Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 206 Oom herschreven (3)

Hier staat de eerste versie. Zie #18 voor de tweede en #23 voor de derde versie (sterk aangepast) Alice kijkt de kat uit de boom Zij moet logeren bij haar oom Haar ouders zijn op huwelijksreis Zij eten oesters, chocola en ijs Haar vriend en zij Zijn niet vrij Haar dagboek ligt open Het liefst zou zij naar huis toe lopen Haar vingers vlijen zich over haar gezwollen lippen Haar duim laat zij zachtjes wippen Woorden lispelen uit haar mond Haar pen schrijft letters rond: ‘Jij bent het die naar mij lacht Jij bent het die op mij wacht’ Ze drukt haar dijen stijf tegen elkaar Kroelt in het beetje haar ‘Ik ben het die op jou wacht Ik ben het die naar jou smacht’ De kat springt naar benee Zij vrijen met z’n twee De motor van de jacuzzi slaat aan Zij ziet haar oom daar staan Hij legt zijn kamerjas op een stoel Steekt zijn hand in het water op gevoel ‘Ik wil in het water vallen Om te spelen met zijn ballen’ Ze schrikt van wat zij leest Wordt zeer bevreesd Zegt het zachtjes voor Dan krast zij het door Alice voelt zich opgenomen door een wolk Tegelijk steekt in haar hart een dolk ‘Help mij, lief dagboek Ik raak mijzelf zoek’ Pa had tegen oom gezegd: ‘Wees je voorzichtig met haar, ze moet nog veel leren.’ Tegen haar had hij gezegd: ‘Bij je oom ben je veilig, hij valt op heren.’ ‘Alice, het water is lekker koel Leg je jurkje maar op die stoel’ Ze weet niet wat ze doet Dat weet wel haar voet Oom keurt: ‘Jij mag er wezen, kind Weet je al wat je vrind lekker vindt?’ Haar wangen kleuren rood Haar kruis verkeert in hoge nood De kat springt op de tafel Voor de restjes van een wafel Met gestrekt lijf laat oom zich drijven Wat Alice ziet weet zij niet of zij daar af kan blijven

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina: toen ik het af had heb ik gedacht: niet teveel personages, haal die kat eruit, maar dat gedaan hebbende zag ik zijn rol bedankt voor je compliment de kat van ome Willem wil misschien zeggen dat er iets van muziek/ritme in zit (hoop ik)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
John: het is gewoon een sinterklaasrijm en dat maakt het alleen maar makkelijk bedankt voor je compliment

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Naat, de kat zit naast mij in afwachting van een hoekje kaas van mijn boterham. Ik heb het verhaal aan hem voorgelezen. Hij vond het einde een beetje genant, zo in de open lucht.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, een pikant rijm over de ontdekkingstocht van Alice. In wonderland misschien :)? Daar komt ook een kat in voor. Ik hoop dat het stukje kaas jouw kat weer wat milder stemde!

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, Ik dacht ook gelijk aan Alice in wonderland, maar dan de erotische variant :)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik weet niet zeker of ik mijn dochter bij zo'n oom achter zou laten, maar wel origineel hoe je het verlangen via het dagboek laat spreken en dan ook nog de mooie rol van de kat.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de naam Alice zit dat de rubriek Alice vraagt en afwacht, de kat uit de boom kijkt bedankt voor de waardering

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Qua vorm vind ik het een mooi gedicht. Qua inhoud vind ik het een dubbeltje op z'n kant Peter. Het verlangen vanuit Alice en het gluren naar haar oom vind ik mooi gedaan, maar dan die opmerking van die vader, en ook die oom, dan denk ik tja.... we zouden niet willen dat onze eigen kinderen seksueel misbruikt worden, maar we vinden het blijkbaar wel spannend om erover te schrijven.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Peter, hoe goed ik het ook in elkaar vind zitten, qua rijm, ritme en de originele insteek vanuit het dagboek gaat dit voor mij echt over de rand en valt het ook niet onder mijn idee van erotiek. Dat is slechts een mening waar je natuurlijk niets mee hoeft en gaat over de inhoud.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de kat erg leuk gevonden. De rijm soms een beetje gezocht, dan rijmt het wel maar de zin wordt er niet sterker van. Bv 'te spelen met zijn ballen' of 'dat weet wel haar voet'. En ja, ik denk liever ook niet teveel na over de werkelijke inhoud.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
allen bedankt voor het lezen en jullie reserves ik heb nog steeds geen goed idee van wat met erotisch bedoeld wordt op dit forum sommigen gaan voor mijn gevoel erg ver

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, Peter. Ik denk dat we niet de vermoorde onschuld hoeven te spelen ;) Een erotisch gedicht waarin een vader tegen zijn (schoon)broer zegt 'wees voorzichtig met haar, ze moet nog veel leren Dat geeft wel een bepaalde suggestie. 'Leg je jurkje maar op die stoel' 'jij mag er wezen kind' Het zal misschien artistieke vrijheid zijn (waarmee je een ander kan beperken) maar het doet m.i. afbreuk aan je verhaal. En tja, wat is erotisch? Voor sommige ongegeneerd hun fantasie neerpennen.... voor anderen een kunst. We zullen er meer over lezen in het volgende nummer van Schrijven Magazine.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
TWEEDE VERSIE Alice kijkt de kat uit de boom Zij moet logeren bij haar oom Haar ouders zijn op huwelijksreis Zij eten oesters, chocola en ijs Haar vriend en zij Zijn niet vrij Haar dagboek ligt open Het liefst zou zij naar huis toe lopen Haar vingers vlijen zich over haar gezwollen lippen Haar duim laat zij zachtjes wippen Woorden lispelen uit haar mond Haar pen schrijft letters rond: ‘Jij bent het die naar mij lacht Jij bent het die op mij wacht’ Ze drukt haar dijen stijf tegen elkaar Kroelt in het beetje haar ‘Ik ben het die op jou wacht Ik ben het die naar jou smacht’ De kat springt naar benee Zij vrijen met z’n twee De motor van de jacuzzi slaat aan Zij ziet haar oom het water ingaan Alice voelt zich opgenomen door een wolk Tegelijk steekt in haar hart een dolk ‘Help mij, lief dagboek Ik raak mijzelf zoek’ Pa zei: ‘Bij oompje ben je veilig Voor hem zijn maagden heilig Hij zal je sowieso niet deren Want hij valt op heren’ ‘Alice, het water is lekker koel Leg je jurkje maar op die stoel’ Oom keurt: ‘Jij mag er wezen, kind Ik hoor, je hebt een leuke vrind’ Haar wangen kleuren rood Haar kruis verkeert in hoge nood De kat springt op de tafel Voor de restjes van een wafel Met gesloten ogen drijven Alice weet niet of zij hier kan blijven

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, de herschrijf is al veel genuanceerder. Ik zat nog even over de eerste versie na te denken, maar waarom laat je niet de neef in de jacuzzi drijven (neef en nicht is ook een beetje bizar maar minder 'zwaar' dan de suggestie incest/kindermisbruik), en dan zonder die strofe 'pa had tegen oom gezegd etc' (die valt sowieso uit de toon. Dan houd je die spanning in die onderlaag maar tip je ook gelijk de ontluikende seksuele gevoelens aan bij Alice en die eventuele neef. Dan kan ze wel bij die oom logeren, maar daar ligt dan die neef in het water.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben het 100% met Annette eens. Het over de rand gaan, heeft niets met de handelingen/fantasieën te maken maar met de familieband ( de oom) waar je misbruik in proeft door de woorden van haar vader. Het maakt het gedicht naar en dus per definitie niet erotisch.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Peter, Momenteel heb ik sporadisch een goede verbinding en lees daardoor niet zorgvuldig. Zoals ik al schreef, ik dacht bij het lezen hoofdzakelijk aan het lied: 'De kat van ome Willem.' Beter is dan om geen reactie te geven, heb ik gemerkt. Ik hoorde het vrolijke van het lied, ik las de ontluikende seksualiteit van het meisje. Zodoende dwars over de insinuaties van vader en ook oom heen gelezen. Het geeft mij ook een vies gevoel. Ook in de tweede versie. De vaderrol is voor een meisje heel bepalend, zeker op het gebied van seks. Lees de kranten er maar op na hoeveel kinderen worden verhandeld daarvoor. Vooral door naasten die hun juist vertrouwen behoren te geven.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DERDE VERSIE Alice kijkt naar de kat in de boom, maar het dier is niet wat zij ziet. Zij moet logeren bij haar neefje en haar oom. Haar ouders zijn hun huwelijksreis aan het overdoen. Zij eten oesters, chocola en ijs, zij kan niet bij haar vriendje zijn. Ze ziet hem nog op zijn balkon staan zwaaien. Haar dagboek ligt open. Het liefst zou zij naar huis toe lopen. Haar vingers vlijen zich over haar gezwollen lippen. Haar duim laat zij zachtjes strelen. Woorden lispelen uit haar mond, haar pen schrijft in mooie ronde letters: ‘Jij bent het die naar mij lacht Jij bent het die op mij wacht’ Ze drukt haar dijen stijf tegen elkaar en kroelt in het beetje haar. ‘Ik ben het die op jou wacht Ik ben het die naar jou smacht’ De kat springt naar beneden en op haar schoot. Zij vrijen getwee. De motor van de jacuzzi slaat aan, zij ziet haar neefje het water ingaan. Alice voelt zich opgenomen door een wolk. Tegelijk steekt in haar hart een dolk. ‘Help mij, lief dagboek Ik raak mijzelf zoek’ ‘Alice!’ roept Joï en tegelijk kleddert er een zachte, natte bal tegen haar wang. Ze veegt een paar druppels van haar dagboek en klapt het dicht. ‘Alice, het water is lekker koel. Leg je jurkje maar op die stoel.’ Oom komt naar buiten met de thee: ‘Jij mag er wezen, meisje. Ik hoor, je hebt een leuke vriend.’ Haar wangen kleuren rood, haar kruis verkeert in hoge nood. De kat springt op de tafel en steelt een wafel. Met gesloten ogen laten zij zich drijven. Haar vriend wenkt haar vanuit een rode zon.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, ik heb me verbaasd over die eerste twee versies, enigszins geschokt ook en me afvragend of je het zo bedoelde als het ook bij mij overkwam. Compliment voor de wijze waarop je de feedback ter harte hebt genomen.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, Mooi hoe je in versie 3 de onschuld van het meisje en haar vriend de boventoon laat voeren en hoe je die oom in die versie in heel ander daglicht stelt. Mijn complimenten zijn echter deze week vooral voor de wijze waarop je bent omgegaan met al die heftige kritieken! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook mijn complimenten, Peter. Bewust wel dan onbewust heb je veel (voor) oordelen in je versies verwerkt. Zo wordt er in mijn ogen al eeuwen met erotiek, sensualiteit en seks omgegaan. Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen ...

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt allen voor het volgen van mijn creatieve en gewetensworsteling reken erop dat ik heb genoten van de kritiek, omdat die zo oprecht en goed gemeend was, waardoor ik het vruchtbaar vond om er aan te werken het gebeurt niet vaak dat ik niet kan slapen omdat mijn grijze massa borrelt, maar dat was nu echt nodig Levina, je opmerking over het omgaan met seks etc door de eeuwen vind ik een prachtige afsluiter mijn dochter geeft juist daarover lezingen voor vrouwenclubs en haar dochter heeft een schoolprijs gewonnen met een eindexamenwerkstuk over erotiek, wij vinden het belangrijk om het onderwerp bespreekbaar te maken en daarin ben ik bij deze opdracht zeker geslaagd toch? Excuses voor het over het randje gaan.