Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#210 het schoolplein

Het schoolplein “Het is toch te zot voor woorden, we moeten onze kinderen toevertrouwen aan iemand die we nog niet eens hebben gezien!” Op het schoolplein is het een kakofonie van verontwaardigde geluiden. De moeders op het plein zijn in alle staten. Ze hebben net hun kinderen op school afgeleverd voor de eerste schooldag, maar er was geen leerkracht te bekennen. De directeur nam de klas waar. “De directeur zei dat ze wel aanwezig was, maar de klas nog niet direct kon ontvangen,” zegt Syl, ter verdediging van de leerkracht. “Ik heb gehoord dat ze nog weinig ervaring heeft. Deze start belooft niet veel goeds,” zegt een moeder met een bos roodbruine krullen. “Ze gaf volgens mij eerst les in de stad. Ze is hier nog maar net komen wonen begreep ik. Wisten jullie dat ze samenwoont met een vrouw?” De vrouw met het korte zwarte haar trekt een vies gezicht. “Ach joh, laten we haar in ieder geval een kans geven. Misschien heeft ze wel een goede reden dat ze nog niet in de klas was.” “Syl, jij bent echt veel te naïef!” Reageert de vrouw met de zwarte haren fel. De ouders van groep 2A blijven druk pratend op het schoolplein staan, alsof ze de leerkracht opwachten. Het gesprek gaat al snel over andere zaken. Na een tijdje kijkt Syl opzij “Lekker begin zo, je zult ook wel denken... Je bent volgens mij nieuw hier, of niet?” Jana steekt haar hand uit en stelt zich voor “Ik ben de moeder van Chris, we zijn hier inderdaad net komen wonen. Ik hoop op een goed schooljaar, Chris heeft al veel meegemaakt op zijn vorige school.” Ze kijkt op haar horloge “Ik ga even binnen kijken hoe het met hem gaat.” Jana loopt tevreden de school in. Ze klopt op de deur van 2A en wenkt de directeur. “Bedankt Tom, ik weet dat het een vreemd verzoek was, maar mijn ervaringen op de vorige school waren allesbehalve positief. Deze 10 minuten waren heel verhelderend.” “Geen probleem Jana, ik hoop dat jullie een goed schooljaar hebben.” Tom vertrekt naar zijn kamer en Jana loopt de klas in. “Goedemorgen kinderen, ik ben juf Jana, en ik hoop dat jullie net zoveel zin hebben in dit schooljaar als ik.”

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, wat een sluwe leerkracht. Leuk verhaal. Ook weer eens een nieuwe invalshoek: die van de bemoeiende ouders. Vind ik supergoed gevonden. Een paar dingetjes: 1ste zin, 1 ste alinea: "..., maar de klas nog niet direct kon ontvangen," zegt Syl. Als je de ELDA-regel wil volgen, zou ik een komma plaatsen binnen de aanhalingstekens. ELDA = Eerst Leesteken, Dan Aanhalingsteken... "... Deze start belooft niet veel goeds." Zegt een moeder. Ofwel "... Deze start belooft niet veel goeds," zegt een moeder. Persoonlijk vind ik de tweede mogelijkheid stukken beter. ... De vrouw trekt een vies gezicht. Na een vraagteken begint een nieuwe zin, dus hoofdletter. 3°alinea: Na een tijdje kijkt de vrouw, die ze Syl noemen, opzij “Lekker begin zo, je zult ook wel denken... Je bent volgens mij nieuw hier, of niet?” Dit zou ik vervangen door bijvoorbeeld: "Na een tijdje ziet Syl de nieuwe staan." Leest volgens mij veel gemakkelijker. 4°alinea: De laatste twee zinnen vind ik niet nodig om het verhaal te snappen. Voor mij mogen ze weg.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het compliment N.D.D. ELDA regels toegepast, ik ga hem eens opzoeken. Ik laat mijn laatste 2 regels nog even staan, ze zijn er niet alleen om het verhaal te snappen, maar ook om Jana's gevoel weer te geven.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Est, heel herkenbaar die samenscholing van moeders op het schoolplein. En het venijn ook ;). Ik hoop dat Jana zich niet teveel heeft laten afschrikken; uiteindelijk zitten de ouders gelukkig niet in de klas. " Na een tijdje kijkt de vrouw, die ze Syl noemen, opzij" Hier zou ik gewoon " Na een tijdje kijkt Syl opzij" van maken.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangepast. Geen zorgen, Jana staat haar mannetje. Ze weet nu in ieder geval wie ze niet mee moet vragen op schoolreis ;)

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal, leuke invalshoek en ik dacht even aan de Luizenmoeder; deze slimme scene zou daar zo inpassen. Een suggestie om je tekst krachtiger te maken; kijk of je overbodige woorden in zinnen weg kunt laten. Bijvoorbeeld '“De directeur zei dat ze wel aanwezig was, maar de klas nog niet direct kon ontvangen,” wordt dan 'De directeur zei dat ze aanwezig was, maar de klas niet direct kon ontvangen (of 'nog niet kon ontvangen.)

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Lizette. Ik heb de luizenmoeder niet gezien, maar ken de schoolpleinperikelen wel :) Bedankt voor je suggestie, die neem ik mee voor het volgende verhaal.