Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 208 gewist

Ixza hield van haar baan. Ze hield ervan voor mensen te zorgen.  De waardering die ze kreeg was bijna genoeg om haar batterij op te laden.  Ze zag er ook goed genoeg uit om de taken van mevrouw zelf op zich te nemen.  Op de ochtend van zijn verjaardag was meneer ook naar haar toegekomen. Ze had met liefde meneer in al zijn behoeftes bevredigd.  Toen mevrouw laat in de ochtend naar beneden kwam, zat meneer dan ook voldaan zijn e-krantje te lezen. Mevrouw droeg een groot pakket mee naar beneden. Ixza had het al weken in de kast zien staan. Ze was nieuwsgierig naar wat er in zou zitten. Meneer pakte het cadeau met een glimlach aan. Als een klein kind scheurde hij het cadeaupapier er vanaf en opende de verpakking.  Ixza vroeg zich in stilte af wat meneer met een hoop plastic moest.  "Blaas het eens op, Ix" zei meneer en overhandigde Ixza het materiaal. Binnen 1 seconde had ze de plastic hoop opgeblazen tot de vorm van een vrouw.  " Dan hoef je Ixza niet meer te gebruiken, schatje," zei mevrouw met een suikerzoet stemmetje.  "dan kan zij doen waarvoor je haar hier gehaald hebt.  Mij dienen." Ixza verstarde. Meneer glimlachte naar mevrouw en knikte instemmend.  "Maar me me meneer." haperde Ixza.  "Het is goed zo Ixza" zei meneer.  Ixza vond niets goed, draaide zich om en rende het huis uit. Meneer riep haar nog na, maar ze begreep het al niet meer. Ze had alles uit haar geheugen gewist.  Ixza stopt. Waarom rent ze? Waar is ze? Error, Error is de tekst die haar brein blijft schreeuwen. Op naar het hoofdkantoor met deze fout, denkt ixza en ze gaat rustig op weg.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Danielle, Jouw verhaal doet me een beetje denken aan de openingsscène van Memento. Het verhaal is leuk, maar hier en daar lopen de zinnen niet helemaal lekker. Bijvoorbeeld de zin "Op de ochtend van zijn verjaardag.....". Met wat schaafwerk wordt het een goed verhaal.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste danielle vink, er zit een idee in deze tekst dat niet geheel tot volle wasdom komt. De verhoudingen zijn goed in kaart gebracht: het schaakspel tussen de echtelieden, de gedienstige robot die gefrustreerd is omdat ze niet gelijk een mens mag behagen, de vastloper in het positronische brein. Waarschijnlijk zijn 300 woorden weer te weinig om een wereld te schetsen waartegen dit alles zich afspeelt.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie voor jullie reacties. Er moet inderdaad nog wat aan geschaaft worden en 300 woorden is te weinig. Is voor mij altijd te weinig.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
met plezier gelezen, er gebeurt veel in ik ben benieuwd of je nog gaat upgraden terwijl die robot zit uit te huilen op het hoofdkantoor

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ixza is een rare robot. Nu zijn alle robots natuurlijk raar. Bestond het cadeaupapier ook uit plastic? Ik zou een komma zetten achter schatje" en ook achter me me meneer" Leuk om al die verschillende robots te lezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Danielle, … wat een leuk verhaal. Het is een 'vertaling' van het menselijke naar de bijna menselijke robots? Stel dat dat allemaal eens waar zou worden: dood eng.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote: danielle vink]Ze was nieuwsgierig naar wat er in zou zitten.[/quote] Hoe weet de lezer dat ze nieuwsgierig is? Probeer zo min mogelijk te vertellen, maar dingen te suggereren. Schets bijvoorbeeld een korte situatie waarin de robot een tijdje heeft staan staren naar het cadeau, haar taken vergetend. [quote: danielle vink]Ixza vond niets goed draaide zich om en rende het huis uit.[/quote] Denk ook aan de interpunctie, dat brengt een ritme aan in het verhaal en zorgt voor rust in het hoofd van de lezer. Hier zou het dus zijn: 'Ixza vond niets goed, draaide zich om en rende het huis uit.' Hetzelfde gebeurt hier: [quote: danielle vink]Op naar het hoofdkantoor met deze fout denkt ixza en ze gaat rustig op weg.[/quote] 'Op naar het hoofdkantoor met deze fout, denkt Ixza en ze gaat rustig op weg.' Zonder de komma kan de betekenis van de zin zelfs verwarrend zijn en moet hij twee keer worden gelezen om hem te snappen. Graag gelezen!

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor de feedback. Ik heb een paar aanpassingen gedaan. Wat betreft dat nieuwsgierig zijn, tja met 300 woorden kon ik niet uitgebreid er op ingaan. Dus die heb ik hier even laten staan.