Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#201 Ondergaan

Ondergaan Overal hangen de posters waarvandaan ik de wereld inkijk. De wind heeft vat gekregen op de hoeken van enkele exemplaren, mijn gezicht danst in het schijnsel van de lantaarnpalen. Vermist, staat er met grote letters. Verloren had een beter woord kunnen zijn. De straten zijn leeg. Bomen en struiken hebben hun blad verloren. De gordijnen voor de ramen verhinderen een blik naar binnen. Vanuit sommige huiskamers dringt de gloed van lampen naar buiten, maar nergens is een bewegende schaduw te herkennen. De verkeerslichten werpen in een trage maar strakke regelmaat hun afwisselende kleuren op de omgeving. Het verklikkerssignaal is in de overige stilte van veraf te horen. Ze hadden mee kunnen gaan. Ik heb ze uitgenodigd. Ze verklaarden me voor gek en gaven me later op als vermist toen ik wegtrok. Ik draag een oude naam van hoop, maar ben voor mijn gevoel verdoemd vanaf mijn geboorte. Jarenlang heb ik me in het diepste geheim voorbereid op deze dag. Ik voorvoelde wat er zou komen, zag de aanwijzingen. Ik heb geprobeerd mijn dierbaren mee te krijgen, maar bleef alleen met mijn gezin. De mens heeft geen God meer nodig om zichzelf en al het leven te vernietigen. De bedden zullen nu gevuld zijn met gestorvenen, ziekenhuizen zullen waarschijnlijk uitpuilen van levenloze lichamen. Druppels vallen naar beneden en boven de kerktoren vormen zich in de schijnwerpers verschillende regenbogen, als een soort verontschuldiging aan een eerdere belofte. Maanden gelden werd ik vermist, nu mis ik de mensheid. ‘Noach, ga je mee?’ zegt mijn vrouw zacht, maar dwingend.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'De mens heeft geen God meer nodig om zichzelf en al het leven te vernietigen.', huiveringwekkend waar. Het hele verhaal trekt me het duister in. Lekker unheimlich. Een oud verhaal kunstig het heden in geschreven.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrukwekkend stuk. (Het is alsof ik mijn eigen schrijfwerk hier lees in de eerste twee alinea's. Niet, omdat het indrukwekkend is, want dat geldt vanaf het moment dat je HP naar voren komt,maar vanwege het herkenbare van de gesloten gordijnen, schijnsel van lantaarnpalen etc. etc.) De wind heeft vat gekregen op de hoeken van enkele exemplaren -prachtige zin. Vraag me alleen af wat er met Noah (gebeurd) is, dat hij zo redeneert. Zal nog eens lezen, misschien lees ik iets over het hoofd.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, Ja, mooi van sfeer en opbouw. Hier en daar gebruik je naar mijn smaak wat veel woorden, dan wel een beetje uitleg. Het past wel bij de sfeer, toch een paar voorbeelden voor de aardigheid.
De wind heeft vat gekregen op de hoeken van enkele exemplaren, waardoor mijn gezicht in het schijnsel van de lantaarnpalen lijkt te dansen.
Het is een sterk beeld dat geen 'waardoor' en 'lijkt' nodig heeft. Als je die woorden schrapt, krijg je dit: De wind heeft vat gekregen op de hoeken van enkele exemplaren, mijn gezicht danst in het schijnsel van de lantaarnpalen.
De gordijnen voor de ramen van de huizen verhinderen een blik naar binnen. Vanuit sommige kamers dringt de gloed van lampen naar buiten,
'van de huizen' vertraagt de zin. Met een kleine aanpassing huiskamers kan het zinsdeel weg: De gordijnen voor de ramen verhinderen een blik naar binnen. Vanuit sommige huiskamers dringt de gloed van lampen naar buiten,
De verkeerslichten werpen in een trage maar strakke regelmaat hun drie afwisselende kleuren op de omgeving. Het verklikkerssignaal voor de voetgangers is in de overige stilte van veraf te horen.
lees het eens zonder 'drie' en zonder 'voor de voetgangers'.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hadeke, mooi opgebouwd! Persoonlijk houd ik wel van een uitgebreide beschrijving van de omgeving. Het zet de sfeer goed neer en dat is wat ik pakkend aan dit verhaal vind.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dank voor jullie reacties. Fijn oom te lezen dat vooral de sfeer goed overkomt. Jurrit en Edith, mijn insteek is een verwoestende ziekte, maar je mag er zelf van alles bij verzinnen als het maar een moderne variant op de verwoesting van het leven is, die 'deze' Noach overleefd heeft. Edith waar kan ik meer werk van je lezen, dan alleen hier? Ik word wel benieuwd. Tilma, ik besteed vaak redelijk veel aandacht aan een goede titel die een verhaal een zet in de goede richting kan geven, daarom ben ik erg blij met je waardering daarvoor. Jan P. geen speld tussen je opmerkingen te krijgen. Dank voor je kritische blik op de vierkante millimeter, die juist het fundament voor een verhaal zo stevig maakt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
sterke sfeertekening,unheimisch, tikkeltje mysterieus fijn om te lezen

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Sorry, het is fout gegaan met citeren) coorectie : Je schreef: Jurrit en Edith, mijn insteek is een verwoestende ziekte, maar je mag er zelf van alles bij verzinnen als het maar een moderne variant op de verwoesting van het leven is, die 'deze' Noach overleefd heeft. @Hadeke: ik begrijp nu wat je bedoelt. Dit wetende kan ik dan toevoegen, dat je ook dat gegeven goed naar voren hebt weten te brengen. Je schrijft: Edith waar kan ik meer werk van je lezen, dan alleen hier? Ik word wel benieuwd. @Hadeke: Dat is leuk. Ik ben op diverse fora actief, maar v.w.b. de herkenbare stijl waarover ik schreef verwijs ik naar het eerste deel van het estafetteverhaal : https://www.webtales.org/?menu=webtale&werk=59703 (even kopiëren en plakken, want ik weet niet hoe ik hier een link kan invoegen) . Bovendien schreef ik een gedicht in eenzelfde sfeer, dat onlangs in een bundel verscheen samen met inzendingen van andere deelnemers. Mijn eerste publicatie. Ben daar best een beetje trots op. Als je echt belangstelling hebt, kan ik je die link wel sturen via een berichtje.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Hadeke, in één woord; prachtig! Veel is al gezegd, ik sluit me aan, vooral hoe je de sfeer weet te vatten in woorden pakt me!