deur weer opengelaten? Toch beter controleren in het vervolg. De buurman dacht natuurlijk dat je hem naar binnen wilde lokken. ( een sardonische lach of een sardonisch lachje)
Tja, idd fantasie genoeg, heerlijk dat schrijven. Marlies is niet zo'n lokeend hoor :lol: Dank voor je scherpe blik, aangepast. Fijne zondag.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg even de hoop dat het leuk ging worden toen er een grote donkere man de slaapkamer binnenkwam ...
Stella dat bewaar ik voor een andere keer :lol: Fijne zondag.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend zeg! Maar dit lijkt me een inleiding op een heel verhaal, ik heb zoveel vragen nu... Ik ga hier zeker nog over nadenken, wat gaat er nog allemaal gebeuren met Sientje en Marlies?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend zeg! Maar dit lijkt me een inleiding op een heel verhaal, ik heb zoveel vragen nu... Ik ga hier zeker nog over nadenken, wat gaat er nog allemaal gebeuren met Sientje en Marlies?
Leuk dat je dat schrijft, het langere verhaal. Fijn dat je aan het denken zet. Jij inspireert mij weer, ik ga eens kijken wat er allemaal verder gaat gebeuren. Fijne avond.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hè, bah, wat een naar verhaal, Marie. Ik had nog een stille hoop dat het goed zou gaan, maar nee. Volgens mij ligt dit genre je wel. Suggestie: in de drie na laatste zin: 'houdt hem' weglaten - of 'hij' voor 'houdt hem'; zoals het er nu staat loopt het niet helemaal lekker. Alvast een goede nacht.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg geslaagd, jouw spanning zit van het begin tot einde er goed in en gelukkig is er de escape van de buurman waardoor ik hoop blijf houden dat de politie eraan komt. Wel een heel onmenselijke inbreker. Brrr.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hè, bah, wat een naar verhaal, Marie. Ik had nog een stille hoop dat het goed zou gaan, maar nee. Volgens mij ligt dit genre je wel. Suggestie: in de drie na laatste zin: 'houdt hem' weglaten - of 'hij' voor 'houdt hem'; zoals het er nu staat loopt het niet helemaal lekker. Alvast een goede nacht.
Fijne aanmoediging Willemina, ik ga voort op dit pad. Dank voor je scherpe blik, ik heb ervan gemaakt: Nu ziet Marlies dat de man een revolver bij zich heeft, hij richt op het lijfje van Sientje. . Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg geslaagd, jouw spanning zit van het begin tot einde er goed in en gelukkig is er de escape van de buurman waardoor ik hoop blijf houden dat de politie eraan komt. Wel een heel onmenselijke inbreker. Brrr.
Dank je wel schrijfcoach Odile voor je fijne compliment. Inbrekers kunnen natuurlijk ook een goede menselijke kant hebben, maar of die naar boven komt tijdens hun werk? Fijne avond.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er wordt aangeraden om toch een positief menselijk trekje mee te geven aan een personage zoals een inbreker omdat het anders een zeer oppervlakkig karakter wordt. Het is stuitend misschien, maar het is toch een mens die dat doet.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een spannende thriller. Van het begin tot het einde zat de spanning er goed in. Misschien komen de scherpe nagels van Sientje in het vervolg nog aan bod...? Met plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er wordt aangeraden om toch een positief menselijk trekje mee te geven aan een personage zoals een inbreker omdat het anders een zeer oppervlakkig karakter wordt. Het is stuitend misschien, maar het is toch een mens die dat doet.
Dank nogmaals schrijfcoach Odile voor het opnieuw reageren en wederom zeer leerzaam voor mij. Fijne avond