Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#201 Beloning

Ik zie ze vaker hangen, die 'vermist'-posters, maar altijd met anderen erop. Toch vreemd om jezelf zo terug te zien op een lantaarnpaal, een boom, een verweerde schutting. Ik struin verder. Afgelopen twee nachten sliep ik onder een brug, het waaide er en en ik vond het niet prettig dat die anderen er waren. De nacht ervoor was ik door een gat in het hek gekropen van het bouwterrein. Dat was een stuk rustiger, ik moest in de ochtend wel vroeg vertrekken vanwege alle bouwvakkers. Ik voel mijn maag knorren, tijd om wat eten bij elkaar te scharrelen. Het is me meegevallen hoe makkelijk dat is, wat gooien mensen toch veel weg. Niet eerder ben ik zolang van huis geweest. Ik ben de dagen kwijtgeraakt, ik gok dat het zo'n anderhalve week is nu. Ik merk dat ik wat magerder ben geworden, ik voel me scherper en meer alert. Ook voel ik me meer op mijn gemak op straat, ik begin alle goede plekjes te kennen. Het valt me wel op dat niemand aandacht aan mij besteedt. Ik zie de posters overal hangen, maar als ik voorbij loop, komt er geen blijk van herkenning. Niemand werpt nog een tweede blik op mij. Zie ik er dan toch anders uit? Of interesseert het ze niet? De meeste mensen die ik passeer zijn druk met hun telefoon, of met zichzelf. Wanneer ik door het winkelcentrum loop, werp ik een laatste blik op de poster van mij die in de etalage van de dierenwinkel hangt. Ik kan niet lezen, maar ik herken mezelf op de foto. Wat zouden ze erop gezet hebben? 'Vermist: Thomas. Rood- wit gestreepte kater, gecastreerd, 4 jaar oud. Beloning wie hem vindt.' Tijd om naar huis te gaan.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een toffe twist aan het einde. Ik zag het niet aankomen. Knap. Wat mij betreft mag de laatste zin weg, maar je mag hem ook laten staan. Het heeft iets poezelig.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Kim, leuk dit poezenperspectief! Ik twijfel ook over de laatste zin, alhoewel het wel de eigenzinnigheid van de kat aangeeft. En ook Thomas maakt zelf wel uit wat ie doet :). 'Tijd om naar huis te gaan.' zou hier bv ook passen. 'Afgelopen twee nachten had ik geslapen onder een brug' daar zou ik ' sliep ik onder een brug' van maken. Met plezier gelezen!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Levina: Dank! Ik wil de laatste zin niet helemaal weglaten, ik heb het wel aangepast. @ Edwinchantal: Mooi dat je 't met plezier gelezen hebt! Ik heb de laatste zin aangepast naar je feedback, mede ook door wat Levina heeft gezegd. Brugslapen staat nu overigens ook in vt ipv vvt.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja, leuke twist in een leuk verhaal. Klein dingetje: Ik zou 'vermist'posters of met een spatie ertussen -'vermist' posters- of helemaal tussen aanhalingstekens zetten - 'vermistposters'. Dat oogt wat rustiger.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
KimM88, Leuk verhaal en consequent vanuit de kat, zoals aan het eind blijkt. Paar dingetjes over woordgebruik. In de openingszin gebruik je ze als verwijzing naar de posters, je kunt gelijk die posters benoemen: Ik zie die vermist posters vaker hangen, maar altijd met anderen erop. Soms gebruik je 'maar' en 'ook' als vulwoordjes, kijk:
Afgelopen twee nachten sliep ik onder een brug, maar het waaide daar en en ik vond het ook niet prettig dat die anderen er waren.
Afgelopen twee nachten sliep ik onder een brug, het waaide er en ik vond het niet prettig dat die anderen er waren.
Dat was een stuk rustiger maar ik moest in de ochtend wel vroeg vertrekken vanwege alle bouwvakkers.
Dat was een stuk rustiger, ik moest in de ochtend wel vroeg vertrekken vanwege alle bouwvakkers. (Het 'wel' geeft al een tegenstelling aan met de rust)
Ik ben de dagen kwijtgeraakt, maar ik gok dat het zo'n anderhalve week is nu.
maar heeft hier geen functie. Het 'ik gok' volgt logisch op kwijtgeraakt. En lees deze zin eens zonder beide 'ook':
Ik merk dat ik ook wat magerder ben geworden, maar ik voel me ook scherper en meer alert.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kim: je zet ons met opzet op het verkeerde been, dat is de sport erg grappig als ik aan het einde in een flits al het voorgaande in een ander perspectief zie, dat zegt in ieder geval dat je verhaal helder is

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Jan P.: dank voor de tip! Ik merk dat ik vaak 'ook', 'maar' en 'want' gebruik, tijd om hier scherper op te zijn. @ Peter: mooi dat het gelukt is! Ik wilde de lezer zo lang mogelijk op het verkeerde been houden.