Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#201 Verschijning

Dit moet zeker al de achtste zijn die ik tegenkom. De hele stad is ermee behangen. Deze foto had ik zelf ook gekozen. Hij is genomen op het huwelijk van mijn broer. Ik voelde mij die dag goed en dat zie je terug. Vreemd genoeg staat die herinnering scherper in mijn geheugen getekend dan het beeld van mijn gezicht. Alsof een vreemde mij aankijkt. Onderweg probeer ik mensen aan te spreken. Ik wijs ze op de aanplakbiljetten. Hoe meer ze mij negeren, hoe wanhopiger ik probeer om de aandacht te trekken. Ze doen alsof ik lucht ben. Ik probeer ze te grijpen en schreeuw geluidloos naar voorbijgangers. Het helpt niet. Ze reageren niet. Dagenlang zwerf ik over straat. Op een dag zie ik mensen de aanplakbiljetten weghalen. Het zijn mensen uit mijn buurt. Ik ken ze van gezicht. Met sommigen heb ik weleens een paar vriendelijke woorden gewisseld in de supermarkt. Geen van hen lijkt mij te zien, terwijl ik zeker weet dat ze me kennen. Het duurt niet lang voordat mijn gezicht overal uit het straatbeeld is verdwenen. Met het verdwijnen van mijn beeltenis lijkt het ook of ik langzaam oplos. Iedere dag wordt mijn omgeving vager, maar de herinneringen blijven. De omgeving kan me gestolen worden als ik mijn herinneringen maar mag houden.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jurrit: ik vind het een prachtig beeld, alsof het zo uit het atelier van een kunstenaar komt, maar een concreet werkend kunstenaar kan nooit zo met woorden scheppen... je wens de herinnering aan jezelf te mogen behouden, zo bescheiden en teer

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oef, hoe schrijnend weergegeven hoe weinig mensen werkelijk naar elkaar omzien. Zo lees ik je stukje.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Jurrit, dit verhaal is geschreven als een trechter. Stukje bij beetje worden we meegezogen de leegte in. Knap gedaan.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jurrit, ... ik raakte ontroerd, dacht aan de mensen op het winkelplein die die zich verlaten en eenzaam voelen en zich plotseling realiseren dat zij aan het dement worden zijn. Een schrikbeeld voor velen! Wat een mooi verhaal.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een teer en breekbaar verhaal; het raakt door de herkenbare gevoelens in een ondenkbare maar volstrekt realistisch weergegeven situatie. Ik vind het mooi.