Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 196 - Man met Kruis

Wekelijkse schrijfopdracht # 196 - Man met Kruis Wat roept dit beeld bij mij op? Ontroering … Waarom? Ik denk aan memento mori - gedenk te sterven. Deze man staat voor een ‘gewone’ man, uitgebeeld door dezelfde gewone man - weliswaar de kunstenaar Jan Fabre , maar toch … wat besloot hem dit beeld te creëren? Wellicht het idee: memento vivere - gedenk te leven? Hoe er nu geleefd wordt is soms moeilijk te begrijpen … . Misdaden ter navolging die vanaf bepaalde preekstoelen worden gescandeerd. Walgelijk. In gedachten ga ik soms die lieden met een waterkanon te lijf, lekker wegspoelen door een putje dat in zee uitkomt … ver weg; laat die griezels maar zwemmen. Nu ter zake, Het beeld geeft een man weer met uitgestoken rechterarm, in zijn handpalm balancerend een groot kruis. Het kruis is het symbool van de levensboom. Dit balanceren geeft aan hoe moeilijk het is je weg te vinden tussen goed en kwaad, hoe goed je ook je best doet, je zult steeds weer moeten kiezen; met jezelf aan de slag gaan. Op zekere leeftijd komt het memento mori om de hoek kijken, dan wordt het tijd de balans op te maken, bepaalde dingen op te ruimen. -------- Het lijkt natuurlijk protserig om jezelf zo uit te beelden. Maar Jan Fabre is moedig, hij stelt zichzelf aansprakelijk voor dit beeld en niet iemand anders. Ieder mens draagt nu eenmaal zijn eigen kruis.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
perfecte gedachtegang, beginnend in bespiegeling, zelfs ergernis, en eindigend in wijsheid die nooit een cliché mag zijn waterkanon, levensboom, vivere weer genoten van je schepping

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rini, wat mooi beschouwend geschreven. En leerzaam voor mij. Ik wist niet dat het kruis symbool stond voor de levensboom. Een genoegen om jouw visie op het beeld en de kunstenaar te lezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
perfecte gedachtegang, beginnend in bespiegeling, zelfs ergernis, en eindigend in wijsheid die nooit een cliché mag zijn waterkanon, levensboom, vivere weer genoten van je schepping
Peter, ... ik ben weer blij met je reactie. Ik las de opdracht, ben dat beeld gaan opzoeken en heb het op me laten inwerken. Daarna gaan schrijven.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wegspoelen met een waterkanon; een beetje zacht en toch rigoreus. Je bent lief.
Stella, ... dankjewel. Weet je aanvankelijk ben ik te fel tekeer gegaan. Maar toen was ik bang voor, ja voor wat? Je hebt me wel begrepen leid ik uit je antwoord af. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Rini, wat mooi beschouwend geschreven. En leerzaam voor mij. Ik wist niet dat het kruis symbool stond voor de levensboom. Een genoegen om jouw visie op het beeld en de kunstenaar te lezen!
Hallo Chantal, ... dankjewel. Ik vind het interessant al die verschillende meningen over een beeld en zijn maker. Fijn dat we allemaal een eigen mening mogen hebben, ik vind dat een rijkdom.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt er weer een sterk verhaal van gemaakt, Riny.
Hallo Tja, ... dankjewel. Ik vind het fijn dat we hier onze eigen mening kunnen zeggen en daardoor ook van elkaar kunnen leren. Ik weet nog goed, dat Thérése aan Sollers vroeg waarom we wilden schrijven. Was dat om een geweldige bestseller te schrijven, of een boek om de wereld te verbeteren, of om nog iets. Daar zat ik met mijn mond vol tanden en mijn lege langzame vingers. Enfin, ik moest iets antwoorden en toen wist ik het: ik wil me uiten ...

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie beschouwing, geef maar vaker je mening!
i-Kat, ... dankjewel. Ook jouw reactie doet me goed. :nod:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Werelds, deze beschouwing. Het stemt tot nadenken en gedenken.
Hallo Levina, ... goed dat je dat zegt. Het doet me denken aan het feit dat ik soms zo nuchter kan zijn. Fijn dat je dat zegt. :thumbsup: :nod: Dankjewel.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het aardige aan deze, eigenlijk onplezierige, opdracht is hoe velen langs dezelfde lijn toch min of meer voorzichtig hetzelfde uiteenlopend verwoorden. Eén beeld. Duizenden woorden.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig, hè? Waarom, Tilma vond je deze opdracht 'eigenlijk onplezierig?' Iedereen heeft zich toch knap geweerd? High five!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Fijn dat je mee hebt geschreven aan deze volgens Tilma 'onplezierige' opdracht, hetgeen ik een compliment van hem vindt. Ik denk aan de knipoog op zijn avatar. Je hebt een heel mooie reactie gegeven. Mooie inzichten en fijn om je gedachten een beetje te kunnen lezen. Ik leer graag van hetgeen wat andere mensen denken. Is veelal heel verfrissend voor het eigen 'bekrompen' gedachtegoed. Interessant dat je Jan Fabre verdedigt. Je hebt helemaal gelijk. Hij stelt zichzelf verantwoordelijk. Ik ben het beeld hier in de Antwerpse kathedraal, de kathedraalmensen hebben het kunstwerk aangekocht, gaan bewonderen en het staat trots te bronsglanzen in het diffuus licht van een prachtig tafereel van een gebrandschilderd kerkraam. Ik heb geprobeerd het beeld na te tekenen (zie de opdracht), maar de kracht en fierheid van de kunstenaar krijg ik niet te pakken. Geweldige uitstraling heeft dat kunstwerk. Dag Riny, ga lekker verder met je te uiten. :o via je digitale pen.