Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#202 De laatste keer

Op de lichtere vlek van het wijd openstaande raam na, is het aardedonker in onze kamer. En broeierig heet. De vooroorlogse ventilator boven ons hoofd baant zich met een traag woesj woesj een weg door de stroperige hitte. Naast mij ligt Bas luid te snurken. Zijn adem ruikt naar de halve fles Côtes de Provence die hij bij het avondeten heeft weggewerkt. Dat had ik misschien beter ook gedaan. Hoeveel jaar komen we hier nu al? Hoeveel keer heb ik hem al gezworen dat het de laatste keer is geweest? Geïrriteerd draai ik me van hem af. Ik trek het dunne laken dat aan mijn gloeiende, naar aftersun geurende huid plakt los en wapper mezelf er koelte mee toe. Tevergeefs. Het mouwloze T-shirt van Bas dat ik als slaapkleed heb opgeëist, is nat van het zweet, mijn haar krult vochtig in mijn nek. Iee iee. Een maar al te herkenbaar gezoem, vlak naast mijn oor. Ik veer overeind, mep wild met mijn klamme armen in het rond. Manlief valt midden in een ronk abrupt stil, om drie tellen later dubbel zo hard weer uit te pakken. Boos zwaai ik mijn plakkerige benen uit bed. Volgend jaar gaan we op vakantie in IJsland! Tot ik met een zachte plons en een verzaligde kreun de zwemvijver achter onze afgelegen mas in glij. Met de geur van lavendel in mijn neus en het middernachtelijke concert van duizenden tevreden krekels in mijn oor zweef ik tussen de twinkelende sterren. En weet ik: volgend jaar kom ik weer terug.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Meiga, prachtige sfeertekening! Heerlijk hoe een nachtelijk bezoek aan de zwemvijver alle bezwaren (of liever; bezwaartjes?) doet verdwijnen. De eerste zin vind ik wat lang en lastig te lezen; misschien die zin beginnen met de 'hoofdboodschap' in die zin dat het aardedonker is? En eventueel iets inkorten?

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ah, van een hete nacht stel je je inderdaad wat anders voor. Je koele duik is mooi beschreven, ik kon 'm bijna voelen. Deze twee zinnen halen de vaart uit je verhaal. Ik zou ze inkorten of in stukjes hakken: - Op het ietsje helderder oplichtend vlak na dat de plaats van het wijd openstaande raam aangeeft, is het aardedonker in onze kamer. - Ik trek het dunne laken dat aan mijn naar aftersun geurende, op sommige plekken aardig gloeiende huid kleeft los en wapper mezelf er koelte mee toe.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk die verkoelende plons na de plakkerige irritatie van de nacht! De woesj woesj die zich een weg door de stroperige hitte baant, levert een heel mooi en broeierig beeld op! ' Manlief valt midden in een ronk abrupt stil, om drie tellen later dubbel zo hard weer uit te pakken.' Ook een heerlijke zin!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi allemaal. Bedankt voor de fijne reacties. Jullie hebben gelijk wat de beginzin en de aftersun-zin betreft. Toen ik het deze morgen nog eens nalas, struikelde ik er zelf ook over. Soms heb ik zoveel beelden in mijn hoofd, dat ik veel te veel in een zin wil proppen. Aanpassen die handel dus.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Melga: ik val op je krekels andere mooie zinnen zijn al genoemd zweterig sfeertje mooi koel afgerond

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meiga, ... met plezier je sfeervolle verhaal gelezen. Van mug tot snurken en van plonzen tussen de krekels. Maarre ... wat is een mas?

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zintuiglijke details. Mooi neergezet. Mooie sfeer ook. Op de lichtere vlek van het wijd openstaande raam na: Dit leidt mij af. Ik wil weten wat het is en blijft me achtervolgen tijdens het lezen. Weet niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen. Openstaande raam, prima. Ook vanwege de sfeer (warmte). Maar "de lichter vlek …" Dat had ik misschien beter ook gedaan. Beter: Dat had ik misschien ook beter kunnen doen. Of: Had ik ook maar meegedronken. Woesj woesj … Hoeft niet. Laat die ventilator maar gewoon draaien. Een weg banen door de stroperige hitte. En iee iee: eruit. Het is wel duidelijk dat ze het niet fijn vindt. Ik voel echt die warmte en de afkoeling. Heerlijk. Ook in haar hoofd zie ik dat terug. Mooi.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, bedankt voor je reactie. Riny, een mas is een authentieke Provençaalse boerderij. Zo'n stoer, oud ding met dikke muren, kleine ramen en een pannendak. Vandaag de dag veelal omgebouwd tot vakantiewoning. Janko, bedankt voor de feedback. Ja, die lichtere vlek. Ik bedoelde de iets minder donkere plek die je soms hebt in een verder pikdonkere kamer op de plaats waar het raam zit. Ik krijg het maar niet fatsoenlijk opgeschreven.Misschien kan ik het beter houden bij: Ook al staat het raam wijd open, het is aardedonker in onze kamer. Sommige zinnen vallen van de eerste keer goed, maar dit is typisch zo'n zin waar ik ga over blijven piekeren.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooie sfeertekening. De woesj, woesj, vond ikzelf wel leuk als woorden waar ik een beeld bij kreeg. de 'iee, iee' slaat volgens mij op het gezoem, maar levert inderdaad geen meerwaarde. Zo geschreven dat ik ook wel eens naar zo'n mas zou willen.