Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#216 – Primadonna

All I ever wanted was the world… … maar willen we dat stiekem niet allemaal? Een Prima Donna, oftewel een eerste vrouw in het Italiaans. Oorspronkelijk de titel voor een sopraan die de hoofdrol speelt in een operavoorstelling, maar tegenwoordig ook functionerend als een vrij negatief stempel voor een vrouw die moeilijk, egoïstisch en ijdel is. Denk aan een diva! Als iemand je uitmaakt voor Prima Donna, denk ik niet dat je daar direct trots op zou moeten zijn. Maar waarom eigenlijk niet? Toen ik dit nummer ontdekte, Primadonna van Marina and the Diamonds (en ja, die naam is best toepasselijk), voelde ik er direct een klik mee. Ik ben van mening dat er heel veel mensen zijn die, als ze echt eerlijk zouden zijn, de hele wereld zouden willen hebben. Egoïstisch? Waarom? Een meisje mag toch dromen? Voor mij staat een Prima Donna voor iemand die hard heeft gewerkt en daar mag je volgens mij nog altijd trots op zijn. Hoewel dat dan niet wegneemt dat ook ik er absoluut niet tegen kan als iemand zich verheven boven een ander voelt. Dat is ook niet waar een Prima Donna op uit is. Zij is iemand die het leven eerlijk afweegt en voor haar harde werken ook iets terug verwacht. Zij is iemand die gewoon weet wat ze wil en daar vol voor gaat. Zij zit niet stil wanneer anderen “gewoon even niets” willen doen, zij weet dat als je iets wil het bloed, zweet en tranen zal kosten, maar dat het dat ook waard zal zijn. Zo’n beest van een dame, zo’n vechter, verdient toch ook de hele wereld? So pop that pretty question, right now baby!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
NatasCm, ik lees je voor het eerst. Je song geluisterd, ik kende het niet, lekker deuntje. Hard werken en daarvoor iets terug krijgen is fair, maar de 'hele wereld' ? Misschien een beetje teveel van het goede, als je de verantwoording daar ook voor moet dragen. Je praat me bij over huidig taalgebruik: de betekenis van Prima donna. Veel schrijfplezier en fijne avond.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In eerste instantie dacht ik dat ik het nummer niet kende, maar na mijn bezoekje op YouTube, was het o, ja!. Een nummer van deze tijd, passend in deze tijd. Voor mij iets te individualistisch, ik ben opgegroeid in de hippietijd en toen deelden we de wereld en de liefde. Je hebt je wel goed ingeleefd in de song en de tekst eigen gemaakt. Dat vind ik beslist een pluspunt. Nu ga ik even zeuren: Jammer dat meestal en ook nog tussen haakjes. Deze zin mag van mij krachtiger: Ook wel te vergelijken met een diva. Bijvoorbeeld: Denk aan een diva! Ook de volgende alinea mag wat mij betreft pittiger. Zeker voor een wereldveroveraar. Bij je slotbetoog zou ik en weglaten. Gelijk beginnen met 'Zo'n beest'. Verdiend is hier geen voltooid deelwoord maar tt, dus verdient. Je pakt me helemaal in met: So pop that pretty question, right now baby! Go girl!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een soort B.I.T.C.H dus? Bitch In Total Control of Herself? :) Je verhaal komt op mij erg uitleggerig over, alsof ik Wikipedia lees met alle feiten. Daarna geef je jouw mening. Voor mij zou het beter werken als je een voorbeeld zou beschrijven waarin ik als lezer mee zou gaan en dan zelf de conclusie (= jouw mening) zou concluderen. Op deze manier is het een onderscheidende invulling. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb vooral het gevoel dat dit een column/betoog is, in plaats van een verhaal. Was dit het doel? Je zou dit onderwerp denk ik heel makkelijk in een verhaal om kunnen zetten: een klein meisje dat nu al weet dat zij later een prinses wilt worden. Dat is denk ik een simpel uitgangspunt waar veel in kan worden gestopt. Graag gelezen!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dank jullie voor het lezen en meedenken =) @mw.Marie - Ik heb het wat overdreven allemaal, maar uiteindelijk was de bedoeling dat "die hele wereld" die ene vraag zou zijn. Die persoon vinden die voor jou de hele wereld is en waar je die wereld dan samen mee kan delen, haha. @Levina Levja - Ik heb bepaalde woorden en zinnetjes aangepast op je aanraden, goede punten! Bedankt voor de feedback! Die laatste zin komt ook uit de lyrics van het liedje. Die zin pakte mij ook helemaal in ;) @May Laysen - Ik snap je feedback helemaal, een voorbeeld geven zou ook goed mogelijk zijn. Echter, ik vond het best wel een persoonlijk onderwerp en ik heb besloten om te vertellen waarom dit nummer me zo aansprak. @Schrijfcoach Mike - Het is inderdaad meer bedoeld als betoog dan als verhaal. Ik vond het een persoonlijk onderwerp en voelde meer te drang te verklaren waarom dit liedje me zo bij bleef. Je hebt gelijk, een verhaal zou goed mogelijk zijn. Ik zal er de volgende keer rekening mee houden! Bedankt allen =)