Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 201 - Posters met Vermist

Wekelijkse schrijfopdracht # 201 – ‘Vermist’ posters met bekend gezicht De foetus schommelt in het blauw – groene, zachte water. Het geeft zich volledig over aan de nocturnes van Claude Debussy. Langzaamaan voelt de foetus dat zijn omgeving nauwer wordt. Wat zou er aan de hand zijn? het beweegt zich wat onrustiger. Een stem klinkt: ‘Kom, het wordt tijd om je voor te bereiden op de grote reis. Ik zal je bijstaan.’ ‘Ja, Poseidon ik weet het. Ik wil nog even bij jullie allemaal blijven, bij alle goden en godinnen in dit golvende rijk, het was zo’n verbluffende tijd. ‘Dat dacht ik al agapiméni, maar toch … de tijd dringt. Ik duw nu met beide handen het geboortekanaal wat uiteen, merk je dat?’ Foetus heeft geen tijd om wat te zeggen; hij concentreert zich. Poseidon geeft met zijn aangepaste speer, voorzichtig een duwtje tegen zijn billen. ‘De baarmoeder doet nu de rest, zegt Poseidon: Goede reis en je weet het: vertrouw op mij.’ En dan – floep is de foetus die nu de naam Eleni draagt in een nieuwe wereld. Ze wordt door zachte handen en warm zachtbollend vlees met een gulle tepel ontvangen en ze begint te zuigen. Wanneer ze voldoende gedronken heeft, hoort ze plotseling een vreemd geraas, wat is dat? Ze wrijft haar ogen uit en herkent de stad waar ze straks naar het Lyceum zal gaan; Grieks en Latijn leren. Aandachtig kijkt ze om zich heen. Helaas, de mensen negeren haar volkomen; zelfs Jasper van de boekhandel ziet haar niet staan. Onrustig veegt zij over haar gezicht en woelt door het haar. Kijk daar, een boom met een poster met haar gezicht. In grote letters staat eronder: Vermist. En nog één en nog één en daar nog één op de Fontein. Een gevoel van verlatenheid omringt haar. Poseidon, was je maar hier. Een windvlaag strijkt langs haar hete wangen. De posters waaien wat omhoog en lossen op in de dag. ‘Dankjewel Poseidon ‘ fluistert Elly: het sprookje is uit, ik ben weer thuis.’

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Rini, je verhaal intrigeert me en neemt me, maar de overgang naar de laatste alinea mis ik. Heeft ze alles gedroomd en waarom is ze vermist? Ondanks deze vragen vind ik het heel erg mooi geschreven!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Levina , Chantal en Hadeke. De laatste tijd(en) ben ik nogal druk met de Griekse Mythen. Ik vind het geweldig. Het onderwerp van deze opdracht was: Op een ochtend ontdek je in de stad tientallen 'vermist' posters met jouw gezicht erop. Wat is er gebeurd? Dan ga ik denken. Al langer vind ik de muziek van Claude Debussy goed passen bij de 'oersoep' van de Griekse Goden en hun Mythen. Ik zet dat cd'tje op, begin te mijmeren ... en daarna te schrijven. Ik vind het grappig dat die laatste regel bedenkingen oproept. Ik weet nog niet wat ik ermee aan moet. In de baarmoeder had zij nog geen naam, vlak na de geboorte is zij Eleni (Grieks voor Elly.) Zij voelt zich radeloos en mist Poseidon die haar vervolgens - min of meer- beloofd te hulp komt. Dan is Eleni weer Elly en zij begrijpt nu dat haar sprookje uit is. Zo zag ik dat verhaal voor me. Ik ben blij met jullie reacties. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: heerlijke fantasie over het wonder van procreatie Debussy fantastische keuze moet de foetus na de floep niet Elly heten? in regel drie maak je van de foetus per ongeluk het beweegt, of slaat het op iets anders, ik kan niet vinden wat een komma hier en daar

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: heerlijke fantasie over het wonder van procreatie Debussy fantastische keuze moet de foetus na de floep niet Elly heten? in regel drie maak je van de foetus per ongeluk het beweegt, of slaat het op iets anders, ik kan niet vinden wat een komma hier en daar
Na de 'floep' is Eleni nog steeds in Griekse handen. Met 'het' bedoel ik het foetus. Die zin kan misschien wel geschrapt worden. Eleni wordt pas Elly wanneer Poseidon haar geholpen heeft. De komma's zal ik nog eens doornemen. In de mythologische wereld kan heel veel. Het is soms onbegrijpelijk. Dank voor je uitgebreide reactie.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: het foetus is de foetus, zoals je elders zelf schrijft laat ik nou dit weekeinde op een terrasje een bloedmooie donkere vrouw tegenkomen met de naam Eleen

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Peter, ... laatst had ik een boekje in handen: Is toeval echt toevallig? We aanvaarden het maar. Leuk dat je er nog even op terug kwam.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, ... het is ook al dromend ontstaan. Los zand hoort er dan bij. Misschien dat ik er nog iets mee kan doen om het een body te geven. Dank voor het lezen en de reactie.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Apart verhaal. Ben wel even het spoor bijster als ze nog maar net geboren en dan opeens zoveel jaar ouder is -en die posters ziet hangen-. Ik dacht aan een vooruitziende blik? Of gaat bij jou die tijd zo snel.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, je verhaal komt bij mij dromerig en mysterieus over, ik schommel zachtjes met je mee en mis daardoor niet dat ik de clou ook mis.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Apart verhaal. Ben wel even het spoor bijster als ze nog maar net geboren en dan opeens zoveel jaar ouder is -en die posters ziet hangen-. Ik dacht aan een vooruitziende blik? Of gaat bij jou die tijd zo snel.
Edith, ... fijn je hier te zien. Mijn ervaring is, dat je met mythes lezen door de eeuwen heen vliegt. Daarbij komt dat het een mengeling is van muziek en mythe. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, je verhaal komt bij mij dromerig en mysterieus over, ik schommel zachtjes met je mee en mis daardoor niet dat ik de clou ook mis.
Hallo Ton, ... jij hebt het begrepen. Het is allemaal een ontspannen schommelpartij tussen woord en noot. ... de nood viel mee. Leuk je weer eens gezien te hebben.