Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#201 Voor al uw levensvragen

Meester Li is expert in levensvragen. Ik weet niet of ik het moet geloven, maar besluit hem het voordeel van de twijfel te geven. Hij kijkt me ondeugend aan en gebaart naar het houten doosje voor me. Gedwee leg ik er 10 euro in. Meester Li knikt met zijn hoofd als teken van dank. Even wacht ik op een verdere begroeting, een vraag, of een beleefde opmerking, maar Meester Li blijft me met een serene blik aankijken. Lichtelijk opgelaten begin ik te stamelen. ‘Ziet u, ik voel al jaren een leegte. Mis een doel in mijn leven. Iets wat écht de moeite waard is. Iets om voor door het vuur te gaan...’ Meester Li glimlacht toegeeflijk en tovert uit het niets een gelukskoekje tevoorschijn. Behendig breekt hij het in tweeën en haalt er een verfrommeld papiertje uit. Met een kleine buiging steekt hij het me toe. Dan staat hij op en wuift me resoluut de kamer uit. Voordat hij de deur dicht gooit, zie ik nog net hoe hij het koekje in zijn mond stopt. Verbouwereerd kijk ik neer op het smalle reepje papier en lees in scheve letters: ‘Alleen iets wat echt gemist wordt, kan weer gevonden worden.’ De nieuwe ochtend is koud en guur. Toch wurm ik mezelf in mijn hardloopschoenen en trek de voordeur achter me dicht. Net als ik vaart wil maken, valt mijn oog op een pamflet. “Vermist” staat er met grote letters. Vol verbazing herken ik het jonge meisje dat lachend tegen de wind in rent. En ik zie haar niet één keer, nee, overal in de straat sprankelt haar onbezorgde levenslust me tegemoet vanaf de pamfletten die her en der zijn opgeplakt. Voorzichtig maak ik er eentje los en druk mezelf dicht tegen mijn hart.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, origineel en knap ingevuld; dankzij die Meester Li heeft HP zichzelf weer terug gevonden. Je hebt me geraakt met dit verhaal! Leuk element is dat koekje dat in zijn mond verdwijnt. :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, Goed verhaal, ik werd zo naar binnen gezogen. En een mooi moraal op het eind, daar hou ik sowieso van. Vroeger waarschijnlijk teveel naar Captain Planet gekeken :)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank allen voor de fijne reacties! Doet me goed! Jurrit, Captain Planet ken ik niet, maar ik ga hem eens opzoeken! Tilma, tja, smoezelig is idd niet heel sexy :), maar beduimeld vind ik ook wat ouderwets en vies dekte niet helemaal de lading... Nog suggesties?

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Levina, dank voor het lezen en je compliment! Morsig klinkt mooier dan smoezelig, maar ik twijfel of het de lading dekt. In ieder geval bedankt voor je suggestie!

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een meesterlijke meester Li! Ik zie hem zo voor me. In de laatste alinea kan wat mij betreft de zin 'Ongelovig wrijf ik in mijn ogen als ik de bijhorende foto zie' weg. De volgende zin zegt, op een mooiere manier, net hetzelfde. 'Vanaf de pamfletten die her en der zijn opgeplakt' kan volgens mij ook weg. Laatste zin zou dan kunnen zijn 'Voorzichtig maak ik een pamflet los en druk ik mezelf dicht tegen mijn hart.' Over het papiertje: een voddig papiertje?

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou zeg, je maakt me sentimenteel. Ik weet niet eens wat ik hier zou moeten schrijven. Oh ja, ik vond meester Li in het begin wel grappig, ik vertrouwde hem niet helemaal. En toen kwam ik bij de laatste alinea ... Kortom, raak!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi verhaal. Eens met de vorige reacties. Smoezelig, voddig, morsig, ik snap wat je bedoeld en toch blijf ik juist daarop steken. Is verfrommeld misschien een alternatief? Dat heeft ook dat onverzorgde, wat viezige. En nog een dingetje op woordniveau: 'gedwee' valt binnen je woordkeus wat het verhaal voor mij wat uit de toon.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig, prachtig! Gedwee lekker laten staan, past prima bij de scène. Voddig? Mwah. Misschien. Is 'verfomfaaid' een optie? Geweldig karakter, die Meester Li. Zou ik wel beter willen leren kennen. Dat koekje, ja, mooi :D Fijn verhaal, mooi plot :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Hadeke voor je reactie en suggesties! Verfrommeld past precies! Hij staat er in! Gedwee laat ik toch heel graag staan. Karinska, ik word helemaal blij van je reactie! Ook jij bedankt voor je suggestie! Fijn al die ideeën! Meester Li heeft een bijzonder plekje in mijn hart en die man die de inspiratiebron voor dit karakter was, ook :).

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal, ...meester Li? Geweldig figuur. Eet zelf het koekje op. Je zou verbouwereerd kunnen zijn, maar uiteindelijk is de inhoud van dat briefje het meest waardevolle. Wat een mooi verhaal.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Riny en Schrijvenmaar voor jullie fijne commentaar! Meester Li is helemaal blij met al die complimentjes. Hij glimt er van!

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Meester Li blijft me met een serene blik aankijken.
Dan staat hij op en wuift me resoluut de kamer uit.
Twee prachtige zinnen die precies die sfeer weergeven waardoor je aanvankelijk denkt met een charlatan te maken te hebben. Je laatste zinnen vind ik ontroerend, die raken echt. Kortom, prachtig verhaal.