Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 202 - Zintuigen

Wekelijkse schrijfopdracht # 202 – Zintuigen Na een tocht door het bijna donker naar het boshuisje, kan An eindelijk een kopje zwarte thee zetten. Zij is hier eerder met man en vrienden geweest; het staat nu leeg en is nog wel geschikt om een dag of twee te verblijven. Cor is drie jaar geleden overleden. Het gevoel om naar deze plek te gaan bekroop haar gisteren. Ze wrijft over haar jeukende ogen; het zicht wordt minder. Ze drinkt wat van de zoete thee en pakt op goed geluk een cd’tje en weldra klinken de geruststellende klanken van: Schubert’s Serenade. Ze zingt zachtjes - leise flehen meine Lieder durch die Nacht … Een duizeling maant haar te gaan liggen; ze trekt de grijs-zwarte plaid over zich heen. De muziek ontspant. Van de elektriciteitsstoring merkt ze niets; de muziek heeft zich in haar genesteld. Haar gedachten worden gevuld met de herinnering aan een Museum in Frankfurt. Aan die pikdonkere kamer, heel even was het vreemd maar al snel doorstroomde haar een ongelooflijke rust. Er was niets te horen, te ruiken of te voelen, je verkeerde alleen maar in het alles omvattende duister. Een gevoel van vertrouwen voerde de boventoon. Zo lijkt het nu ook, ze denkt aan Cor - glimlacht in haar slaap - en neemt ongemerkt de foetale houding aan.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi Riny! Prachtige sfeer. "Van de elektriciteitsstoring merkt ze niets; de muziek heeft zich in haar genesteld." Dit is mijn favoriete beeld!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Goed in- en meevoelbaar. Ik ken nauwelijks tot niets van Shubert, maar ga er zo maar eens op Spotifyen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, Riny
Levina, ... dankjewel voor het lezen en dat je het mooi vond. Een opdracht, herinneringen, muziek en wat inleven ...

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: weer zo'n persoonlijk verhaal dat aanvoelt alsof ik haar ken het is de plaid
Peter, ... ach, wie zou er nu niet zo'n vrouw kennen. Je moet natuurlijk wel een bepaalde leeftijd hebben. ;) Je hebt wat bij me wakker gemaakt met je plaid. Ik wist echt niet, dat het DE was. Ik worstel ook nog wel met het woord: idee. Het moet dus wel zijn DE idee, terwijl ik altijd zeg: HET idee. HET idee is er, maar de ideeën liggen er voor het oprapen. Ik zal het straks veranderen. Dank voor je feedback.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi Riny! Prachtige sfeer. "Van de elektriciteitsstoring merkt ze niets; de muziek heeft zich in haar genesteld." Dit is mijn favoriete beeld!
Dag Chantal, ... dank voor je reactie. Ja, 'genesteld' kwam spontaan met luisteren en schrijven tegelijk. :nod:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoor, Met plezier gelezen.
Hallo John Doe, ... fijn dat je het met plezier gelezen hebt. Ik was ook helemaal in die kamer aanwezig. Het helpt natuurlijk ook, dat ik in die donkere kamer in dat museum geweest ben, en dat ik daar inderdaad zo rustig werd. Zo van: er is niets meer aan te doen - zo is het. Dat bezoek is ook alweer jaren geleden.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: over 'idee' heb ik geleerd: het idee (plan, ontwerp) voor een nieuw huis het idee (de gedachte) dat je dat zou doen de idee wordt gereserveerd voor hoger sferen, filosofie de idee van de schepping de idee voor het beeld is geboren maar er zijn er zat die de idee geheel bannen kijk op: https://onzetaal.nl/taaladvies/de-het-idee/ ik heb een keer een boek over de kerk moeten corrigeren, om gek van te worden de Kerk als instituut en de kerk als gebouw, maar hoe zit het met de leden van een kerkgemeenschap in: de kerk gaat uit?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, geweldig mooi, hoe jij die sfeer weet neer te zetten! Je slotzin is super! (2e zin; ' ... leeg en IS nog wel ...')
Hallo Ton, ... dank voor je reactie en feedback. Ja, dat IS vergeten is een staaltje van spreektaal. Ik zal het straks veranderen. Die slotzin, ik moest denken aan wat ik nog niet zo lang geleden heb gelezen. De eerste Neanderthalers die opgegraven werden lagen in foetushouding; op deze manier zou het kunnen zijn dat zij weer onmiddellijk herboren zouden worden. Deze mensen geloofden waarschijnlijk toen al in een hiernamaals. Maar bewezen ...? Grappig, hè?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Peter, ... fijn, dankjewel voor je link. Dan kan ik ook wel even kijken naar HEB vergeten en BEN vergeten, ook zoiets!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Peter, ... de dienst is afgelopen, de kerkgangers verlaten de kerk. Het woord: omzeilen wordt wel eens gebruikt.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed in- en meevoelbaar. Ik ken nauwelijks tot niets van Shubert, maar ga er zo maar eens op Spotifyen.
Hadeke, ... dankjewel voor je reactie. Doet me goed. Ik ben niet in de gelegenheid om te Spotyfyen. Zelf ga ik wel eens Googlen en krijg dan veel You Tube - muziekfilmpjes te zien. Succes.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik mag graag de reacties lezen, ook al omdat het vaak heel leerzaam is. Nu las ik jouw reactie op Peter, Riny over het en de idee. Dus ik het stukje herlezen, maar geen idee. Dus nog een keertje lezen. Ik denk, het zal de warmte zijn, blijkt het dus een voorbeeld te zijn. Maar wel een leerzaam voorbeeld. Dus dank jullie wel.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je omschrijft een prachtige scene, die muziek hoort er helemaal bij. Het deed me denken aan de laatste regels van een gedicht van Joseph Freiherr von Eichendorff: Und meine Seele spannte Weit ihre Flügel aus, Flog durch die stillen Lande, Als flöge sie nach Haus. Dat gevoel kreeg ik bij het lezen van je verhaal. Chapeau, Riny!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Levina, ... in mijn inzending stond oorspronkelijk: het plaid maar moest de plaid zijn. Leuk dat je reageerde.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een prachtig verhaal Riny. Ook de manier hoe je de muziek hebt verwoord. Ik heb een beetje een probleem met de volgende zin: Het gevoel om naar deze plek te gaan bekroop haar gisteren. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat Cor drie jaar geleden is overleden, maar ik begrijp het verband niet zo goed. Of is het zo dat ik hier als lezer mijn eigen invulling aan mag geven? De zin daarna (Ze wrijft over haar jeukende ogen; het zicht wordt minder.) vind ik net als de rest van het verhaal subliem. Chapeau!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ans, ... ja, dat is nu zo fijn en ook moeilijk van schrijven. De lezer mag, kan zijn eigen gevoel daarin vinden. Ik meen zelfs wel eens gelezen te hebben dat dat ook de opdracht van de schrijver is. Er moet ruimte zijn voor de gevoelens van de lezer. Of dat altijd lukt? Zal de schrijver daar altijd aan denken? Dank voor je fijne reactie Ans :o :o

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, wat een gevoelige en diepgaande sfeer schep je hier weer. Erg mooi geschreven. Schubert heeft inderdaad prachtige muziek gecomponeerd. Dit lied ken ik niet. Ik houd zelf eigenlijk alleen van instrumentaal, klassieke zang en opera ligt me niet echt. Zijn Serenade vind ik wel mooi (uitgevoerd door Nana Mouskouri dan wel) (Ik zou haast wensen, dat dit forum wat meer mogelijkheden bood. Dan had ik hier toch zonder problemen even een link kunnen delen. Nu zeg ik alleen : "Andantino form Moments Musicaux" (pianomuziek van Schubert) die niet te versmaden is naar mijn mening. Misschien vind je de tijd om eens te luisteren).

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Edith, ... fijn dat je nog even langs kwam. Ik heb je raad opgevolgd: het gaat mij iets te langzaam, waarschijnlijk omdat het nog vroeg in de morgen is? genoteerd heb ik het in ieder geval wel. De stem van Nana Mouskouri vind ik voor dit lied iets te schel; dat is natuurlijk persoonlijk. Ik kan ook geen andere zangeres noemen die dit lied heeft gezongen. Ik denk dat dit nog uit mijn schooltijd stamt; al schrijvende kwamen deze woorden naar boven ...; het is een liefdesliedje met een beetje sehnsucht.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Peter, ... ik heb het geprobeerd, maar helaas ik krijg geen geluid meer. Mijn moeder was nogal gecharmeerd van Richard Tauber. Mijn schoonzoon is bezig geweest met: opslaan in 'the cloud', misschien heeft dat er iets mee te maken :D Dank voor je tip!