Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#196 Wankel evenwicht

“Meen je dat Maarten?” “Het is niet mijn bedoeling om je te beledigen Paul, maar dat is wat ik geloof. God is er alleen voor de christenen.” Paul ging wat rechter zitten. “Ik kan niet geloven dat je dit zegt. Je weet dat ik geen christen ben. Wat betekent dit dan voor onze vriendschap?” Maarten keek voor zich uit. “Dit heeft niets met onze vriendschap te maken. In het geloof heb je te maken met een wankel evenwicht waarbij je keuzes moet maken. Ik vind het vervelend om te moeten zeggen, maar jij hebt een verkeerde keuze gemaakt. Je hebt gekozen voor een valse profeet.” Beide mannen waren even stil. “Het staat iedereen vrij om te geloven wat hij wil. Ik ben ervan overtuigd dat God er voor alle mensen is. Dat heeft niets te maken met een wankel evenwicht en keuzes maken, maar gewoon met gezond verstand.” “Rustig maar Paul. Ik bedoel er verder niets mee. Als vriend vind ik het gewoon belangrijk dat je mijn mening kent en respecteert.” De pastoor liep op de twee mannen af. “Heren, kan het wat zachter? U mag hier uw geloof belijden, maar als u wilt soebatten dan doet u dat maar in één van de cafés hier op de markt.” Na deze reprimande ging de pastoor weer verder. De twee vrienden liepen zwijgend naar buiten.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jurrit: originele insteek, maar soebatten? die twee vrienden zijn aan het debatteren, soebatten is zeurderig blijven vragen waarop je wellicht eigenlijk geen recht hebt

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Peter, Ik twijfelde ook over 'soebatten'. Voor de zekerheid had ik het nagekeken en je mag het ook gebruiken als discussiëren.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jurrit, mooie dialoog. Soebatten vind ik hier juist wel passen. Leuk dat ze deze discussie in de kerk hebben. Ook ik ben benieuwd naar het vervolg van hun gesprek!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soebatten? Ach, wie weet wat zo'n pastoor allemaal zegt. Waar gelooft die Paul eigenlijk in? Welke valse profeet is dat?

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Stella en Chantal, goed te horen dat jullie nieuwsgierig zijn naar de rest van de discussie. Tilma, eigenlijk vond ik het onderwerp van de discussie van de mannen van ondergeschikt belang in het verhaal. Het ging mij er meer om dat ze daar een verhit gesprek hadden. Ik had wel in mijn hoofd zitten dat Paul een Baha'i is. De valse profeet is in dat geval dus Baha'u'llah.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Valse profeet kan sambal in verhaal zijn. Een profeet kan zowel zijn eigen leer verkondigen als een aangenomen overtuiging. Een profeet kan zelf vals willen spelen, een protestant, of zo door trouwe aanhangers van de officiële leer genoemd / veroordeeld worden. Een valse profeet kan, door 'advocaat van de duivel' te spelen, ons helpen het ware geloof te vinden. Ik vind de rol van een valse profeet net zo bruikbaar als die van de kabouter, waarbij de valse profeet meespeelt op intellectueel niveau terwijl de kabouter als bezoeker, gast, vluchteling, wijsneus, aanvullende informatie aandraagt. Wie wil hierop ingaan?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jurrit, Een heel interessante dialoog heb je hier neergepend. Graag gelezen. Vriendschap is een heel mooi gegeven. En mag niet ten onder gaan aan een dialoog over het geloof, vind ik. Ik ben benieuwd hoe het gesprek buiten verder gaat. Gaat men stilzwijgend verder met de vriendschap of is er iets gebroken? Pastoors moeten hun mond houden. Hebben ze geen zwijgplicht? :o Ik heb eens gelezen: van je vrienden hou je ondanks hun gebreken. Hoewel je in dit geval niet van een gebrek kunt spreken. Gewoon een andere visie en ja godsdienst is een gevoelig onderwerp. De opdracht brengt wel leven in de solbrouwerij. :o en dat is de bedoeling. :o

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marijcke, Bedankt voor de reactie. Het was een leuke opdracht met eindeloos veel mogelijkheden. Ik heb met plezier over de opdracht nagedacht en de tekst geschreven.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Jurrit, In jouw verhaal zit wel wat verborgen venijn, vind ik. Maarten is overtuigd van zijn (kortzichtige) gelijk en daardoor gedraagt hij zich nogal aanmatigend. Paul heeft duidelijk een ruimere inborst en daarnaast gun je de 'tolerantie' van de pastoor ook nog even een podium. Knap gedaan. Ik zou wel willen weten hoe dit de vriendschap beïnvloed. Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier zit zo veel in. Gelezen met een lach, maar ook met bewondering. En vooral nieuwsgierigheid. Waarom zit Paul met Maarten in een kerk als hij niet in God gelooft? Het soebatten vind ik hierin dan ook toepasselijk. Het doet mij denken aan sjabbat, hoewel Paul mijns inziens ook niet het Joodse geloof aanhangt. Naar mijn gevoel geen enkel geloof, hoewel hij vriendschap wel hoog acht. Ik zie mondige mannen in die twee, maar ze gaan gedwee naar buiten als de pastoor hen afkeurend berispt. Waarmee gaat de pastoor verder? Of waarheen gaat hij. Ik zou best meer willen weten over deze vrienden. En hoe de pastoor over het meningsverschil denkt? Is God er voor iedereen? Eigenlijk ook wel mijn grote vraag!

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Karinska, dankjewel. De vraag over de vriendschap is een interessante. Zal deze standhouden? Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen. Levina, ik hoor dat het stuk je aan het denken zet. Dat doet me deugt. Het is prettig als een verhaal iets teweeg brengt.