Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#196 In balans

Ik heb niets met kruizen. Ze hebben iets strengs over zich, iets stars. Als kind al kreeg ik de rillingen van de grote kruisbeelden in de kerk, waar een lijdende Jezus met bloedende handen en voeten aan was vastgenageld. Ik vond het gruwelijk; wendde me altijd zo snel mogelijk af van dat vreselijke tafereel, waarna ik haastig op zoek ging naar de in steen gehouwen lieve glimlach van Maria. Haar armen kunstig gedrapeerd om een mollige baby. Bij haar beeltenis kon ik me weer ontspannen, voelde ik vertedering en de liefde die Jezus zijn leven lang predikte. Nu glimt het reusachtige kruisbeeld van Jan Fabre me tegemoet. En direct voel ik weer die weerstand. Want geloof heeft voor mij niets te maken met de stijve armen van het kruis. Het is verre van star en hoekig. Geloof omarmt je, is zacht, buigzaam en liefdevol; net als de blik in de ogen van Maria. Het zware bronzen kruis in de handpalm van de al even bronzige kunstenaar voelt volledig uit zijn proporties getrokken. Het lijkt te zwaar om te dragen en onmogelijk om hiermee een balans te vinden. Ik krijg de neiging om Jan een zetje te geven, zodat hij het kruis zal laten vallen. Ziet hij niet in hoeveel lichter dat zal aanvoelen? Daarna zou ik de kunstenaar zijn opzichtig glimmende jas willen uittrekken en hem meenemen naar het park bij ons in de buurt. Daar, aan de rand van de vijver staat een wit stenen beeld. Een man, een vrouw en een klein kind zijn innig met elkaar verstrengeld. Hier en daar groeit wat mos in de plooien van hun kleding. Het groene water spiegelt hun evenbeeld. Hier zijn geen hoeken of scherpe randen. Hier blinkt alleen de zon. Hier is alles in balans.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Ik krijg de neiging om Jan een zetje te geven, zodat hij het kruis zal laten vallen.' (Waarom neemt een schaap een lantaarnpaal mee als hij de woestijn ingaat? Omdat, als een leeuw hem opjaagt, hij harder kan lopen wanneer hij de paal weggooit. Een mopje uit vervlogen tijden waar ik aan moest denken bij deze zin) Maar even alle gekkigheid op een stok, of kruis ... Je beschrijft hier heel duidelijk je mening en je gevoel over het beeld en de kunstenaar, en wat ik zo knap vind is dat je me meeneemt in beelden. Je verhandeling voelt rond en zacht.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edwin: je laat zien waarom Maria is 'uitgevonden'. De geestelijkheid had in de gaten dat je mensen niet alleen met zuur maar ook met zoet kunt vangen in het geloof. Bang maken en troosten. In prachtige persoonlijke stijl geschreven. Jezus man, wat heb ik hiervan genoten.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met bewondering het door jouw ogen bezien. Ik moet zelfs bekennen dat ik het beeld van Jan Fabre niet eens heb bekeken nog. Dat ga ik nu direct doen. Ik denk dat ik je stukje nog een keertje zal lezen erna. Toch denk ik dat ik ook voor het beeld in het park ga.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, de tegenstelling van het protserige van Fabre en het verstilde witte beeld. Ontzettend leuk om te lezen wat jij er van hebt gemaakt.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, dank voor je reactie en je uitleg over Maria.Iets waar ik me nooit bewust van was. En wat fijn dat je ervan genoten hebt. Dat doet me heel erg goed! Levina, bedankt voor het lezen. Ik ben benieuwd wat het beeld bij jou oproept. I-Kat, dank voor je fijne reactie!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Chantal, ... wat leuk om jouw stuk te lezen. Leuk om te zien/ lezen hoe er toch verschillend over een kunststuk gedacht kan worden. Als kind kwam ik regelmatig bij een RK-gezin 'over de vloer'. Heiligen Beelden en een 'lampje van eeuwig brandend licht' hoorden daar gewoon bij. Ik heb eigenlijk nooit goed naar 'die man' gekeken. Het was zo. Een paar jaar later, toen een meisje uit dat gezin vertelde, dat zij naar het lof ging, kon ik vertellen dat ik naar de jeugdkerk ging (vrijzinnig). Riet antwoordde: 'Oh, maar jullie gaan niet naar de hemel.' Mijn antwoord: '... dat zullen we dan nog wel eens zien,' Haha, wat weet ik dat nog goed.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny: geweldig, die kinderlijke reactie - en wat een confrontatie in de toekomst

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aanpakken die protserige kunstenaar. Gelijk heb je. Een nieuwe beeldenstorm. Dit keer op Antwerpen. Ik ga met je mee!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Edwin, Ik kan je gedachtengang goed volgen. Ik ben ook nog altijd geschokt als ik die lijdende man aan het kruis zie en vervloek (al mag dat niet) degenen die dat beeld hebben voorgesteld als symbool voor het christendom. Mag ik er hier wel op wijzen dat aan het kunstwerk van Jan Fabre geen lijdende Christus te zien is. Het zijn gewoon twee latten die kruiselings vastgenageld zijn. Het symbool 'kruis' is veel ouder dan de leer van het christendom. Ik heb geleerd dat het symboliseert hoe de mens zijn weg moet/kan vinden op de horizontale lijn van het leven - de aarde -, en ook moet groeien in de hoogte en de diepte, zo onstaat de verticale as. De horizontale lat is het voedsel voor het lichaam, de verticale as is het voedsel voor de geest. Ik denk dat Jan Fabre eerder dit symbool in gedachten had toen hij het kruis in de hand van zijn alter-ego goot. Het is toch bronsgieten, hè? Ja, ik weet ook niet alles hoor, eerlijk gezegd. Maar hier op SOL kan ik lekker veel te weten komen. Is dat niet fijn? :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, dank voor je leuke reactie! Ik moest wel even opzoeken wat het 'lof' was :). Ben blij dat dat meisje je toen niet van de wijs heeft gebracht. En die brandende kaarsjes, die vind ik dan weer wel ontzettend mooi. Waar ik ook een kerk of kathedraal bezoek, ik steek er altijd eentje aan. Prachtige symboliek. Haha Tilma! Wat zal Jan op zijn bronzen neus kijken als we zo naar binnen stormen :) Hadeke, bedankt voor je lieve commentaar! Hoi Marijcke, dank voor je uitgebreide en leerzame reactie! Deze symboliek van het kruis kende ik niet. Ik denk dat het beeld van het kruis met Jezus inderdaad de basis is geweest van mijn afkeer van dit symbool. Nu kan ik het ook eens met andere ogen gaan bekijken. Zoals je al zei, SOL is heel leerzaam!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi inkijkje in jouw denkwereld geef je ons. Ik kan me wel vinden in het gevoel dat je beschrijft bij het zien van het Mariabeeld met de mollige baby. Het eindbeeld dat je schetst is ook mooi :nod:

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@EdwinChantal. Ik raak altijd wat in de war, de een noemt je Edwin en de ander Chantal. Ik schrijf dus maar allebei. Ik heb het beeld bekeken en ik vind het inspirerend. Net zoals deze opdracht en de verschillende invullingen. Ook lees ik de reacties geboeid. Net een soort college.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Karinska voor het lezen en je reactie! Levina, wat zo'n beeld al niet aan gevoelens en verhalen los kan maken! Ook ik heb heel veel bijgeleerd in deze opdracht :)