Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 198 - Vluchten met onbekende bestemming

Wekelijkse schrijfopdracht # 198 – Vluchten met onbekende bestemming Odile, een blokje omlopen werd een eindje fietsen. Pia’s fiets heeft net de jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad; ze kan dus lekker los gaan op de nu rustige dijk. Ze trapt nog wat steviger op de pedalen en roetsjj …, plotseling lijkt het alsof zij omhoog gezogen wordt en Randy Crawford hoort zingen: One day I’ll fly away … en ze schuift zo De Melkweg in. Daar, daar … , ze ziet haar vader. ‘Pap - pa, wat leuk! Ik wist niet dat ik jou zou ontmoeten?’ ‘Nee, ik jou ook niet; dag meisje.’ ‘Pap, heb je mamma nog gezien en al die anderen?’ - die dood zijn - wilde ze zeggen. ‘Nee, dat gaat niet. Nog niet, maar wie weet hoe het zich zal ontwikkelen.’ ‘Dat weet je toch nooit. Heb je over Prometheus gehoord?’ en ze begint te ratelen: ‘Hij pakte het vuur af van Zeus en bracht het naar de mensen. Hij werd toen vreselijk gestraft door Zeus. Hij gaf Hephaestus bevel hem met ketenen vast te klinken aan een rots en een arend pikte iedere dag uit zijn lever. Zo wreed; hij wilde alleen maar goed doen. Ook maakte hij poppetjes van klei en toen blies, ik weet niet meer wie, het leven erin. Zo ontstond de mens. Het lijkt wel Eva maken uit de rib van Adam. Met het paradijs ging het mis toen Eva uit de appel hapte en hier bij jullie, keek Pandora in een doos - wat niet mocht - en hup er wordt allemaal ellende over de mensheid uitgestort. Pandora is door Hephaestus gemaakt. Hij was net als jij: smid. Wat is er toch allemaal in die oude wereld verteld en uitgedacht. Het is wel bijzonder om je daarin te verdiepen. En … ‘Pia, doe eens kalm, je bent de 300 woorden al gepasseerd.’

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt je verdiept in de Griekse mythologie, lees ik. En in het bijbel boek Genesis. Leuke insteek van de opdracht.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het twee keer gelezen, Riny. Er zit heel veel in je verhaal. Soms werden mijn ogen groter, dan weer een glimlach en zelfs een grijns. Vooral om: 'Ze schuift zo de Melkweg in.' De eerste keer had ik wat moeite met je begin, echter het einde sluit er naadloos bij aan. Ik vind het een buitengewoon bijzonder verhaal geworden. Bij mij kwam ook het lied van Barbra Streisand naar boven: 'Papa, can you hear me.'

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: je springt heel fantasierijk om met de mythologie mijn moeder had Grieks en Latijn gestudeerd, geen van ons had belangstelling voor haar vertaalwerk, dat ze heeft voortgezet tot ze negentig jaar werd een jaartje na haar overlijden vroeg mijn oudste zoon (landbouwkundig ingenieur) onverwachts of die boeken van oma bewaard waren, hij is ze gaan lezen

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt je verdiept in de Griekse mythologie, lees ik. En in het bijbel boek Genesis. Leuke insteek van de opdracht.
Hallo John, ... verdiept is geloof ik een groot woord. Ik vind het leuk om erover te lezen en na te denken. Grappig dat je Genesis noemt, want ik heb laatst nog gedacht, zo langzamerhand raken de goden van de mythen en sagen het O.T. Mijn moeder raadde het O.T. af omdat er alleen maar 'enge dingen' in staan, het N.T. dat was het. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het twee keer gelezen, Riny. Er zit heel veel in je verhaal. Soms werden mijn ogen groter, dan weer een glimlach en zelfs een grijns. Vooral om: 'Ze schuift zo de Melkweg in.' De eerste keer had ik wat moeite met je begin, echter het einde sluit er naadloos bij aan. Ik vind het een buitengewoon bijzonder verhaal geworden. Bij mij kwam ook het lied van Barbra Streisand naar boven: 'Papa, can you hear me.'
Hi Levina, ... wat een mooie song is dat van Barbara Streisand; ik heb het direct opgezocht - ik kende het helemaal niet. Dankjewel. Leuk dat het verhaal je gezichtsspieren zo in werking zette. Het begin en het einde: even contact maken met Odile en dan van start gaan ... Dank voor je gezellige reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een mooi en interessant verhaal, Riny.
Hallo Tja, ... fijn dat je het mooi en interessant vond. Dat doet me goed. Schrijven met je hart, zegt Julia Cameron dan ook. Dank voor je reactie, Tja.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: je springt heel fantasierijk om met de mythologie mijn moeder had Grieks en Latijn gestudeerd, geen van ons had belangstelling voor haar vertaalwerk, dat ze heeft voortgezet tot ze negentig jaar werd een jaartje na haar overlijden vroeg mijn oudste zoon (landbouwkundig ingenieur) onverwachts of die boeken van oma bewaard waren, hij is ze gaan lezen
Hallo Peter, ... wellicht geïnspireerd door de mythologie? Mythes en Sagen zijn toch ook verhalen? Eerst werden ze verteld en daarna opgeschreven zonder enig idee van tussentijd. Het frappante vind ik dat je zeker menselijke trekken tegenkomt bij die goden en godinnen. Wat een bofferd die zoon van jou. Dank voor je reactie, Peter.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest erg lachen om het einde, Riny. Pia ging helemaal op in de verhalen. Dat je bent gaan fietsen maakte voor de opdracht niet uit, goed dat je die vrijheid nam. Die arme vader kan zowat niets zeggen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Odile, ... dat klopt. Mijn vader sprak niet veel, maar toch ... Nu begrijp ik beetje bij beetje hoeveel hij 'gestuurd' heeft, zonder het verkeerd te doen. Dank voor je opgave en je opmerking; heel fijn.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeer verrassende vlucht beschrijf je hier. Wel jammer, dat je HP zelf steeds aan het woord was, want wie weet wat ze "daarboven" allemaal had kunnen meemaken." (en nieuwe kennis had kunnen opdoen) tijdens haar flitsbezoek van 300 woorden. Ik heb wel veel opgestoken van je relaas. Poppetjes van klei? Nooit geweten. Bij de Chinezen af.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeer verrassende vlucht beschrijf je hier. Wel jammer, dat je HP zelf steeds aan het woord was, want wie weet wat ze "daarboven" allemaal had kunnen meemaken." (en nieuwe kennis had kunnen opdoen) tijdens haar flitsbezoek van 300 woorden. Ik heb wel veel opgestoken van je relaas. Poppetjes van klei? Nooit geweten. Bij de Chinezen af.
Hallo Edith, ... fijn dat je langs kwam. Het boek van Stephen Fry - Mythos is geweldig. Het boek leest als een trein; het is heerlijk om te lezen. Bedoel je met de Chinezen dat zij bij hun begraven huisraad meekrijgen? Ik heb dat laatst ook op tv gezien. Je brengt me wel op een idee ... dankjewel.