Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#203 Kostbaar

Ik ben maar even weg geweest. Waarvoor ook al weer, boodschappen doen? Een eindje fietsen in het avondlicht? Als ik terugkom voel ik echter dat er iets veranderd is. De deur zat nog keurig op slot, maar als ik de hal binnenstap, fluistert het stille huis een waarschuwing. Op mijn hoede kijk ik rond. De kapstok die altijd volhangt met jassen - een wirwar van zomerse niemendalletjes en dikke winterparka’s – gaapt me griezelig leeg aan. Aan de linkerhaak hangt alleen nog mijn regenjas; als een kind dat in de gymles overblijft nadat de groepjes gekozen zijn. Ik slik en verzamel moed. Zachtjes loop ik door naar de woonkamer. Al vanuit de deuropening zie ik wat er mist. De tafel, die buiten etenstijden om, vooral dienst doet als opslagplaats voor mobiele telefoons, sleutels, I-pads en rondslingerende euromunten, is leeg. Alleen de krant en mijn lege koffiekopje staan er nog. Ik zucht. Wat zullen de jongens hiervan balen. Dan zie ik dat ook de grote wollen deken mist. De bank ziet er wat ontredderd uit, zonder dat onooglijke warmtehoudertje waar Joris en Pieter zich 's avonds altijd graag onder nestelen. Ik frons mijn wenkbrauwen. Waarom zouden inbrekers die deken in godsnaam meenemen? Weer laat ik mijn blik door de stille kamer glijden. Er is nog iets, maar ik kan mijn vinger er niet opleggen. Het licht lijkt anders, zachter dan normaal. Mijn ogen dwalen naar buiten. Daar staat de notenboom. Haar bladeren wuiven me vriendelijk toe. Is ze in die korte tijd nou zo gegroeid? Tijd om hierover na te denken heb ik niet, want plots hoor ik getik, duidelijk en ritmisch. Mijn hart slaat een slag over en voorzichtig draai ik me om naar het geluid. Dan sta ik oog in oog met de dief. Zonder blikken of blozen tikt hij de uren weg.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
edwin: er meldden zich steeds nieuwe opties tijdens het lezen maar de seconden wegtikken verraste ijzersterk soepel geschreven

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo EdwinChantal, Je neemt me helemaal mee in je verhaal en je laat me nadenken over het einde. Geweldig. Zeer gecharmeerd van deze zin: 'Fluistert het stille huis een waarschuwing.' Of laten in volgende zin op zijn plaats is? Alleen de krant en mijn lege koffiekopje zijn door die grijpgrage vingers laten staan. Ik lees deze later graag nog een keertje.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Peter en Levina voor jullie reacties! Levina, ik begrijp wat je bedoelt. De zin is aangepast!
Ja, EdwinChantal, de zin loopt goed nu. Nog een zeurtje, is hier van in dit geval niet hiervan? Nogmaals, ik vind het een super verhaal.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mooi. Je rake beschrijvingen trekken me zo het verhaal in en de (inmiddels) grote eik voor mijn eigen raam lacht zacht naar me.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel sterk verhaal, Edwin, Goede invulling van de opgave, De dief van de tijd. Ik wou dat ik het zelf bedacht had.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, wat is hier gebeurd. Heeft hij erg lang gefietst of is hij een deel van zijn geheugen kwijt? Dacht eerst dat zijn vrouw met de kinderen en een aantal spullen vandoor is gegaan, maar die boom laat zien dat meer tijd voorbij is gegaan. Graag gelezen. Edwin

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Siv, het voelt voor de hp alsof ze slechts even is weggeweest, maar in werkelijkheid zijn er jaren voorbij geglipt. De kinderen, die altijd alles lieten rondslingeren en zorgden voor leven in huis, wonen al lang niet meer thuis. De eikenboom die zoveel groter is gegroeid, staat symbool voor alle jaren die zo snel zijn verstreken. Hp realiseert zich dat op het moment dat ze de klok achter zich hoort tikken. Ze zeggen weleens dat de tijd ongemerkt voorbij vliegt. Dat wilde ik met mijn tekst weergeven. Hopelijk snap je er nu iets meer van :). Dank voor je reactie!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Chantal, ... wat geweldig! Je verhaal boeide me van begin tot eind; het begon met de jassen in de hal ( 4-jaar getijden), de rommeltjes van de kinderen op de tafel (herkenbaar), de notenboom (met een kop koffie keek ik vanmorgen met speciale aandacht naar mijn krentenboom), de tikkende klok (hing hier vroeger ook aan de wand.) Je had me helemaal te pakken op een prettige manier.

Lid sinds

5 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem pas begreep toen ik de eerste reactie gelezen had. Heel origineel bedacht en goed geschreven.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals de anderen al hebben gezegd, het is een heel mooi verhaal! Leuk hoe je in je verhaal de tegenwoordige tijd gebruikt, zodat het lijkt alsof de jongens er nog zijn, alsof hij nog steeds in die tijd leeft. Knap geschreven! Twee kleine opmerkingen: [quote: edwinchantalenquinten]Ik slik en verzamel moed.[/quote] 'verzamel moed' vind ik hier niet zo mooi. Show, don't tell. Laat de lezer zien dat hij moed verzamelt, of suggereer het. Laat hem diep ademhalen, of het zweet van zijn voorhoofd vegen. [quote: edwinchantalenquinten]Tijd om hierover na te denken heb ik niet, want plots hoor ik getik, duidelijk en ritmisch. Mijn hart slaat een slag over en voorzichtig draai ik me om naar het geluid.[/quote] 'naar het geluid' lijkt me een beetje overbodig. Het is logisch dat hij, wanneer hij iets hoort, zich omdraait naar dat geluid toe. Als je toch wilt laten zien dat het geluid achter hem is, zou dat ook zo kunnen: 'want plots hoor ik achter me getik, duidelijk en ritmisch. Mijn hart...' Graag gelezen!