Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#200 Examenjaar Latijn

Versie 2. Examenjaar Latijn – wat is wijsheid Wijsheid, ze verleidt met haar antieke tongval, fluistert over aanzien in wolkeloze hemels wijst me de weg langs schemerige teksten, waar belofte rijpt en zoet voor het oprapen ligt Toch struikel ik over uitgekauwde eeuwen en rafelige randen worden mijn voeten koud en mijn nek stijf Stolt stil het bloed in mijn belezen aderen Buiten zie ik mannen; de zon bolt op onder hun getaande huid Moeiteloos bouwen ze fundamenten, stevig verankerd in grote handen Ze denken niet in onvoltooid verleden tijd, maar fluiten naar de waarheid en flirten met het leven Is hun bestemming niet beter dan de mijne? Na de val van Rome heb ik mijn handen vrij, dan bouw ik met hen mijn nieuwe wereld Versie 1. In deze antieke teksten ligt mijn lot besloten - mijn vader weet het zeker - dus volg ik punten en komma’s, gebruik ze als opstapjes naar kennis en een gouden toekomst Toch struikel ik over uitgekauwde eeuwen en rafelige randen worden mijn voeten koud en mijn nek stijf Stolt stil het bloed in mijn belezen aderen Buiten zie ik mannen; ze vormen hun wereld met armen van staal, glinsterend in de middagzon Zij denken niet in onvoltooid verleden tijd, maar fluiten naar de horizon en flirten met het leven Zo onbezonnen zorgeloos -weet je, pap - is hun bestemming niet beter dan de mijne? Na de val van Rome heb ik mijn handen vrij, dan bouw ik met hen een nieuwe wereld

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi. Heel mooi. ik zie mezelf weer over mijn Latijn gebogen zitten. Ik zou het woord stilletjes in de tweede alinea durven weg laten en in de derde alinea zou ik glinsterend vervangen door glinsteren, zo staan al je werkwoorden in die alinea in dezelfde vorm.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste EdwinChantal, Regels die me bijblijven: 'Toch struikel ik over uitgekauwde eeuwen en rafelige randen' 'Na de val van Rome heb ik mijn handen vrij,' Ook 'Zij denken niet in onvoltooid verleden tijd' vind ik mooi. Deze regels lees ik graag! Mocht je nog willen schaven: meer van zulke zinnen (!) en voor de hand liggende woorden schrappen. Schrijf ze, Greetje Kruidhof

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Levina en Peter hartelijk dank voor het lezen en jullie fijne reacties! Mega, bedankt voor je tips! Ik wil nog wat schaven en neem ze mee! Coach, dank voor je commentaar! Ik ga me nog eens buigen over de zinnen om te bekijken hoe de clichés om te buigen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat geschaafd en gebeiteld :) Versie 2 is toegevoegd!
Zo fijn dat je beide versies hebt geplaatst. Ik vind ze allebei goed. En voor deze zin viel ik en val ik nog steeds: "In deze antieke teksten ligt mijn lot besloten ...'

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, beide versies, de tweede net wat mooier, want wat poëtischer. Bij 'stevig verankert in grote handen' hoort verankert volgens mij met een d.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het mooi Chantal, en ja de tweede versie net iets poëtischer. (En ik kan me helemaal vinden in het struikelen over uitgekauwde eeuwen en rafelige randen. :) ) :thumbsup: