Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#208 Present

Present Het tapijt heeft een grijze waas op de plekken waar we weinig lopen. De kleren liggen opgestapeld op de grond van de slaapkamer, rechtstreeks uit de wasdroger door mij neergegooid. Ik maal er niet meer om. Ik ben te oud en vond het de moeite niet waard om de laatste huishoudrobot te vervangen. Allan is niet in staat om de vervuiling tegen te gaan en ik lig het grootste gedeelte van de dag vanuit bed te staren naar de televisie. Soms komt Allan even naast me liggen en slaat zijn armen om mij heen.. ‘Morgen alweer vijfenzestigjaar, Allan,’ zeg ik vanuit mijn liggende positie. ‘Ik weet het. Vanaf je negentiende, wij samen en nog steeds de knapste dame van de stad.’ Hij kiest zijn woorden altijd zorgvuldig. Ja, ik was negentien. Zo jong nog en Allan gaf me precies wat ik nodig had. Aandacht. Een luisterend oor, heerlijke maaltijden en hij kende al snel alle plekken van mijn lichaam waar ik graag aangeraakt wil worden. Waar ik nog steeds geraakt wil worden. Nooit heb ik hem willen verlaten voor wat anders. We zijn nu twaalf huishoudrobots verder. Ik heb ze allemaal overleefd, maar nu voel ik mijn einde naderen. Samen met het huis vervuil ik, takel ik af. Sluipend. Ik spreek er niet over met Allan. Hij kan daar niets mee. Hij praat in bemoedigende woorden met me. Kust me, met droge lippen. Terwijl de groeven zich steeds dieper in mijn vel kerfden, heeft de tijd nauwelijks vat op Allan. Als ik er straks niet meer ben, zal hij voortleven in zijn vaste patronen. Leerbaar, maar nooit proactief. Net zolang voortleven tot hij versleten is of totdat de elektriciteit afgesloten wordt, waardoor hij zijn accu’s niet meer op kan laden. Zoals hij daar rondscharrelt. Mijn mooiste verjaardagscadeau.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, ik vraag me alleen af, gaat Allan steeds over in een ander omhulsel? Ik lees v.a negentiende samen en al twaalf robots verder. Hier ben ik even het verhaal kwijt. Wie is er vijfenzestig, was de HP al jong ziek? Of lees ik het verkeerd? Graag gelezen

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allan is niet de huishoudrobot. Maar de knuffelrobot, of de halfslachtige romantiekrobot. De beschouwing dat we iets menselijks verliezen als we intimiteit delen met een inanimaat object komt niet helemaal uit de verf. Dat voortleven in vaste patronen totdat de stroom uitvalt, blijft nu ietwat emotieloos. De laatste zin is desalniettemin mooi wrang.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dank Lucia en Tilma voor het reageren. Tilma vat het inderdaad goed samen. Het klopt dat de bedoeling er nog niet helemaal uitkomt. Al een paar wijzigingen doorgevoerd en nog verder peinzen.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Hadeke, Goede twist op het einde. Het verhaal over de liefde tussen de hp en Allan liet mijn gedachten een beetje wegdromen en op het einde werd ik in één keer weer het verhaal in getrokken.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat een heerlijk verhaal, Hadeke. Ik kan me er helemaal in verplaatsen. Ik denk dat mijn robot ook doordendert als ik er niet meer ben. Maar ik vrees dat hij me wel zal missen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Hadeke, Net als jij weet ik niet goed raad met robots. Misschien net als onze voorouders met alle uitvindingen hebben gehad. Van je stukje snap ik niets, ook niet van de overgangen steeds van tegenwoordige tijd naar verleden tijd. Voorbeeld deze zin: 'Ik ben te oud en vond het de moeite niet waard om de laatste huishoudrobot te vervangen.' Zo niet Hadeke.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Hadeke, … zullen robots misschien menselijke trekjes krijgen nadat ze meer en meer met het mensdom omgaan? of raak ik nu in de war. Wat Levina #7 vertelde over onze voorouders; daar denk ik de laatste tijd ook vaak aan. Je hebt een leuk verhaal geschreven.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote: Hadeke]Vanaf je negentiende, wij samen en nog steeds de knapste dame van de stad.[/quote] Er zit iets in deze zin dat niet helemaal lekker loopt. Misschien is de komma wat ongelukkig en is de overgang van praten over 'wij' naar praten over 'jij' een beetje verwarrend. Je hebt een mooie verhaalstem, samen met het huis aftakelen en verstoffen vind ik mooi gevonden. Graag gelezen!