Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#209 Jouw gezicht

“Je bent niet lelijk, kijk maar hoe je in de krant staat. Die fotograaf zei dat je een interessante kop hebt. Dus hou daarover op.“ Peter zucht. Wat heeft het voor zin om jezelf een spiegel voor te houden, denkt hij. “En wat zei die geriater laatst? Als iemand verstand heeft van oude mensen, is zij het wel: ‘U ziet er veel jonger uit, ik zie in de computer dat u al tachtig bent, ik had u zeventig, twee-enzeventig geschat’.” “Ik heb laatst die wellness bon besteed, samen met Miriam. Daar zeggen ze dat het heel goed is om af en toe naar jezelf te kijken.” Peter ziet de bui al hangen. “Je hebt nog haar op je hoofd, grijze stekeltjes, maar ze kunnen niet zeggen dat je kaal bent. Je vader en allebei je broers waren vroeg kaal. Ik schrok laatst van die foto van Leo op Facebook, wil jij er zo uitzien, alleen wild haar waar de oren in verdwijnen en van achteren een kippenkont?” Peter gaat verzitten. Het onweer komt dichterbij. “Je hebt wel een beetje roos, ik zag je krabben, daar heb je goede shampoo voor.” “Tegen.” “Goed, tégen de roos, jij je zin. Zal ik anti-roos shampo voor je meenemen?” Peter knikt gelaten. “Je kunt ook wel een gezichtscrème gebruiken. Je huid is droog. Als je ’s morgens en ’s avonds een klein dipje op de toppen van je vingers doet en in je hele gezicht wrijft, dan blijven de rimpels weg. Je huid is nog steeds heel gaaf, dat kun je zo houden, als je het maar dagelijks volhoudt. Als het een gewoonte is geworden, is het niet vervelend. Net als tandenpoetsen, dat sla je toch ook niet over?” Peters blik glijdt langs het plafond, maar hij ziet geen uitweg. “Ik heb nog wel een lekker potje in mijn tas, dat kun je proberen, thuis heb ik nog genoeg. Het is een vrij neutrale geur, als je meer een mannengeurtje wilt, zal ik dat voor je meenemen.” Peter wrijft bedachtzaam over zijn mondhoeken. “Heb je al langer kloofjes in je mondhoeken? Daar moet je iets aan doen. Het is hardnekkig. Ik gebruik zelf gewoon ouderwetse Purol, oma’s recept is vaak nog het beste, zeg ik wel eens. Je kunt ook iets aan de huisarts vragen, ik weet niet of je dat zelf moet betalen.” “Had jij thee gezet?” vraagt Peter. “Ja, sorry, ik zal zo inschenken. Nog een ding, die neusharen, dat is voor een ander geen gezicht. Ik zag het daarstraks al toen ik je een kus gaf. Kun je dat zelf of ben je bang dat je jezelf knipt, dan wil ik het nu wel even doen, ik doe het bij Henk ook.” “Nee! Ik wil thee.” “Oké, thee, en daarna onder de douche.”

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat goed van je dat je die laatste zin nog toevoegt. Ik zou dat denk ik niet gedaan hebben. Je hebt hier zoveel gezegd met wat je níet hebt gezegd. Een beeldschone exercitie in dat afgezaagde show, don't tell. Mooi.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe ouder je wordt, hoe meer hulmiddelen je nodig hebt om te proberen bij te blijven. Helaas het is niet anders, maar als je 80 bent mag je gewoon blij zijn dat je nog in zo'n conditie bent. Ik vond je stukje goed, duidelijk en met leuke zelfspot beschreven, Peter. :nod:

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tilma: jij was een van degenen die mij geholpen hebben het mysterie van show don't tell te ontdekken, daarom is jouw compliment goud waard Lucia: spreken is zilver en zwijgen is goud, tegenover veel zilver is maar weinig goud nodig, mooi dat jij een balans ziet, zo voelde ik het ook, ik heb zelfs nog in het goud geschrapt Levina: misschien een universele opmerking? Jules: zelfspot is een conditietrainer, bedankt voor je opmerking

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, ik vind het een pareltje. Al dat gezeur tegenover die gelatenheid; een prachtig contrast.Gelukkig brengt thee altijd uitkomst.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, knap omschreven. De manier waarop je op jezelf inpraat is heel knap, je zou bijna een tweede persoon in de ruimte zien. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, ik ben het helemaal eens met de anderen. Erg vermakelijk, dit dialoog met jezelf. Ik zag het helemaal voor me hoe jij het plafond afspeurt naar een uitweg, zodat je in rook kunt opgaan. :D IK heb me erg vermaakt en de situatie is ook herkenbaar. Leuk gedaan!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, … wat heerlijk, ik blijf lachen. Begrijp me goed, niet uitlachen, hoor! Haha, noem het maar gestuntel en gedoe - waar iedereen die het geluk krijgt wat ouder te worden - mee te maken krijgt. Wat een geweldig leuk verhaal heb je daar van gemaakt.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, Ik heb genoten. Je hebt er een vrolijke beschrijving van gemaakt. Als je echt tachtig bent eet ik mijn pet op!

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: met jouw compliment kan ik lekker slapen Jurrit: ik ben van de jaargang 1936, als ik jou was zou ik die toezegging maar snel verwijderen, en van mijn pet blijf je af

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter knikt gelaten. Prachtig. Laat hem maar vluchten in de thee. Maar dan wel een douche, daar ontkomt hij toch mooi niet aan. Ook ik kan je bijdrage zeer waarderen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dat waardeer ik zeer Schrijvenmaar ik vond het jij-perspectief een leuke uitdaging