Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 209 kringen in het water

Ik zie je in het water, want spiegels vermijd je. Je haat spiegels. Je vindt je gezicht te dik en je huid te dun. Je weet heel goed dat dit onzin is. Ieder mens bezit een onmetelijke schoonheid. Dus zeur niet en kijk! Zeur niet en lees! Doe je masker eens af. En het masker daar achter ook maar. Het mag. Het kan. Je hoeft ook geen masker meer van woorden, uitdrukkingen of moeilijke taal te gebruiken. Je hebt donkere kringen om die mooie ogen van je, maar dat is iets dat een nacht goed slapen doet vervagen. Waarom verschijnt nu die twinkeling in je ogen? Ben je verbaasd over hoe mooi je ogen zijn? Je ogen zijn blauw en als de zon er in schijnt kunnen ze soms de kleur van de oceaan aannemen. Je ogen spreken vaak boekdelen of misschien beter gezegd hele bibliotheken, want je bent een open boek voor ieder die een greintje interesse in je heeft. Je neus is ook mooi. Niet te groot en ook niet te klein. De sproeten van vroeger zijn grotendeels verdwenen, maar af en toe zie je er nog eentje in de zomer. Het maakt je meisjesachtig, jonger, levendiger. De woorden van jouw pestkoppen over die sproetjes hadden het ene oor in en het andere oor uit moeten gaan. Je had je er niets van aan moeten trekken. Je oren hebben ook een goed formaat. Ze zijn gelukkig niet zo groot als de oren van sommige van je voorouders. Toch kun je er goed mee horen en dat is het belangrijkste, toch? Je hoort vaak te veel. Luistervinkje spelen kan je ook goed met die oren, al doe je het niet bewust. Je vangt er gewoon veel mee op. Je had dat beter niet kunnen doen. Sommige mensen had je gewoon de nek moeten toe keren. Trouwens die nek van je mag er ook best zijn. De meeste mensen lullen uit hun nek, maar jou verhalen mogen er zijn. Je mag best eens je nek uitsteken. Je kunt een stoer wijf zijn. J Je haren zijn dun, maar in de hete zomer heb je iets minder last van de hitte. Dan moet je wel in schaduw blijven, anders verbrandt je hoofdhuid. Je kan altijd nog een pruik kopen, die wordt gedeeltelijk vergoed, maar is dat echt nodig? Een mens bestaat uit meer dan uiterlijk. Ik ga je geen stroop om je mond smeren, je voldoet niet aan het schoonheidsideaal volgens de bladen en het internet. Je moet misschien wat haar op je tanden laten groeien. Glimlach eens? Die mooie witte tanden mogen gezien worden. Weet je nog hoe zwart ze waren, voordat je eindelijk je angst voor de tandarts hebt overwonnen? Goed zo. Als je glimlacht stralen je ogen. Je bent op jouw manier de mooiste die er is. Laat je niet meer onder sneeuwen. Zie de zwaan die je bent en vergeet het lelijke eendje dat je überhaupt nooit was

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een afschuwelijke opdracht is dit eigenlijk, zo intiem en persoonlijk. De oefening zit hem hier vooral in de reacties natuurlijk. Er zitten wat foutjes in de tekst hier en daar. Een 'jou' in plaats van een 'jouw', een 'een' vergeten voor 'pruik', 'verbrand', dat soort dingen. Niks ernstigs, maar het licht wel pootje. Daarover gesproken, de uitdrukkingen storen mij. Dat neusje van de zalm is te geforceerd en dat stroop om de mond smeren en dat lelijke eendje dan ook. Gooi ze er allemaal uit. Het leidt eigenlijk alleen maar af. Wat ik dan dus wel gaaf en prima geplaatst vind: 'je neus is ook mooi.' Die vijf woorden. Die bewaar ik.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tilma, Ja, reacties geven op deze opdracht vind ik nog moeilijker dan ze ontvangen. En die foutjes, zo persoonlijk en dichtbij dan verlies ik wel eens oog over detail. Ik heb er al weer heel wat uitgehaald geloof ik, hoop ik. Over die spreekwoorden gesproken, ik laat ze er voor nu even in. Ik begrijp dat het storend en geforceerd kan zijn maar de spreekwoorden zijn het spreekwoordelijke masker waar achter ik mij verberg. Niet nodig misschien maar goed. Ook dat is een onderdeel van wie ik ben. ik ben hier nog niet zo lang dus niemand hier kent me. Maar ik ben een lopend spreekwoorden boek... Bedankt voor je reactie in ieder geval.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Danielle: ik vind het zo typisch vrouwelijk zoals je met jezelf omgaat, en dat herken en waardeer ik, ik kan er enorm plezier om hebben, het zoeken naar jezelf, jezelf van alle kanten en in detail bekijken, er bliksemsnel excuses voor verzinnen en die weer de nek omdraaien, erg onderhoudend om te lezen, door dit soort opdrachten leren we mensen beter kennen spreekwoorden, ik zit er ook vol mee, het vereist discipline om ze vooral alleen te gebruiken als ze iets vertellen, nooit als vulling ik weet niet hoe het nu is, maar in mijn lagere schooltijd was het normaal huiswerk om gezegden, uitdrukkingen en spreekwoorden te verzamelen, het verrijkt je woordenschat en je culturele bagage als ik zo'n taalpareltje gebruik heb ik dat altijd opgezocht om goed te weten wat de duiding ervan is en waar het vandaan komt, dat raad ik je ook aan, is nog interessant ook nog even door jou in dit stukje gebruikte spreekwoorden en gezegden zijn maskers, zo verklaar je later, misschien kun je dat in de tekst zelf aangeven, dan mogen ze allemaal blijven wat mij betreft, in eerste instantie geef ik Tilma gelijk dat ze niet veel toevoegen wat zou ik graag de hemel in je ogen weerschenen zien (gek he die verleden tijd gebruiken we niet)

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Peter, Het even geduurd, maar heb je woorden ter harte genomen en een paar uitdrukkingen er uitgehaald. Niet allemaal want niet alle maskers gaan af. Hoe persoonlijker de tekst, hoe moeilijk om dingen te wijzigen.