Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#197 Tropenkleding

Als het kwik stijgt verschijnen er soepele schouders met veterdunne beha-bandjes, brutale rokjes spannen om beweeglijke billen, veterschoenen wisselen met sandalen, bleke armen steken uit geprinte T-shirts. En iedereen neemt nieuwsgierig de anderen op. Code rood. Een geroezemoes gaat door de burelen. Zal de oude airconditioning het houden, werken de jaloezieën, is er frisdrank? We mogen toch wel een uur eerder naar huis? Waar heb jij dat papieren scherm voor achter de voorruit vandaan? Ga jij op de fiets? Moet je juist niet doen met die hitte. Hoor je die bel? Dat is een ijskarretje. Het financieel jaarverslag is over de deadline, de drukproef dient te worden geparafeerd. Het geroezemoes werkt verstorend en ik val uit tegen twee collega’s die met hun blote voeten op het bureau een fles gekoelde witte wijn uitschenken. Ze kennen mij, weten dat de temperatuur in mijn hersenpan nog een paar graden hoger is dan buiten in de zon, ze laten de opgefokte grappen achterwege. Met het computerscherm voor mijn neus en de radio op de klassieke zender zonder geklets schouw ik de bedragen per regel en per kolom. De subtotalen geven de verschillen met de begrotingen per afdeling en per project. Alles klopt, ik druk op bewaren, maak een kopie en trek daaruit de samenvatting voor het jaarverslag. Ziezo, printen voor de directie en dit bestand naar de drukker. Verdorie, storing, nou ja morgenochtend dan maar. De zon staat nu recht op de grote ramen, de zonwering dempt de stralen, maar het licht is zo sterk dat de tl-lampen erbij verbleken. Het is kwart over vijf, de gangen zijn verlaten. Beneden is mevrouw Yakul begonnen met stofzuigen. De volgende ochtend haal ik mijn reiskoffer van zolder. In mijn longhi, kurta en tropenhoed verwacht ik dat iedereen in een deuk ligt. Op kantoor reageert niemand, alleen sippe gezichten, gelaten blikken. ‘Ben je niet gebeld? De koeling van de server heeft het gisteren begeven, net voor de automatische back-up. Had jij je jaarcijfers bewaard?’

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het al zo heet en ook dat dan nog. Om uit balans van te raken. Ik raak van het laatste stuk in de war. Als ik het goed begrijp dan ben je daar thuis, zoek jij je tropenkleding op zolder en dan ben je ineens weer op kantoor. Ik mis hier de overgangen. Misschien door de warmte.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een beeldend verhaal, en vooral de alinea over het verlaten, hete pand, met mevrouw Yakul die beneden al begonnen is met stofzuigen, vind ik sterk. Doordat je mevrouw Yakul hieraan toe voegt, maak je het pand leger, en zie je het voor je (net zoals één klapperend luik in een verlaten straat). Code rood geeft aan dat er wat staat te gebeuren, goed element van spanning toegevoegd, en mooi hoe dat in de laatste alinea in één vraag zichtbaar wordt. Een tip; je hebt misschien al iets veranderd in die laatste alinea, maar ik was toch even de weg kwijt omdat tijd en plaats niet duidelijk zijn, probeer dit hier nog in te verwerken.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lizette: fijn commentaar, ik was er niet zo tevreden over, maar nu stijgt mijn waardering tijd en plaats in laatste alinea aangepast

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou de conversatie met Joke eruit laten. Laat hem gewoon in zijn tropen outfit op werk komen in de verwachting dat iedereen dubbel zou liggen. Die eerste drie regels maken het daar rommelig. Ik ben ook geen fan van '"zakken" de kleren'. Daar zakt je broek vanaf. Of althans, dat is de eerste associatie. Misschien 'verdampen' de kleren of 'verminderen' ze als je aan de tegenstelling hecht. Dit doet me net te gekunsteld aan. Ik struikel ook over het missende vraagteken achter 'Hoor je die bel' en de 'jij-bakken' zijn een mij onbekend lingo. Verder zit de ontregelende warmte ook lekker verwerkt in de wijze van vertellen. De onrust straalt er van af. Dat heb je mooi gedaan.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, heb je eerdere versie niet gelezen, maar de laatste alinea is voor mij duidelijk. Alleen de eerste regel moest ik twee keer lezen vanwege de koffer die hij uit de stelling haalt. Verder bouw je weer een heel sfeervol geheel waar van alles in gebeurt. Net een plaatje waar je, telkens als je er weer naar kijkt, weer een ander detail ontdekt.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Peter, Je hebt je stuk een mooie metamorfose gegeven. Meer aangekleed nu. Misschien doordat de ergste hitte voorbij is? Zonder dollen, ik geniet van deze ontwikkelingen bij deze opdrachtverhalen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker wakker worden met die fijne reacties het is wat koeler, maar het voordeel van opschrijven is, dat het blijft

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beeldend geschrven met herkenbare voorbeelden. het verhaal leest soepel. Ik struikelde enkel over de eerste zin van de laatste alinea. Is er een stelling op jullie kantoor? Of ben je daar nog ergens anders dan op het kantoor?

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonnestraal: het is toch duidelijk dat iedereen naar huis gaat? De volgende ochtend pak ik een reiskoffer, die heb ik echt niet op kantoor. Een verbetering zou zijn dat ik hem niet uit de stelling pakte maar van zolder. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Peter, ja mij was het duidelijk dat iedereen naar huis ging. Voor mij was enkel niet duidelijk of je in de laatste alinea gelijk op kantoor was of eerst nog thuis. dat is me nu wel helder ;) Ja voor mij zou zolder minder verwarring scheppen.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap geschreven Peter. Ik heb echt moeten lachen met het slot van je verhaal: zowel grappig als ook wel erg voor jou. :) Ik houd van tragikomische situaties. Het leven is meestal ook zo he.