Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #202 - Zintuigen

Het is tropisch warm en al laat in de middag. Om verkoeling te zoeken besluit ik een wandeling te maken in het Veluwse bos. Ik hoop dat de bomen een welkome schaduw zullen aanbieden en verwacht dat de temperatuur in het bos een stuk draaglijker zal zijn dan in de straat. Het bleek een goede beslissing. Het zwakke windje is een pure weldaad voor mijn lijf dat ondertussen alweer bezweet raakt van de wandeling. Na een uurtje of twee rust ik wat uit tegen de stam van een dikke eik. Dat is genieten. Vogeltjes fluiten dat het een lieve lust is. Een eekhoorntje roetsjt de boom in en het zonlicht probeert zich een weg te banen door het gebladerte. Een onbedwingbare slaap maakt zich van mij meester. Als ik wakker word, is het pikkedonker. Wat is er gebeurd? Heb ik een black-out gehad? Hoe lang heb ik wel niet geslapen? Waar ben ik? Er is geen mens meer te bekennen en geen lichtpuntje te zien. Dat is eng. Heel anders dan vanmiddag. Het vriendelijke fluiten van de vogels is overgegaan in zwart gekrijs en schril gesnerp. Ook hoor ik geritsel en geknor. Waar komt dat vandaan? De zenuwen gieren door mijn keel. Gelukkig heb ik mijn mobiel bij me zodat ik wat licht bij kan schijnen en kan zien waar ik ben. Wat een pech. De accu is leeg. Ik loop van boom naar boom en probeer op die manier ongeschonden het bos uit te komen. Ik betast de verschillende soorten basten, struikel over een verloren tak. Wat is het bos ineens groot. Het lijkt alsof ik steeds dezelfde rondjes loop. Verdwaald in de duisternis, wat moet ik doen? Voor mijn gevoel heb ik al uren gelopen en nog geen enkel plekje gezien dat mij bekend voor kwam. De wanhoop is mij nabij. Hoe kom ik hieruit?

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Ans, Welkom. Ik voel je wanhoop. Sommige zinnen kunnen nog net iets krachtiger om juist die wanhoop te benadrukken. Ik wordt is zonder t. Nu ben ik een Rotterdammer en wij plaatsen overal een t achter. Maar ik is altijd zonder t, behalve als het werkwoord een t bevat, zoals ik twist. Blijf lekker schrijven en doe mee aan de wekelijkse opdrachten. Ik vind ze uiterst leerzaam en ik lees ook altijd de reacties bij andere stukjes.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Levina, Helemaal over het hoofd gezien. Natuurlijk is word bij ik zonder t. Domdomdom. Zo'n fout overkomt mij zelden. Fijn dat je me erop hebt geattendeerd. Ik ben het helemaal met je eens dat de wekelijkse opdrachten leerzaam zijn. Ook de feedback van anderen maar ook alle verschillende invalshoeken vind ik reuze interessant. Wat fijn dat er zo'n inspirerende site als SchrijvenOnline bestaat. Dank voor je feedback!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Ans, ... wat een angstdroom schreef je daar. Brr ... het zal je maar overkomen. Leuk geschreven. Wat ik je wil aanraden: begin eens een zin op een nieuwe regel. Dat leest prettiger, het ziet er dan ook niet uit als één blok tekst. Probeer het maar eens. Zelf noem ik dat: fröbelen. b.v. hp valt in slaap / wordt zij wakker, dan begint er iets nieuws. Succes.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi verhaal Ans. Ik zie het ook als metafoor voor hoe de wereld om je heen ineens kan veranderen van vriendelijk naar vijandig. Ik kon helemaal meevoelen met je HP. Een paar dingetjes die me opvielen: Om af te koelen besluit ik een wandeling te maken. Het zwakke windje is een pure weldaad voor mijn bezwete lijf. Na een uurtje stevig gelopen te hebben. Die zinnen passen m.i. niet bij elkaar. Immers als je een uurtje stevig gelopen hebt, transpireer je waarschijnlijk weer. Zijn dat soms wilde zwijnen? Die zin kun je ook weglaten, dan kan je lezer zelf invullen wat hij/zij wil zien. Ik realiseer me nu dat dit aanbevelingen zijn die ik zelf ook ooit gekregen heb. Je ziet, we leren hier allemaal van.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Mechtilde voor je kritische en opbouwende reflectie. Inderdaad leren we hier allemaal van en daarom ben ik reuze blij dat ik dit forum heb ontdekt. Ik ga zeker wat met je opmerkingen doen. Nogmaals dank!

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Ans, Probeer de angst beter te omschrijven. Bv. ik werd wakker en merkte dat het donker was. Mijn keel voelde droog en mijn hart sloeg over. Had ik zo lang geslapen...? Trillend over mijn hele lichaam kom ik langzaam overeind en probeer me te orienteren. Hoe kom ik hier weg. Een gil besterft in mijn keel. Waar ben ik eigenlijk. Is dit wel een bos. etc etc.. Paar kleine dingetjes. Als het tropisch warm is, impliceert het dat het zomer is. Houdt in dat het nog erg lang licht is. Als je een paar uur slaapt laat in de middag wordt je hooguit acht uur s 'avonds wakker. Anders moet je schrijven...ik weet niet hoe lang ik heb geslapen.. Hoop dat je er wat aan hebt.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste John, Dank je wel voor je geweldige feedback. Daar heb ik zeker wat aan. Vooral het omschrijven van de angst vind ik een sterke, maar inderdaad, ook de kleine dingetjes moeten kloppen. In je eentje schrijven is toch vergelijkbaar met het leven op je eigen eilandje. Het fijne van dit forum is dat ik dankzij alle feedback nu heel anders mijn teksten ga lezen. Ik ga de tekst herschrijven en zeker rekening houden met jouw opmerkingen. Learning all the time :) Nogmaals dank!

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ans. In dit stukje zeg je de lezer naar mijn idee iets teveel voor wat hij of zij moet voelen.(iets waar ik mezelf soms ook aan bezondig) Je kan 'dit is genieten' en 'dat is eng. Heel anders dan vanmiddag' gerust weglaten, net als ' de wanhoop is mij nabij'. De lezer trekt die conclusies vanzelf uit je vorige zinnen. En als hij er iets heel anders bij voelt, dan is dat ook maar zo, dat recht heeft hij. Hij moet er zijn tekst van kunnen maken en dat lukt het beste als jij dingen aanreikt/ suggereert en hem die vervolgens op zijn manier, met zijn verbeelding laat invullen.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Meiga, Poeh.... dat is een uitdaging! Ik heb volgens mij nog nooit op die manier geschreven, maar ik ga het proberen, want je hebt zeker een punt. Een tekst is niet zo maar geschreven:) Gelukkig is dit forum er om met een andere bril naar het werk te kijken. Dank je wel voor je prima feedback.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ans, welkom op dit forum en alvast veel plezier gewenst. Er is al zoveel geschreven en geadviseerd naar aanleiding van je verhaal. Ik haak er even op in. Inderdaad af en toe een witregel invoegen als leespauze. Dan kan de inhoud de situatie, ook beter tot de lezer doordringen. Verder heb ik niets anders toe te voegen. Je hebt een geweldige (portie) feedback gekregen. Wat betreft de inhoud van je verhaal : Prachtige sfeerbeschrijving. Een enorme omslag van atmosfeer in datzelfde bos breng je hier in enkele woorden en mooie inlevende zinnen teweeg. De tegenstellingen tussen het vredige lieflijke van overdag tegenover de donkere, lugubere nacht. Mooi hoor.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, ik voel me zeer vereerd met jouw reactie, Edith. Ik prijs me als nieuwkomer op deze site inderdaad een gelukkig mens met zoveel reacties. Ik ga het stuk nog wel herschrijven en daarin alle relevante opmerkingen in verwerken. Dank voor je reactie.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gedaan hoor. Het is meer dan verdiend. En dat laatste zou ik zeker doen.