Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#198 Het bonte kauwtje

Het bonte kauwtje sprong van de dakrand af, op zoek naar wat te eten. Ietsje verderop stond een bankje. Mensen lieten meestal wel wat op de grond vallen dus misschien zou hij daar wel wat kunnen vinden. Sierlijk zweefde hij naar beneden, zonder ook maar één keer met zijn vleugels te slaan. Met zijn poten een beetje naar voren voor de landing suisde hij vlak over de leuning heen. Maar in plaats van op de grond, landde hij op iets heel anders. Zijn poten raakten veren en onder hem klonk een woedend gekras. De scheldende verenbundel onder hem sprong opzij, waardoor het kauwtje op het gras viel. Hij was per ongeluk boven op de rug van een ander kauwtje gaan zitten. Nog helemaal beduusd van wat er gebeurt was, was hij te laat om een flinke pik van de snavel te ontwijken. Au! Dat deed zeer! Hij ging direct terug in de aanval en al fladderend gingen ze elkaar met hun poten te lijf. Met veel kabaal vochten ze hun ruzie uit. Maar de ander bleek te sterk dus al snel koos de bonte kauw eieren voor zijn geld. Hij sprong weg van de klauwen van de ander en vloog terug naar de dakrand. Tijdens zijn vlucht kreeg hij nog een hele reeks boos gekras achter zich aan. Boven bij de dakrand zweefde een meeuw. Zijn grote gele snavel lichte fel en gevaarlijk op in de zon terwijl hij met een triomfantelijke schreeuw precies landde waar de veel kleinere kauw wilde gaan zitten. Die besloot dat dit geen goed plekje was. Snel zwenkte hij weg op zoek naar een veiligere plaats. Hoog vloog hij over het bankje heen, waar zijn boze soortgenoot hem nog steeds in de gaten hield.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
karinD: mooie observatie, jij zat zeker op een ander bankje? die kauwtjes zijn tuig van de richel, of beter van de dakgoot om theetijd komen bij de tuindeur de kippen broodkorstjes halen, onmiddellijk komt er een kauw bij en twee tellen later arriveren er nog een stuk of vijf ze houden alles in de smiezen wat ik nog het leukste van ze vind is hoe ze hun jongen opvoeden, dat zul jij ook wel kennen van ze we hebben een voerhuisje tegen het raam dat moeilijk benaderbaar is voor zulke grote vogels, maar de oudere kauwen hebben een manier van aanvliegen die succes oplevert, nu de jongen uitvliegen zie je die scherp observeren hoe de ouders het doen, en als zij het proberen mislukt het eerst tig keer, maar ze houden vol

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Nee, ik was aan het werk. Ik werk in een pretpark dus kauwen en meeuwen in overvloed. Ik vind het vooral leuk om te zien hoe ze rondparaderen alsof de hele wereld van hun is. Net als wij

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo is het toch? Wij denken ook dat de wereld van ons is. Maar kauwtjes hebben het beter bekeken, die laten ons voor hun eten zorgen

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Karin, ... leuk gedaan. Kauwen en eksters eten ook mijn restjes op. Krijg dan op mijn kop van mijn dochter: 'Mam, dat is niet goed voor ze.' Maar dan denk ik, ach het is in oliefolie gebakken, dus puur natuur. Prachtige opmerking van je.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het zo'n lief en mooi verhaal en vind je het dan erg als ik het liever zou zien in de tegenwoordige tijd? Bij deze zin: 'Nog helemaal beduusd van wat er gebeurt was ...', is het gebeurd, dus met een d. Graag gelezen.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, innemend geschreven. Leuk perspectief. Ik geef @Levina Levja gelijk : de t.t. zou beter zijn. Dan leeft de lezer nog meer mee. (Eigenlijk houd ik niet van kraaien, omdat de andermans nesten innemen en de eieren er uit smijten. Ook hun geluid is als een mes op metaal. Geef mij maar merels, mussen etc. vredelievende vogeltjes. Maar : ooit vond ik een uit het nest gevallen jonge kraai. Werkelijk een dot. Sindsdien vind ik ze wel leuk. En: hier vlak voor het raam is een eksternest. Werkelijk ontroerend als je hoort hoe moeder met de jongen bezig is en over ze waakt. Kattenbrokjes -liefst geweekt- is volgens de dierenarts fantastisch "opfokvoer." Jonge vogels die geen moeder meer hebben, schijnen er op te kunnen leven en groeien). --- een paar puntjes : Zijn poten raakten veren en onder hem klonk een woedend gekras. De scheldende verenbundel onder hem sprong opzij, (2x "onder hem" : misschien kun je het anders formuleren.) Nog helemaal beduusd van wat er gebeurt was, was hij te laat om een flinke pik van de snavel te ontwijken (@Levina wees al op gebeurt ---gebeurd, ik wijs op " was, was". Ook dit kun je anders omschrijven denk ik.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat apart. Dit is al de tweede keer dat ik een heel verhaal tik en dat alleen de eerste zin blijft staan. Bedankt voor jullie reacties. Oeps, de deetjes en de teetjes dus weer. Dyslect. De computer vist ze er niet allemaal uit. En herhalingen. Daar zal ik ook beter op gaan letten. Ik heb nog nooit in de tt geschreven. Toch maar eens gaan proberen. Dat is een leuke uitdaging.